4 544 läst ·
26 svar
5k läst
26 svar
Använda KNX i småhus?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 032 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 032 inlägg
Nja säger jag...Enk Projektet skrev:
Så länge KNX=fastighetsautomation (vilket jag hävdar att det fortfarande primärt är) så finns det liten anledning att prispressa komponenterna, det är andra saker man konkurrerar med. När KNX=smarta _hem_ blir (komponent)priset ett mycket viktigare konkurrensmedel, och priserna bör falla, netto, men kanske framförallt brutto (vilket framförallt påverkar lågvolymsförsäljning à la smarta hem).
Detta är min syn på saken, men att mängden trådar på just BH både är en grov förenkling och ens konceptuellt knappast ett vettigt mått på denna övergång får jag nog allt erkänna...
/U
Jag har nog sagt det förr men det som fattas är att nån börjar sälja "opensourceburkar" som kör "nåt annat än KNX" fast med en buss som med annan mjukvara också kan köra KNX, och att sån mjukvara läcks/sprids ut separat...
Edit:
Jag förstår att folk inte är sugna på att lägga femsiffriga belopp på t.ex. Nexa-grejer överallt (och det blir ändå inte lika flexibelt) utan vill att det ska gå att få tag på reservdelar/kompletteringar från flera fabrikat.
Frågan är om folk skulle våga köpa något som bara passar med grejer inom samma fabrikat men där hela standarden är öppet dokumenterad och allt kanske dessutom säljs som opensource (åtminstone mjukvaran, kanske till och med hårdvaran)?
Jämför VEMS - Versatile Engine Management Systems, som är en opensourcehårdvara med opensourcemjukvara för att ersätta motorstyrboxen i t.ex. personbilar.
http://www.vems.hu/
Edit:
Jag förstår att folk inte är sugna på att lägga femsiffriga belopp på t.ex. Nexa-grejer överallt (och det blir ändå inte lika flexibelt) utan vill att det ska gå att få tag på reservdelar/kompletteringar från flera fabrikat.
Frågan är om folk skulle våga köpa något som bara passar med grejer inom samma fabrikat men där hela standarden är öppet dokumenterad och allt kanske dessutom säljs som opensource (åtminstone mjukvaran, kanske till och med hårdvaran)?
Jämför VEMS - Versatile Engine Management Systems, som är en opensourcehårdvara med opensourcemjukvara för att ersätta motorstyrboxen i t.ex. personbilar.
http://www.vems.hu/
Redigerat:
Vad skulle hända om ABB, Hager (Berker), Schneider, Siemens lägger av med KNX?
KNX omsätter i storleksordning 100 miljoner om året....styr för fastighetssidan omsätter ca 2 miljarder om året...ullberg skrev:Nja säger jag...
Så länge KNX=fastighetsautomation (vilket jag hävdar att det fortfarande primärt är) så finns det liten anledning att prispressa komponenterna, det är andra saker man konkurrerar med. När KNX=smarta _hem_ blir (komponent)priset ett mycket viktigare konkurrensmedel, och priserna bör falla, netto, men kanske framförallt brutto (vilket framförallt påverkar lågvolymsförsäljning à la smarta hem).
Detta är min syn på saken, men att mängden trådar på just BH både är en grov förenkling och ens konceptuellt knappast ett vettigt mått på denna övergång får jag nog allt erkänna...
/U
Du menar om alla skulle lägga av med systemen?Enk Projektet skrev:
Det beror väl på - om nån av dem börjar med något konkurrerande system kan det nog bli knivigt. De kan ha intresse av att stämma skiten ur "pirater" även om de själva inte säljer just KNX.
Om alla däremot istället mest bara börjar med att knyppla istället för att tillverka elgrejer så lär väl ingen "försvara" pantenten/varuskydden och då är det väl fritt fram för "piratgrejer"?
Ovanstående förutsätter att ingen annan heller släpps in i "KNX-gänget".
Dessutom går elektronik halvofta faktiskt att laga utan någon kontakt med tillverkaren.
Jag vet inte hur just KNX-grejerna ser ut men det skulle förvåna mig om vanligaste felet på en skadad utgång kräver något annat än byte av en triac (eller kanske IGBT) där man nästan alltid kan finna ersättande typer (och dessutom har Hager, Schneider o.s.v. knappast tillverkat triac'en själv - ABB skulle kunna tillverka egna triac'ar och kanske även Siemens, även om iaf ABB troligtvis inte tillverkar så små triac'ar själva. ABB's halvledartillverkning är mer inriktad på större grejer, som t.ex. lik/växelriktare för likspänningskabeln på östersjöns botten mellan Gotland och fastlandet o.s.v.
Vi har pratat om detta på jobbet och jag gissar att om dom skulle släppa detta så kommer det antagligen självdö och ersättas av något modernare...
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 032 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 032 inlägg
Även om det var fel att använda likhetstecket som jag gjorde gissar jag att du fattade vad jag menade. Och eftersom du sitter på siffror, hur stor del av KNX-försäljningen går mot fastighetsautomation, och hur stor del mot privatbostäder?Enk Projektet skrev:
/U
Jag har inte siffrorna här men gissar att vi kanske pratar 5% till privatbostäder, resten är uppdelat mest mellan typ skolor, köpcentrum, kontor och hotell...dvs att tex sjukhus, industri och infrastruktur använder annan teknik för tex energi övervakning.....ullberg skrev:
Coolt! Går det fortfarande gå en gratis onlinekurs, i så fall var?weavex skrev:Jag skulle nog inte kalla KNX för hutlöst dyrt jämfört med en konventionell lösning. En sådan lösning kostar också mycket att bygga ihop om man vill ha exakt samma funktioner man skulle få med KNX.
Om man klarar sig på max 20 deltagare i hemmet kostar mjukvaran endast €100. Just nu går det även att gå en gratis online kurs och få den versionen av programvaran gratis vilket jag tycker är väldigt förmånligt.
Var hittar jag annars dokumentation och kursmaterial?
Mvh
Freddie
Ska nog fortfarande fungera, lite svårt att hitta dock.frecar skrev:
Kolla först denna pdf.
Sedan registrera dig på onlineshoppen och gå in på https://onlineshop.knx.org/ecampus
Lycka till!
Klicka här för att svara