Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Morten Alper skrev:
MR bygg.
Du ålar dig hela tiden, kom med motargument på mina ideér istället. Vad har du för lösningar på problemet vi diskuterar? Kom med något konkret.
Som jag skrev tidigare
mr_bygg skrev:
Till och börja med måste man nog acceptera att hantverkarna drabbats av vad många andra branscher redan upplever idag, dvs. internationell konkurrens. För en del branscher så har det krasst inneburit att det inte längre är lönsamt att verka i Sverige. För många andra så är det inte fullt så illa men för att överleva så måste man ständigt förändra, förbättra och nischa sig annars så är man inte längre konkurrenskraftig.
Om man nu ser internationell konkurrens som ett problem så tror jag att den enda hållbara lösningen är att möta situationen genom att utveckla, effektivisera och kanske nischa sin verksamhet för att långsiktigt överleva.

Som jag skrev tidigare så kan minimilöner vara ett sätt att komma åt de värsta avarterna på marknaden och det skulle naturligtvis vara bra om man hittar en vettig lösning som fungerar ihop med dagens system.Men den internationella konkurrensen kommer inte att försvinna pga att minimlöner införs och som jag också skrev så tror jag att vi i framtiden kommer att se skickliga utländska hantverkare som inte använder priset som konkurrensmedel utan kvalitet och förmåga att leverera enligt spec. och i rätt tid.

Morten Alper skrev:
MR bygg.
Du ålar dig hela tiden, kom med motargument på mina ideér istället. Vad har du för lösningar på problemet vi diskuterar? Kom med något konkret.
If it ain't broke, don't fix it

Tycker jag passar in utmärkt i denna diskussion:p

Nimajneb skrev:
Jag antar du syftar på lönespridningen, den är senast uppdaterad i Juni i år och jag tycker att det duger gott åt dig. Fluktuationerna på lönespridningen är ju avsevärt lägre än på en spekulativ IT aktie:p
Åfan. Stort.

mr_bygg skrev:
Som jag skrev tidigare

Om man nu ser internationell konkurrens som ett problem så tror jag att den enda hållbara lösningen är att möta situationen genom att utveckla, effektivisera och kanske nischa sin verksamhet för att långsiktigt överleva.

Som jag skrev tidigare så kan minimilöner vara ett sätt att komma åt de värsta avarterna på marknaden och det skulle naturligtvis vara bra om man hittar en vettig lösning som fungerar ihop med dagens system.Men den internationella konkurrensen kommer inte att försvinna pga att minimlöner införs och som jag också skrev så tror jag att vi i framtiden kommer att se skickliga utländska hantverkare som inte använder priset som konkurrensmedel utan kvalitet och förmåga att leverera enligt spec. och i rätt tid.
Du låter som en sosse mrbygg, blablabla och inga konkreta förslag.

Morten Alper skrev:
Du låter som en sosse mrbygg, blablabla och inga konkreta förslag.
Hmm, nu är vi där igen.. Vet inte vad sossar har med saken att göra, men vad är ett konkret förslag i din värld? 77:-/timme i minimilön och så är "problemet" löst? Jag precis som många andra ser inte utländsk konkurrens som ett problem utan ett faktum och jag tror inte på protektionism som en väg att gå.

Kan bara hålla med Nimajneb - If it ain't broke, don't fix it

mr_bygg skrev:
Hmm, nu är vi där igen.. Vet inte vad sossar har med saken att göra, men vad är ett konkret förslag i din värld? 77:-/timme i minimilön och så är "problemet" löst? Jag precis som många andra ser inte utländsk konkurrens som ett problem utan ett faktum och jag tror inte på protektionism som en väg att gå.

Kan bara hålla med Nimajneb - If it ain't broke, don't fix it
En minimilön på 77 pix löser inte allt men det stävjar vissa problem.

If it ain't broke, don't fix it känns som du inte kan anklagas som påläst och har oerhört ansvarslöst tänk politiskt sett. Men då vet vi i vilken vrå du står i MRbygg

Morten Alper skrev:
En minimilön på 77 pix löser inte allt men det stävjar vissa problem.

If it ain't broke, don't fix it känns som du inte kan anklagas som påläst och har oerhört ansvarslöst tänk politiskt sett. Men då vet vi i vilken vrå du står i MRbygg
Utveckla gärna? Nu påstår du en massa igen som jag inte begriper var du får ifrån. Jag ser inte utländsk konkurrens som ett problem som måste "fixas" och jag har i tidigare inlägg lagt fram vad jag tycker.

Vilket jävla lågvattenmärke den här tråden blivit.
Liksom alla andra där det diskuteras lönekostnader.

Det byggs för lite som det är. Lycka till.

mr_bygg skrev:
Utveckla gärna? Nu påstår du en massa igen som jag inte begriper var du får ifrån. Jag ser inte utländsk konkurrens som ett problem som måste "fixas" och jag har i tidigare inlägg lagt fram vad jag tycker.
OK, vi gör så här.

• Jag vill lagstadga en minimilön på 77 :-/ timmen för en arbetstagare i Sverige som uppnått en ålder av 26 år.

Om du nu knystar om något annat än mitt förslag så vill jag att du lägger fram ditt förslag här och nu utan att åla dig.

Och glöm inte ditt tidigare inlägg:
Men som jag tidigare påpekat så ska konkurrensen ske på justa villkor och svartarbete, utnyttjande av arbetskraft och brott mot gällande lagar är aldrig OK

Morten Alper skrev:
OK, vi gör så här.

• Jag vill lagstadga en minimilön på 77 :-/ timmen för en arbetstagare i Sverige som uppnått en ålder av 26 år.

Om du nu knystar om något annat än mitt förslag så vill jag att du lägger fram ditt förslag här och nu utan att åla dig.

Och glöm inte ditt tidigare inlägg:
Men som jag tidigare påpekat så ska konkurrensen ske på justa villkor och svartarbete, utnyttjande av arbetskraft och brott mot gällande lagar är aldrig OK
Vad är du ute efter? Du har ju redan citerat vad jag tycker. Jag har varit tydlig med att jag inte är motståndare till införandet av en minimilön men till skillnad från dig så har jag inte tillräckligt på fötterna för att ge ett konkret förslag på hur ett upplägg skulle kunna se ut.

Skulle byggnads/transport bli imponerade av att det kom "gästarbetare" som glada och nöjda arbetade för den minimilönen eller skulle det bli gnäll ändå?

mr_bygg skrev:
Vad är du ute efter? Du har ju redan citerat vad jag tycker. Jag har varit tydlig med att jag inte är motståndare till införandet av en minimilön men till skillnad från dig så har jag inte tillräckligt på fötterna för att ge ett konkret förslag på hur ett upplägg skulle kunna se ut.
Tack då vet jag och som jag misstänkte så hade du inte tillräckligt varma tofflor på fötterna.

Redigerat:
Morten Alper skrev:
Tack då vet jag och som jag misstänkte så hade du inte tillräckligt varma tofflor på fötterna.
Ännu ett meningslös svar från din sida. Har du någon poäng du vill få fram som kan föra diskussionen framåt så skriv det stället för att insinuera en massa trams som är fullständigt omöjligt att bemöta på ett seriöst sätt.

mr_bygg skrev:
Ännu ett meningslös svar från din sida. Har du någon poäng du vill få fram som kan föra diskussionen framåt så skriv det stället för att insinuera en massa trams som är fullständigt omöjligt att bemöta på ett seriöst sätt.
Men snälla mrbygg, du har ju själv skrivit
men till skillnad från dig så har jag inte tillräckligt på fötterna för att ge ett konkret förslag på hur ett upplägg skulle kunna se ut.
vilket tyder på att du kanske ska kliva åt sidan och låta oss andra seriösa debattörer föra tråden framåt.

Morten Alper skrev:
Men snälla mrbygg, du har ju själv skrivit
men till skillnad från dig så har jag inte tillräckligt på fötterna för att ge ett konkret förslag på hur ett upplägg skulle kunna se ut.
vilket tyder på att du kanske ska kliva åt sidan och låta oss andra seriösa debattörer föra tråden framåt.
Driver du med mig? Är jag inte seriös om jag inte kan lägga fram ett konkret förslag på hur ett införande av minimilöner i Sverige borde se ut? Från mitt perspektiv skulle det kännas fullständigt oseriöst att ge mig på att ens lägga fram ett upplägg och än mindre ge mig på att ange några exakta siffror utan att gått igenom befintlig forskning och studier hur minimilöner fungerat historiskt i andra länder och reflekterat över hur det skulle kunna appliceras på den Svenska modellen.

Jag ifrågasätter inte att du har den kunskapen och det skulle vara intressant om du istället kunde redogöra för hur du resonerat kring ditt förslag kopplat till minimilöner i andra länder och den Svenska modellen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.