12 368 läst ·
30 svar
12k läst
30 svar
Apparatdosa, koppla i serie ?
Tack för snabbt svar, jag lutade själv åt wagolösningen då jag tycker det blir enklare och känns som en säkrare koppling. Men det är alltid kul att stämma av med proffs innan man hittar på nåt 
Jag skulle tveklöst lägga in trådarna på uttagets anslutningar om de räcker. Olika fabrikat och modeller har olika många anslutningsmöjligheter och de finns ju där för att användas. Wago bakom uttaget funkar oftast men är ett senare alternativ.
Wagos anslutningar är helt säkra , där lossnar det inga trådar (om man utfört arbetet rätt. Dom överkopplingsplintar som finns på uttag och brytare håller inte als samma nivå. Dess färre trådar som är anslutna i apparaten dess enklare är den att montera, det är mycket stor skillnad om det är två, tre trådar än om det är 6-7-8 trådar. Ett annat råd är att ha trådarna som ska kopplas så korta som det är praktiskt.
Jag har vidarekopplat alla VU på plintarna på själva uttaget. Utom på ett ställe där det grenades av till ett tredje VU från apparatdosan. 9 trådar till apparaten börjar bli soppigt, och så saknas det även rätt antal plintar.
På en hel del ställen där det är lite förgreningar vid en strömbrytare har jag däremot grenat med Wago och sen korta trådar till strömbrytaren.
Detta främst för att minska risken att någon kommande hemmapulare ska lyckas koppla in trådarna fel om dom byter strömbrytaren.
Men VU så brukar det inte bli lika förvirrat för dom stackarna. Dom flesta (som byter apparater själva) vet var grön/gul ska och kan räkna ut att dom blåa ska till samma plint och de bruna till samma.
Visst hade jag kunnat lagt wago bakom där också. Men det tar plats och det blir trots allt fler kopplingspunkter, även om wago är rätt säkra prylar.
Förövrigt kör jag med helacon, men har råkat kallat det wago hela tiden här. Helacon is da shit!
På en hel del ställen där det är lite förgreningar vid en strömbrytare har jag däremot grenat med Wago och sen korta trådar till strömbrytaren.
Detta främst för att minska risken att någon kommande hemmapulare ska lyckas koppla in trådarna fel om dom byter strömbrytaren.
Men VU så brukar det inte bli lika förvirrat för dom stackarna. Dom flesta (som byter apparater själva) vet var grön/gul ska och kan räkna ut att dom blåa ska till samma plint och de bruna till samma.
Visst hade jag kunnat lagt wago bakom där också. Men det tar plats och det blir trots allt fler kopplingspunkter, även om wago är rätt säkra prylar.
Förövrigt kör jag med helacon, men har råkat kallat det wago hela tiden här. Helacon is da shit!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 385 inlägg
Jag är rädd att de svenska jurister jag (tvingats) jobba med kan gräva ner sig precis lika långt i skillnaden mellan mellanslag, komma, punkt, kolon och semikolon... :banghead: Så amerikanerna är inte ensamma där är jag rädd.elmont skrev:
Här känns det lämpligt att fortsätta OT och fördjupa sig i problematiken kring The Oxford Comma.
Jag vill oxå tro att en wago (jag använder oxå uteslutande helacon fast kallar dem för wago) blir en säkrare/bättre anslutning. OM man nån gång skulle belasta sista uttaget i serien med 10A så blir det många överkopplingsplintar som måste ha perfekt kontakt.
lars_stefan_axelsson, inte menar du att vi är på väg mot samma "korkade" "juridik" som i USA. Som typ att man måste ha en varningstext om att man kan drunkna om man fyller hinken man köpt med vatten och sedan stoppar i huvudet. Har man inte det kan man som säljare bli stämd om någon drunknar i hinken.
Det är ju rent löjeväckande med dom "böcker" med varningar som följer med när man köper nått från USA.
Det är ju rent löjeväckande med dom "böcker" med varningar som följer med när man köper nått från USA.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 385 inlägg
Om du menar att vi kommer att stämma varandra till höger och vänster för minsta lilla, så tror jag vi slipper det ett tag till. Dels så har vi ett "förloraren betalar rättegångskostnader" vid tvistemål, och du bedöms som förlorare om du vinner, men får mindre än hälften av det du begärde. Det håller nere de summar man begär. Dels så har vi inte "straffskadestånd" (s.k. "punitive damages") i Sverige, där domstolen alltså säger att man förutom att ersätta faktiska förluster också skall betala X miljoner till (till den klagande) för att lära sig att inte göra om det. Det driver ju också upp viljan att stämmas till höger och vänster.elmont skrev:
Dessutom så har vi lite skillnader i tolkningen av prejudikat och vi har dessutom ett system byggt på försäkringar (allmänna och privata) så de stora kostnadsmassorna vid exv personskador inte uppstår, vidare specialdomstolar för de fall där det ofta blir tvister (jmf. arbetsmarknadsdomstolen, och hyresnämnden) samt våra ombudsmän som driver mål åt allmänheten om de tycker att någon princip behöver klargöras/belysas.
Allt detta sammantaget gör att vi inte har och antagligen inte riskerar den stämmningskultur som råder "over there". För privatpersoner vill säga. Företag verkar redan i den här världen och där kan ett kommatecken bli dyrt. Och det är intressant att vår lagstiftning, domstolar osv. inte skiljer sig i sak. Vi *kunde* ha det pss som i USA, (eller Storbritannien) men har sluppit av bla ovanstående skäl så långt.
Men nu har det blivit, inte en ett helt hönshus av den här fjädern, men åtminstone hundra utropstecken av ett kommatecken. Så vi kanske skall sluta eller flytta det till någon annan tråd... Jag ger mig gärna om det ändrar något.
OH jag som tror att alla som skriver begåvade/informativa texter som svar på frågor från trådskapare, gör detta för att hjälpa just TS, men tydligen inte alla.elmont skrev:Tyvärr så ligger inte mitt intresse åt att sitta och plöja igenom en massa textmatr. det mesta av mina kunskaper har jag genom åren fått från ett otal föreskriftskurser, ett otal timmars diskuterande med konsulter och konstruktörer, samt många års praktisk arbete med att leda arbetslag, driva projekt, konferera med elsäkerhetsverket när frågetecken uppstått. (dessutom begåvat med ett rätt bra minne)
Jag fråga nu ALLA. Är det OK att använda en apparatdosa som kopplingsdosa samtidigt som det sitter en apparat i samma dosa.
Fortfarande nyfiken.
Ja det är tillåtet men kanske inte ska missbrukas i överkant, kan bli trångt om utrymme och ologiskt om för mycket avgreningar och kopplingar sker i dessa dosor. Men då har något redan gått snett i planeringen av installationen och dragningarna. Förr vid detaljstyrande nationella föreskrifter fanns förbud mot såna kopplingar som inte bara var vidarekoppling odyl, det är nog det du tänker på. Men sen många år tillbaks är det alltså inte så längre, du kan dra en gräns ungefär vid införandet av "Blå boken". Jag slutar där med referenser osv det blir lätt nördigt i överkant isf.
Det var ungefär då som jag tappade fotfästet när det gällde att "följa" skrivna föreskrifter.
Kan man med fog påstå att det som inte är förbjudet i tex är tillåtet, men under EGET ansvar att bedöma lämpligheten. Som ensamföretagere sen 1974 så blev det svårt att diskutera med andra än kunderna om säk.förskr.
Jag har Blå boken 1974:7 kommer att skumma en sista gong.
Tack för dit vänliga svaret.
Kan man med fog påstå att det som inte är förbjudet i tex är tillåtet, men under EGET ansvar att bedöma lämpligheten. Som ensamföretagere sen 1974 så blev det svårt att diskutera med andra än kunderna om säk.förskr.
Jag har Blå boken 1974:7 kommer att skumma en sista gong.
Tack för dit vänliga svaret.
Märk väl att Blå boken inte är det som gäller längre, utan precis som GK 100 skriver, så saknas det i dag detaljstyrning som på "den gamla goda tiden" då alla svar i princip gick att slå upp i föreskrifterna.