Hej, har rivit badrum. Huset bör vara byggt ca. Mitten 90 tal.
Varför ingen apparatdosa där badrumsskåpet satt... endast utstick plaströr?
De andra dosor var fastlimmat i gipsskivan som jag rivit... antar jag kan byta ut dessa som sitter brevid reglarna till nya som man monterar i närliggande plåtregel. Sedan så den dosan som inte är närliggande regel bör man väl kunna byta ut till multidosa... som har käftar på insidan.
Varför ingen apparatdosa där badrumsskåpet satt... endast utstick plaströr?
De andra dosor var fastlimmat i gipsskivan som jag rivit... antar jag kan byta ut dessa som sitter brevid reglarna till nya som man monterar i närliggande plåtregel. Sedan så den dosan som inte är närliggande regel bör man väl kunna byta ut till multidosa... som har käftar på insidan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Det är normalt med rörutlopp till belysningen ovanför tvättstället. Det är vad de flesta sådana belysningar förväntar sig. Jag har inte stött på den typen av badrumsbelysning som har en sladd med stickkontakt.
Du kan sätta dosorna var du vill.
Behöver inte vara vid en regel.
Antingen skaffar du en för ändamålet avsedd distans som monteras bakpå dosan och sen limmas allt i gipsen eller så limmar du först upp en gipsbit och limmar dosan i den.
Tänk på att använda rätt sorts dosa, så det inte blir problem med tätskiktet.
Edit - Såhär ser de ut till ABB-dosor.
Antingen skaffar du en för ändamålet avsedd distans som monteras bakpå dosan och sen limmas allt i gipsen eller så limmar du först upp en gipsbit och limmar dosan i den.
Redigerat:
Tror jag hänger med att man kan alltså limma på en liten gipsskivebit bakpå befintlig apparatdosa för att detta ska bli själva distansen..., fattar jag rätt :🤔😂K Kardan79 skrev:Du kan sätta dosorna var du vill.
Till alla märkesdosor (tror jag) finns det distanser i olika höjder som kan monteras bakpå dosan, i syfte att få en dosa som har samma höjd som väggen är tjock. Så kan man limma dosan mot osb, gips, eller vad som nu sitter på motsatt sida av reglerna.J Jare71 skrev:
Om man har 45x70-reglar så brukar det vara lagom att ta smältlim och trycka fast en bit gips mot den befintliga väggens insida och sen limma dosan ovan på allt. Sätt dosan mot befintlig vägg och mät hur mycket som är kvar ut till regelns utsida, så vet du hur mycket du måste bygga på bakom dosan.
Jag har en redig limpistol, men sättlim med lite hugg i funkar säkert skitbra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden