113 197 läst ·
919 svar
113k läst
919 svar
Använda endast svenskregistrerade hantverkare för jobbens skull?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nej det blir inte enklare och facken ska man nog ha med en arms avstånd så länge som möjligt. Dessutom kan inte alla företag skriva på kollektivavtalen och överleva med allt vad det innebär. Speciellt inte om man har privata sektorn som fokus.Mikael_L skrev:
Klart enklast är att minimilönen för en arbetstagare är 77 pix vid 26 och uppåt. Varför krångla till det mer?
Hur motiverar du just de siffrorna?Morten Alper skrev:Nej det blir inte enklare och facken ska man nog ha med en arms avstånd så länge som möjligt. Dessutom kan inte alla företag skriva på kollektivavtalen och överleva med allt vad det innebär. Speciellt inte om man har privata sektorn som fokus.
Klart enklast är att minimilönen för en arbetstagare är 77 pix vid 26 och uppåt. Varför krångla till det mer?
Fast på något sätt måste ju nivån bestämmas antar jag. Och det är en uppenbar risk att denna nivå kan verka normerande, så den snarare pressar löner nedåt (inte nödvändigtvis dåligt visserligen).Morten Alper skrev:Nej det blir inte enklare och facken ska man nog ha med en arms avstånd så länge som möjligt. Dessutom kan inte alla företag skriva på kollektivavtalen och överleva med allt vad det innebär. Speciellt inte om man har privata sektorn som fokus.
Jag har svårt att se minimilöner samexistera med modellen som finns i Sverige idag, så jag tror nog en liten reformation skulle krävas.
Och så är det stor risk för en luftsving, pga EUs fria rörlighet.
Men du har säkert lösningar på allt detta.
För övrigt anser jag att illegala minimilöner är förskräckligt.
Nja, jag tror inte att jag helt håller med dig.stoif skrev:Fast på något sätt måste ju nivån bestämmas antar jag. Och det är en uppenbar risk att denna nivå kan verka normerande, så den snarare pressar löner nedåt (inte nödvändigtvis dåligt visserligen).
Jag har svårt att se minimilöner samexistera med modellen som finns i Sverige idag, så jag tror nog en liten reformation skulle krävas.
Och så är det stor risk för en luftsving, pga EUs fria rörlighet.
Men du har säkert lösningar på allt detta.
För övrigt anser jag att illegala minimilöner är förskräckligt.
Jag tror nog att lagstiftade minimilöner visst kan samexistera med fackliga kollektivavtal.
Förhandlingarna fack/arbetsgivare kommer knappast fokusera på minimilöner i lagstiftningen.
Om så vore skulle givetvis arbetsgivarna inom industrin peka på avtalen som musikerförbundet eller kommunal fått fram - som normbildande för lönenivån.
Nej parterna går in med de nivåer som gäller från förra avtalet, inte några nivåer hämtade från andra ställen i samhället.
Till och börja med måste man nog acceptera att hantverkarna drabbats av vad många andra branscher redan upplever idag, dvs. internationell konkurrens. För en del branscher så har det krasst inneburit att det inte längre är lönsamt att verka i Sverige. För många andra så är det inte fullt så illa men för att överleva så måste man ständigt förändra, förbättra och nischa sig annars så är man inte längre konkurrenskraftig.
Så därför har jag svårt att ta inlägg på allvar som antyder att internationell konkurrens på hantverkarmarknaden kommer att leda till att Sverige hamnar i ekonomisk kris och kastas tillbaka till bondesamhället. Men som jag tidigare påpekat så ska konkurrensen ske på justa villkor och svartarbete, utnyttjande av arbetskraft och brott mot gällande lagar är aldrig OK. Men följer man som utländsk arbetare de vilkor som gäller så är det varken illegal konkurrens eller lönedumpning.
Sen kan man naturligtvis diskutera behovet av en minimilön för att stävja de värsta avarterna som vi ser idag men som påpekats tidigare så är frågan hur man ska bestämma nivån och hur en minimilön påverkar den modell vi har idag. Och skulle det överhuvudtaget påverka alla utländska egenföretagare som huvudsakligen vänder sig mot den privata marknaden? Man kan knappast lagstifta om vilken den lägsta timpenningen som man som hantverkare måste ta ut och den slutgiltiga lönen avgörs bland annat av vilka omkostnader och beläggning man har i företaget.
Men med tanke på den relativt höga timpenningen, bristen på hantverkare och för många fall av undermåliga jobb som vi har idag när man anlitar Svenska hantverkare så finns det uppenbart en marknad för duktiga utländska hantverkare som inte egentligen skulle behöva konkurrera på priset alls men med ett lägre pris och bra kvalitet så borde det finnas kunder så det räcker och blir över. Och då pratar vi inte om 35:-/timmen som vissa envisas om att gång på gång ta upp utan löner som andra branscher lever med idag i Sverige. Och skulle man göra ett bra jobb så ser jag faktiskt inte anledningen till att man som utländsk hantverkare till och med kan ta bättre betalt än snittet för en Svensk hantverkare om man levererar ett perfekt jobb på utsatt tid och till uppgjort pris.
Så därför har jag svårt att ta inlägg på allvar som antyder att internationell konkurrens på hantverkarmarknaden kommer att leda till att Sverige hamnar i ekonomisk kris och kastas tillbaka till bondesamhället. Men som jag tidigare påpekat så ska konkurrensen ske på justa villkor och svartarbete, utnyttjande av arbetskraft och brott mot gällande lagar är aldrig OK. Men följer man som utländsk arbetare de vilkor som gäller så är det varken illegal konkurrens eller lönedumpning.
Sen kan man naturligtvis diskutera behovet av en minimilön för att stävja de värsta avarterna som vi ser idag men som påpekats tidigare så är frågan hur man ska bestämma nivån och hur en minimilön påverkar den modell vi har idag. Och skulle det överhuvudtaget påverka alla utländska egenföretagare som huvudsakligen vänder sig mot den privata marknaden? Man kan knappast lagstifta om vilken den lägsta timpenningen som man som hantverkare måste ta ut och den slutgiltiga lönen avgörs bland annat av vilka omkostnader och beläggning man har i företaget.
Men med tanke på den relativt höga timpenningen, bristen på hantverkare och för många fall av undermåliga jobb som vi har idag när man anlitar Svenska hantverkare så finns det uppenbart en marknad för duktiga utländska hantverkare som inte egentligen skulle behöva konkurrera på priset alls men med ett lägre pris och bra kvalitet så borde det finnas kunder så det räcker och blir över. Och då pratar vi inte om 35:-/timmen som vissa envisas om att gång på gång ta upp utan löner som andra branscher lever med idag i Sverige. Och skulle man göra ett bra jobb så ser jag faktiskt inte anledningen till att man som utländsk hantverkare till och med kan ta bättre betalt än snittet för en Svensk hantverkare om man levererar ett perfekt jobb på utsatt tid och till uppgjort pris.
Fint brandtal men som så ofta så sparkas redan öppna dörrar in. Men det här var klokt skrivet.mr_bygg skrev:Till och börja med måste man nog acceptera att hantverkarna drabbats av vad många andra branscher redan upplever idag, dvs. internationell konkurrens. För en del branscher så har det krasst inneburit att det inte längre är lönsamt att verka i Sverige. För många andra så är det inte fullt så illa men för att överleva så måste man ständigt förändra, förbättra och nischa sig annars så är man inte längre konkurrenskraftig.
Men som jag tidigare påpekat så ska konkurrensen ske på justa villkor och svartarbete, utnyttjande av arbetskraft och brott mot gällande lagar är aldrig OK.
Sen handlar det här inte enbart om hantverkare som du tydligen har en oplockad höna med, det handlar även inom transport, restaurang, städ och flertal branscher där dom lägst stående människor arbetar.
Alla som driver företag vet vad konkurrens är och vad det innebär. Det borde så även du veta.
Självklart kan man lagstifta om minimilön om det behövs. Detta är bara ett exempel på att få försöka lyfta en arbetares lön ifrån det samhälle som bl.a du verkar tycka är en "just internationell konkurrens" sittande i dina HM mjukisbrallor. http://www.svd.se/nyheter/utrikes/avtal-om-textilloner-i-bangladesh_8723870.svd
För övrigt så har nästan hela Europa lagstiftad minimilön, så din kunskap bör uppgraderas.
Ditt sista stycke som bara handlar om att trycka ner svenska arbetare kommenterar jag inte mer än så här, då det är på för låg nivå.
Det är sant att det finns lagstadgade minimilöner i Europa, länderna och storleken finns i denna länk:
http://unitedexplanations.org/english/2013/02/04/minimum-wages-in-europe-2013/
Dom länder som saknar lagstadgad minimilön, tex Nordiska länderna, Italien o Schweiz, är även dom länder som har lägst lönespridning....
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneskillnader-i-olika-lander/
Detta kan man ju tolka på lite olika sätt.
- Våra mest betalda tjänar för lite
- Våra lägst betalda tjänar för mycket
- Någon fifflar med statistiken.:x
http://unitedexplanations.org/english/2013/02/04/minimum-wages-in-europe-2013/
Dom länder som saknar lagstadgad minimilön, tex Nordiska länderna, Italien o Schweiz, är även dom länder som har lägst lönespridning....
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneskillnader-i-olika-lander/
Det värmer mitt hjärta att du försöker läsa (googla) på lite vad det handlar om.Nimajneb skrev:Det är sant att det finns lagstadgade minimilöner i Europa, länderna och storleken finns i denna länk:
[länk]
[länk]
Sen att inte kunskapen går in hela vägen är trots allt ändå ok.
Jag föredrar att hålla mig till fakta med referenser istället för att bara yla o gnälla och inte ha någon fakta bakom mina påståenden.Morten Alper skrev:
Uppenbarligen missade du hela poängen med att lagstiftade minimilöner är något som inte behövs i Sverige.
Hur får du det till att jag har en oplockad höna med hantverkare och vad är det jag inte känner till när det gäller konkurrens?Morten Alper skrev:
Jag vet inte om jag ska ta din kommentar på allvar? Har jag någonsin påstått att man inte kan lagstifta om minimilöner och att det inte finns i andra länder? Om du läser det jag skrev igen så kanske du kan diskutera kring det istället för att hitta på vad jag tycker och blanda in mjukisbrallor från HM?Morten Alper skrev:Självklart kan man lagstifta om minimilön om det behövs. Detta är bara ett exempel på att få försöka lyfta en arbetares lön ifrån det samhälle som bl.a du verkar tycka är en "just internationell konkurrens" sittande i dina HM mjukisbrallor. För övrigt så har nästan hela Europa lagstiftad minimilön, så din kunskap bör uppgraderas.
Hur får du för dig att syftet med sista stycket var att trycka ner svenska hantverkare? Läser du överhuvudtaget texten innan du kommenterar?Morten Alper skrev:
Det är samma visa hela tiden. Du undviker konsekvent att bemöta och diskutera själva innehållet i inläggen utan istället fokuserar du på personen som skriver och tolkar in saker som är rena fantasier. Det skulle faktisk vara lite intressant om du istället koncentrerade dig på sakinnehållet i inläggen istället och även bemöter de kommentarer du får på dina inlägg.
MR bygg.mr_bygg skrev:Hur får du det till att jag har en oplockad höna med hantverkare och vad är det jag inte känner till när det gäller konkurrens?
Jag vet inte om jag ska ta din kommentar på allvar? Har jag någonsin påstått att man inte kan lagstifta om minimilöner och att det inte finns i andra länder? Om du läser det jag skrev igen så kanske du kan diskutera kring det istället för att hitta på vad jag tycker och blanda in mjukisbrallor från HM?
Hur får du för dig att syftet med sista stycket var att trycka ner svenska hantverkare? Läser du överhuvudtaget texten innan du kommenterar?
Det är samma visa hela tiden. Du undviker konsekvent att bemöta och diskutera själva innehållet i inläggen utan istället fokuserar du på personen som skriver och tolkar in saker som är rena fantasier. Det skulle faktisk vara lite intressant om du istället koncentrerade dig på sakinnehållet i inläggen istället och även bemöter de kommentarer du får på dina inlägg.
Du ålar dig hela tiden, kom med motargument på mina ideér istället. Vad har du för lösningar på problemet vi diskuterar? Kom med något konkret.