Hej, har rivit badrum. Huset bör vara byggt ca. Mitten 90 tal.
Varför ingen apparatdosa där badrumsskåpet satt... endast utstick plaströr?
De andra dosor var fastlimmat i gipsskivan som jag rivit... antar jag kan byta ut dessa som sitter brevid reglarna till nya som man monterar i närliggande plåtregel. Sedan så den dosan som inte är närliggande regel bör man väl kunna byta ut till multidosa... som har käftar på insidan.

• Vägg utan gipsskiva med synliga metallreglar och två träplankor. Ett plaströr sticker ut, med kablar kopplade till det. Stege framför väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rivet badrum med exponerade väggreglar och isolering, plaströr som sticker ut, verktyg och byggsopor på betonggolvet.
    Skapa konto
  • Pågående renovering av innervägg med synlig kabeldragning samt en dimmer installerad; byggdamm på golvet och kläder ligger i närheten.
    Skapa konto
  • Trasig gipsskiva vid en dörrkarm med en dimmer installerad, visar en okonventionell renoveringssituation.
    Skapa konto
BirgitS
Det är normalt med rörutlopp till belysningen ovanför tvättstället. Det är vad de flesta sådana belysningar förväntar sig. Jag har inte stött på den typen av badrumsbelysning som har en sladd med stickkontakt.

• Gilla
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
Foliehatten3
Vad skulle du haft i apparatdosan tänkte du?

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
Du kan sätta dosorna var du vill.
Behöver inte vara vid en regel.
Antingen skaffar du en för ändamålet avsedd distans som monteras bakpå dosan och sen limmas allt i gipsen eller så limmar du först upp en gipsbit och limmar dosan i den.
Tänk på att använda rätt sorts dosa, så det inte blir problem med tätskiktet.

Edit - Såhär ser de ut till ABB-dosor.

• Två distansfästen för ABB-dossystem i vitt och blått visas på bilden.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Du kan sätta dosorna var du vill.
Behöver inte vara vid en regel.
Antingen skaffar du en för ändamålet avsedd distans som monteras bakpå dosan och sen limmas allt i gipsen eller så limmar du först upp en gipsbit och limmar dosan i den.
Tänk på att använda rätt sorts dosa, så det inte blir problem med tätskiktet.

Edit - Såhär ser de ut till ABB-dosor.
Tror jag hänger med att man kan alltså limma på en liten gipsskivebit bakpå befintlig apparatdosa för att detta ska bli själva distansen..., fattar jag rätt :🤔😂

Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Vad skulle du haft i apparatdosan tänkte du?
Du har rätt... blir bara rörutstick.... men ska göra om lite... ska komplettera med en tråd så jag får F,N,PE +tändtråd

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
K
J Jare71 skrev:
Tror jag hänger med att man kan alltså limma på en liten gipsskivebit bakpå befintlig apparatdosa för att detta ska bli själva distansen..., fattar jag rätt :🤔😂
Till alla märkesdosor (tror jag) finns det distanser i olika höjder som kan monteras bakpå dosan, i syfte att få en dosa som har samma höjd som väggen är tjock. Så kan man limma dosan mot osb, gips, eller vad som nu sitter på motsatt sida av reglerna.

Om man har 45x70-reglar så brukar det vara lagom att ta smältlim och trycka fast en bit gips mot den befintliga väggens insida och sen limma dosan ovan på allt. Sätt dosan mot befintlig vägg och mät hur mycket som är kvar ut till regelns utsida, så vet du hur mycket du måste bygga på bakom dosan.

Jag har en redig limpistol, men sättlim med lite hugg i funkar säkert skitbra.

• Gilla
Jare71
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.