trattalask
Jag skaffade mig nyligen en Bosch GTS 10J och tänkte kapa till lite skivmaterial. Jag kollade lite på vad man skulle tänka på när man sågade med bordssåg och tänkte skrida till verket snart. Läste och insåg att man inte ska använda parallellanslaget när man kapar tex en bräda.

Men var går gränsen egentligen? Jag kommer att ha en tex en 300mm djup skiva, 1200mm bred jag ska såga av bitar från. Bitarna ska bli 300x400 när jag är klar. Ska jag köra med parallellanslaget här då?

Jag vet inte riktigt vad som är rätt men jag tycker det är väldigt lurigt att kapa saker som är väldigt mycket bredare än långt i en bordssåg. Alltså som jag tolkar att du ska göra.
Så jäkla lätt att det nyper. Nu har jag redan lite kapat av ett par fingrar så jag kanske är lite extra feg...

Jag hade kört med en handhållen cirkelsåg eller en sticksåg istället. Och ett anhåll om det är noga att det blir rakt.

Det är nog svårt stt uttala sig om någon gräns men det är ju riskabelt att kapa med ett anhåll eftersom man riskerar att biten man kapat av fastnar mellan klingan och anhållet. Detta kan lösas med hjälp av ett stoppblock som man sätter på anhållet innan klingan så att ämnet sedan går fritt när det kapas och därför inte kan fastna.
Om du har en gts 10 så medföljer ett vinkelanslag som man monterar i ett av spåren drtta borde gå att använda även för ditt 300mm breda ämne... Det vill säga du klyver först din 1200mm skiva i 300mm bitar och sedan kapar du dem i 400mm bitar.
något du kan fundera på är att bygga en släde som gör det enklare att arbeta säker med bordssågen.

Bra att du funderar över säkerheten och inte bara kör!

En bordssågssläde låter i mina öron som lösningen på dina problem, kombinerat med stoppblock. Sedan jag byggde min är jag fast! Finns massor med bra youtube om bordssågshyfs, jag gillar wood whisperer personligen.

trattalask
För att förtydliga lite vad jag tänkte göra, Jag har en 19mm MDF-skiva som är 1220x300 av denna vill jag har tre bitar som är 400x300.
Tyvärr fick jag inget vinkelanhåll med min GTS10J, men jag tänkte ta och beställa ett. Jag har en sänksåg så jag kan kapa med den så länge. Tanken va dock lite att köra med parallellanslaget för att få lite högre upprepbarhet så alla bitar blir lika stora. Men om det anses osäkert så skippar jag det.

Behöver fingrar och syn för att kunna jobba på mitt vanliga jobb. =)

Ska kolla på bordsågssläde på youtuben senare.

Jag tycker nog inte att det är så farligt. Om bredden är 300 mm så har den bortre änden nått klyvkniven innan klingan är helt igenom. Se bara till att klingskyddet är på plats, ordentligt nedsänkt mot skivan och att du håller ner skivan ordentligt mot bordet. Detta är speciellt viktigt vid första snittet när tyngden av skivan kommer att vilja lyfta den i den ände som klingan är. Använd en bra påskjutare och se till att inte stå rakt bakom sågen. Om jag kan så står jag alltid vid sidan av sågen så att jag inte står ivägen vid en eventuell kick-back. Och naturligtvis: plocka aldrig bort klyvkniven!

trattalask
Räcker det att man håller på ena sidan om klingan när man sågar? Känns lite dummt att stå böjd över så att säga. Och isåfall, kan man stå på vilken sida som av sågen?

Inser att stoppblock är en ganska dålig term, det man borde kalla det är väl distansblock. Du får upprepbarheten men mister parallellheten, och därför behöver du något som en släde eller annat anhåll som ger dig den räta vinkeln mot klingan. Om du ska göra crosscuts (vad heter det på svenska, kapa?) på det sättet du beskriver kan det ju vara ganska otympligt med parallellanhållet ändå.

Jag ändrar mig. Borde funka bra med parallellanhållet med de dimensioner du beskriver, tänkte lite fel. Mitt resonemang är mer tillämpligt på smalare saker.

En anslagvinkel,en penna och en fogsvans!

Varför ska du krångla med den biten i bordssågen? Det går både snabbare och lättare att bara såga för hand. Dessutom riskera du inga olyckor.

Jag hade aldrig ens funderat på bordssågen utan lagt ämnet i kap/gersågen. Snabbt och exakt.

Nimajneb skrev:
Jag hade aldrig ens funderat på bordssågen utan lagt ämnet i kap/gersågen. Snabbt och exakt.
Jo, jag med. Men jag förutsätter att TS inte har någon kap/ger, för då hade aldrig frågan dykt upp.

trattalask
Nimajneb skrev:
Jodå, funkar bra till dom bitarna som går in i min GCM8S. Har ett par bitar som är bredare 300mm. 300mm va mer ett exempel. =)

Tobas skrev:
Räcker det att man håller på ena sidan om klingan när man sågar? Känns lite dummt att stå böjd över så att säga. Och isåfall, kan man stå på vilken sida som av sågen?
Jag brukar försöka stå till vänster om sågen men i detta fallet, med en så pass lång skiva i utgångsläget, så skulle jag nog gärna vilja skjuta på på bägge sidor om klingan, ivarjefall till att börja med. Detta främst för att kunna hålla tryck nedåt mellan klingan och anhållet. (Jag förutsätter att anhållet är till höger om klingan.) Jag hade nog börjat med att föra in skivan stående bakom sågen för att sedan när klingan gått in några cm börja röra mig runt åt vänster så jag får kropp och huvud ur vägen. Sedan brukar jag följa med runt så jag står vid sidan av sågen när snittet är klart. Inte helt lätt att beskriva i text...

Använd helst en påskjutare som är tillräckligt lång så att du inte behöver böja dig fram över klingan. Det kom väl en lämplig pinne med sågen? Se även till att alltid föra ut biten som sågas av framåt. Ibland kan det vara frestande att dra tillbaka biten som sågats av så den går "baklänges" förbi klingan en andra gång. Gör man det så är det lätt att den går emot klingan så den hugger och biten kastas iväg.

Ännu bättre än den påskjutare som följer med sågen är kanske modellen som lite liknar en handhyvel och har en klack längst bak. Något i denna stilen:
http://indiandiy.blogspot.se/2012_09_01_archive.html

Om du bild-googlar på < push stick > så hittar du massor med exempel.

trattalask
andersmc skrev:
En anslagvinkel,en penna och en fogsvans!

Varför ska du krångla med den biten i bordssågen? Det går både snabbare och lättare att bara såga för hand. Dessutom riskera du inga olyckor.
Ja, det kanske beror på vilket resultat man är ute efter...

Dessutom finns det visst en risk för olyckor när man använder fogsvans. Jag har flertalet gånger sågat mig i fingrar och så med fogsvans.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.