13 529 läst ·
63 svar
14k läst
63 svar
Använder alla våtrumsgips?
abbe1001 skrev:Det är jätteenkelt att veta Olfe, ditt bygge är inte enligt gällande branchregler.
Nja, nu vet jag inte riktigt om vi är rätt ute. Detta med träfiberskivan ärinte tillåtet från och med 1/7 2007 men med ett års övergångsperiod, alltså gäller inte detta idag, då vi är inne i övergångsperioden
Detta måste innebär att mitt bygge är enligt dagens gällande regler, enligt ovan.
Vad gäller tätskicktet så ska jag naturligtvis ha det i hela! badrummet men enligt försäljarna på ett av företagen jag pratat med så behöver jag inte ha den "nya" duken i hela badrummet utan bara i själva dusch/bad området + 1 m.
Som sagt mycket intressant disskusion, och frågan är om det är någon som egentligen vet vad som gäller![]()
Alla som har läst branschreglerna ordentligt vet vad som gäller. Det är alldeles riktigt att det är stor förvirring i branschen kring detta, men det beror på att det är så få som läst dem, och ännu färre som förstått dem. Ryktesspridningen och missförstånden är många.Olfe skrev:
Medlem
· Västra götaland
· 108 inlägg
Om man ska använda de nya våtrumsskivorna till yttersta lagret där man har vattenpåtryckning, tycker ni då att man ska ha det mot vägg där man har badkar också? har även dusch så det är bara bad.
Kan man flytspackla på vanlig golvspån? Har precis lagt spånet....
Kan man lägga en golvgips över spånet överallt utom där jag ska ha fall och fräsa ner värmeslingan i gipsen och flytspackla tunt över?, är dålig på flytspackling.
Hur tunt kan man flytspackla utan att det spricker?
Kan man flytspackla på vanlig golvspån? Har precis lagt spånet....
Kan man lägga en golvgips över spånet överallt utom där jag ska ha fall och fräsa ner värmeslingan i gipsen och flytspackla tunt över?, är dålig på flytspackling.
Hur tunt kan man flytspackla utan att det spricker?
Redigerat:
Ja, du kan flytspackla på spån, kom dock ihåg att prima spånet innan du lägger dit armeringsnätet och elslingorna. Glöm golvgipset, se till att hyra in ett proffs som spacklar allt åt dig. Börja inte rackla med nån hokuspokusmetod bara för att det är enklare. 12mm flytspackel ska det minst vara på det tunnaste stället. Har ett 3 m långt badrum och ca 30mm flytspackel längst bort från brunnen och 20mm vid kanten där fallet börjar. Ang. våtrumsskivorna, sätt de nya vid bakaret också.
Lycka till med bygget
Lycka till med bygget
Medlem
· Västra götaland
· 108 inlägg
Hur fungerar armeringsnätet?
Hur lägs det? kommer använda T-röd slinga på rulle.
Känns lite tunt att bara flytspackla direkt på golvspånet, känns som man vill lägga ett lager gips korslagt.
Hur lägs det? kommer använda T-röd slinga på rulle.
Känns lite tunt att bara flytspackla direkt på golvspånet, känns som man vill lägga ett lager gips korslagt.
Man lägger det löst, och limmar fast dem samtidigt med slingan.
Att spackla direkt på spånet är inga som helst problem, bara man primar enligt spackellerverantörens anvisning först. Golvgipset är fullständigt onödigt. Spackla minst 12 mm vid brunnen.
Att spackla direkt på spånet är inga som helst problem, bara man primar enligt spackellerverantörens anvisning först. Golvgipset är fullständigt onödigt. Spackla minst 12 mm vid brunnen.
Vi har plattan under, så jag antar att klinker läggs direkt på, ingen skiva...
Men nu lutar det åt att det blir spån + 1 skiva våtrumsgips i badrummet...alla tycker väl olika och vi har inte så stor erfarenhet...utan lyssnar på de erfarna.
Men nu lutar det åt att det blir spån + 1 skiva våtrumsgips i badrummet...alla tycker väl olika och vi har inte så stor erfarenhet...utan lyssnar på de erfarna.
Medlem
· Västra götaland
· 108 inlägg
Ska jag använda förhöjningsring för att få 12mm vid brunnen. Vad limmar jag nätet med? Smältlim eller vanligt montagelim?