7 581 läst ·
23 svar
8k läst
23 svar
Användning av parallellanslag på bordssåg
Tack för tipsen, det där ska vi nog kunna reda ut. Jodå, petpinne följde med sågen.jac skrev:Jag brukar försöka stå till vänster om sågen men i detta fallet, med en så pass lång skiva i utgångsläget, så skulle jag nog gärna vilja skjuta på på bägge sidor om klingan, ivarjefall till att börja med. Detta främst för att kunna hålla tryck nedåt mellan klingan och anhållet. (Jag förutsätter att anhållet är till höger om klingan.) Jag hade nog börjat med att föra in skivan stående bakom sågen för att sedan när klingan gått in några cm börja röra mig runt åt vänster så jag får kropp och huvud ur vägen. Sedan brukar jag följa med runt så jag står vid sidan av sågen när snittet är klart. Inte helt lätt att beskriva i text...
Använd helst en påskjutare som är tillräckligt lång så att du inte behöver böja dig fram över klingan. Det kom väl en lämplig pinne med sågen? Se även till att alltid föra ut biten som sågas av framåt. Ibland kan det vara frestande att dra tillbaka biten som sågats av så den går "baklänges" förbi klingan en andra gång. Gör man det så är det lätt att den går emot klingan så den hugger och biten kastas iväg.
Ännu bättre än den påskjutare som följer med sågen är kanske modellen som lite liknar en handhyvel och har en klack längst bak. Något i denna stilen:
[länk]
Om du bild-googlar på < push stick > så hittar du massor med exempel.
Skulle även kunna göra så att jag grovsågar biten lite så att jag får två 610mm bitar istället. Mindre bitar att hantera och förhoppningsvis säkrare hantering.
Tobas skrev:
Sorry, men jag får inte ihop det. Hur skall du få ut tre 400 mm bitar om du har två bitar som är 610 mm?Tobas skrev:
Använd inte petpine om du skall såga dom måtten som du tog som exempel. Så fort biten mellan klingan och anhållet är större än bredden i det här fallet 400mm mellan klinga och anhåll och 300 mm mot anhållet. SÅ måste trycket vara hela tiden mot anhållet. Och det kan man inte åstadkomma med en petpine utan det är händer som man fuktat så man får bra fäste eller någon typ av påskjutare med väldigt bra friktion. Och jag vet inte om en sådan liten såg med gissningsvis för kort anhåll efter klingan är bra för en sådan sågning.
Visserligen säger skolböckerna att man inte skall såga något mot klyvanhållet som är bredare än långt.
Men det beror också på storleken. En platta som är 400x 100 skulle jag inte göra så med men om 400x 300 så skulle jag göra det. MEN det beror också på hur pass stadigt och långt anhållet är efter klingan, så att det inte finns någon chans att man kan vicka på biten.
Så summa summarum så är det nog ingen bra ide på en liten bords såg utan någon form av typ släde
Pär
Visserligen säger skolböckerna att man inte skall såga något mot klyvanhållet som är bredare än långt.
Men det beror också på storleken. En platta som är 400x 100 skulle jag inte göra så med men om 400x 300 så skulle jag göra det. MEN det beror också på hur pass stadigt och långt anhållet är efter klingan, så att det inte finns någon chans att man kan vicka på biten.
Så summa summarum så är det nog ingen bra ide på en liten bords såg utan någon form av typ släde
Pär
Det KAN va så att jag gjorde en tankevurpa där... =) Tänkte fyra bitar av 300mm istället.bygga_bo skrev:
Vill dock poängtera att måtten va för exempel här, för att förstå vilket håll jag ville göra snittet. Tror det i verkligheten är typ 336x470mm... bland annat, har en massa bitar som ska sågas ut. Har dom nerskrivna i min lilla ritning.
Men kära andersmc, jag förstår att maskinen är farlig, borde du inte ha insett det vid det här laget? Det va därför jag frågar om råd. Jag noterar ditt råd att hålla mig till fogsvans så fort jag ska såga något. Men i detta fallet kommer det inte att ge mig en precisionen jag behöver. Tack för din hjälp.andersmc skrev:
Grovkapa med fogsvansen och justersåga med paralellanslaget.
När jag började användea min bordsåg så skulle jag kapa ungefär som du beskriver och jag kan absolut säga hur du INTE ska göra.
Använd inte geringsanhållet som "påskjutare" och parallellanslaget som stopp för att få rätt längd. Det gjorde jag med resultat att biten som jag sågade av klämdes mellan klingan och parallellanhållet när biten var kapad. Inte bra...
Sen dess har jag byggt mig en "crosscutsled" som det tipsats om tidigare, helt underbart!
Använd inte geringsanhållet som "påskjutare" och parallellanslaget som stopp för att få rätt längd. Det gjorde jag med resultat att biten som jag sågade av klämdes mellan klingan och parallellanhållet när biten var kapad. Inte bra...
Sen dess har jag byggt mig en "crosscutsled" som det tipsats om tidigare, helt underbart!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det finns nog olika läror. Jag kör med: Håll otroligt stadigt i biten så den inte har en chans att börja vrida sig mot klingan. Låter man den bara vara så skiter det sig.
Kapa aldrig det som är längre än bredden.
Skjutanhåll eller släde är det enda rätta för att kapa och som stoppblock tvingar jag fast en träbit på sidoanhållet (som ska gå fritt innan biten är genomkapad.
Fördelen med skjutanhåll är att bitarna får lika vinklar, kapar man flera gånger mot sidoanhållet så vrider det sig lite för varje bit.
Protte
Kapa aldrig det som är längre än bredden.
Skjutanhåll eller släde är det enda rätta för att kapa och som stoppblock tvingar jag fast en träbit på sidoanhållet (som ska gå fritt innan biten är genomkapad.
Fördelen med skjutanhåll är att bitarna får lika vinklar, kapar man flera gånger mot sidoanhållet så vrider det sig lite för varje bit.
Protte
Klicka här för att svara