113 201 läst ·
919 svar
113k läst
919 svar
Använda endast svenskregistrerade hantverkare för jobbens skull?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Mariatheresa vilken hjältinna. Bra jobbat säger jag.
Hur som helst. Morten Alper du skrev följande:
Jag startade mitt första företag (byggbolag) i krisens 90-tal och det var ingen lek. Så jag vet nog vad det handlar om att överleva och visa framfötterna. Men jag tvivlar på att du behövt göra det.
Detta är alltså alena baserat på mina åsikter?
Vet inte om jag skall skratta eller gråta. Jag tycker inte att man skall basunera ut min erfarenhet i det här forumet bara för att få ha en åsikt.
Men för att du undrar. Jag har arbetat med att städa toaletter på natten efter fulla människor till en lön på runt 70 kr i timmen med alla fina tillägg vi fick på den tiden. Vid tre-tiden är det ett arbete som går att likna vid Sisyfos och stenen. Grundlönen var väl 50 kr timmen. På den tiden fick man ut ca 7 000 kr i månaden av CSN. Hälften gick i hyra. Det var inte fett och dignande grosshandlarmåltider hemma hos mig om man säger så.
Jag tror inte att livet är en graf där allt ständigt pekar uppåt. Man får anpassa sig och det är inte hela världen.
Ja Bo Slitberg att man får gå ned i livskvalitet om konkurrensen kräver det. Se bara på tyska bilbyggare etc. Tvivlar man på om det är rätt så är det ju bara att titta på schweiziska eller den forna tyska valutan och jämföra med den svenska ...
Hur som helst. Morten Alper du skrev följande:
Jag startade mitt första företag (byggbolag) i krisens 90-tal och det var ingen lek. Så jag vet nog vad det handlar om att överleva och visa framfötterna. Men jag tvivlar på att du behövt göra det.
Detta är alltså alena baserat på mina åsikter?
Men för att du undrar. Jag har arbetat med att städa toaletter på natten efter fulla människor till en lön på runt 70 kr i timmen med alla fina tillägg vi fick på den tiden. Vid tre-tiden är det ett arbete som går att likna vid Sisyfos och stenen. Grundlönen var väl 50 kr timmen. På den tiden fick man ut ca 7 000 kr i månaden av CSN. Hälften gick i hyra. Det var inte fett och dignande grosshandlarmåltider hemma hos mig om man säger så.
Jag tror inte att livet är en graf där allt ständigt pekar uppåt. Man får anpassa sig och det är inte hela världen.
Ja Bo Slitberg att man får gå ned i livskvalitet om konkurrensen kräver det. Se bara på tyska bilbyggare etc. Tvivlar man på om det är rätt så är det ju bara att titta på schweiziska eller den forna tyska valutan och jämföra med den svenska ...
Nä...jag anser inte att platt lönesättning, kvotering osv osv ska ske på något vis utan jag är bara nyfiken på hur folk med starka åsikter på en sak tänker på andra jämförliga saker. Det jag kommit fram till generellt är väl mest att "låt det ske så länge inte jag blir drabbat/det händer på min bakgård" och det mest ironiska är att de som skriker högst om rättvisa och solidaritet är de som är mest anti när man blandar in dem själva.....därav frågställningen även till dig.mariatherese skrev:Skall man vara rent krass så tror jag att det finns risk att vi kommer dithän vad det lider, men det gäller i såfall alla. Samtidigt verkar kostnadsnivån anpassa sig lite så det kanske inte svider så mycket.
Om en hjärtkirurg inte kan svenska anser jag nog inte att han skall arbeta på samma sätt som en svensktalande alls... det är alldeles för viktigt att teamet som opererar kan kommunicera. Förmodligen leder det till att han har mindre betalt - förutsatt att alla andra kvalifikationer är uppfyllda.
Ja...för det är väldigt sällan övriga i teamet inte pratar engelska eller för den delen tyska (med tanke på läkarutbyten mellan svenska och tyska universitet). Skulle kunna påstå att en duktig kirurg som än inte talar svenska mycket väl kan ha högre lön än de svenska likvärdiga.
Det är inte lika lön mellan könen heller. I det läge där könstillhörigheten i sig är en kompetens så anser jag att det bör spegla sig i lönekuvertet - ja. Är det så konstigt? Jag förstår inte varför man skall sträva efter så platt lönesättning?
Får fasiken ta och doktorera i det här snart....om jag har råd. :x
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Nej, inte alls "idioti", långtifrån. Det är t ex det här som driver brottslighet, sjukdomstal osv. osv. (http://en.wikipedia.org/wiki/Economic_inequality#Effects_of_inequality) Att motverka den växande trenden att allt större del av kakan går till en allt mindre del av befolkningen är en av våra största ekonomiska utmaningar just nu.mariatherese skrev:
(Att man/jag/vissa väljer att leva fattigt under studietiden är naturligtvis inte intressant när vi diskuterar verklig inkomstojämlikhet, så det kan vi lämna därhän).
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Ja om vi skall fortsätta stickspåret på hur man har det när man studerar så har vi det mycket bra under just doktorandstudierna inom många områden i Sverige, sett i en internationell jämförelse. (Jag menar då inom områden där man skulle kunna tjäna pengar om man arbetade inom dem istf att doktorera, t ex teknik, ekonomi, naturvetenskap, juridik etc. etc. *inte* konstvetenskap, komparativ litteraturvetenskap och vad de nu hittar på.)Glufsglufs skrev:
Det för med sig att vi har förhållandevis många "äldre" doktorander i Sverige, som tom kostar på sig barn under doktorandtiden. Därmed inte sagt att man blir fet på en doktorandlön (ja, i överförd bemärkelse, i bokstavlig bemärkelse så är det många som lägger på sig några kilon...) men den går helt klart att leva på (någonstans mellan 22-30 tkr/mån).
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Då är det ett fel på resonemanget hos folk - de behöver sig en omskakare! Man skall inte bli sjuk eller tjuv för att grannen har det bra. Man har de pengar man har och det man kan köpa själv.lars_stefan_axelsson skrev:Nej, inte alls "idioti", långtifrån. Det är t ex det här som driver brottslighet, sjukdomstal osv. osv. ([länk]) Att motverka den växande trenden att allt större del av kakan går till en allt mindre del av befolkningen är en av våra största ekonomiska utmaningar just nu.
(Att man/jag/vissa väljer att leva fattigt under studietiden är naturligtvis inte intressant när vi diskuterar verklig inkomstojämlikhet, så det kan vi lämna därhän).
Har en känsla av att folk oftast tror att alla andra tjänar så mycket bättre... men i sanning har vi ett ganska jämställt samhälle där ingen är riktigt fattig och väldigt få är riktigt rika. De fattigaste i Sverige tillhör jordens 5% rikaste. Sug på den du...
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Det hör visst dit. Har man levt som fattig så har man lite mer på fötterna anser jag. Har man bara haft det lite tajt mellan festerna och söndagsmiddagarna hemma hos mamma så är det en annan sak.lars_stefan_axelsson skrev:
Sen tar jag lite illa vid mig om du påstår att jag som student "valde" att vara fattig. Mina alternativ under krisens år då jag valde att studera var att antingen förlita mig på samhället helt och hållet (gå till soc) eller göra det bästa av situationen och ta mitt lilla räknehuvud och bli ingenjör. Man kan ju se det som ett val - men jag tycker nog inte att det var det.
Tillbaka till huvudfrågan;
Konkurrensen finns här och ingen av oss har något val annat än att erbjuda värde för varenda krona vi tar betalt. Ur mitt perspektiv så har hantverkarna haft något av en skyddad verkstad jämfört med många andra bransher och det är lite magstarkt och komma här och gnälla och be om fortsatt skydd emedan de själva köper sina grejjer från Polen. Och därmed var min fikarast slut.
Men ändock ska man inte göra det jämnställt för lika arbete om en person är medborgare i annat land? Eller hur menar du? Jag hänger ärligt talat inte med i just det resonemanget.mariatherese skrev:
I övrigt så håller jag med dig när man jämför svensk "relativ fattigdom" med "riktig" fattigdom globalt.....det finns så klart folk i Sverige som har det svårt (vad det beror på får andra utröna) men nog har det hela blivit en mer medial och politisk fråga där PK och ideologi tagit överhanden.....jag minns fortfarande Josefsson reportage om barnfattigdomen, ett reportage som från början utgick ifrån att undersöka det hela och ge sittande regering en kraftig känga men verkligheten kom ifatt och kängan gick till de som drivit frågan ur politisk ideologi.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Det är för att du gjorde ett helt felaktigt antagande. En slutsats utan grund... Jag har bara konstaterat att det är jämställt i vårt samhälle. För mig ligger det ingen värdering i det - men uppenbarligen hos dig.Glufsglufs skrev:
Klart som fan att det ligger en värdering i jämnställdhet men på lika villkor, dvs ingen kvotering, lika lön för samma arbete som ger samma resultat osv.mariatherese skrev:
Men, jag tror jag fick i o m ditt svar till Lars ovan klart för mig hur du tänker i stort och det förklarar dina inlägg.
Själv slutade jag gymnasiet under 90-tals krisen.....mina val var dock plugga vidare eller ta ett skitjobb för att komma in på arbetsmarkanden....jag valde den mer inkomstbringande, jag repeterar, JAG VALDE vilket var något alla kunde göra...sen om man lever fett eller inte är ju en annan sak, valet fanns och det finns, för någon nyhet att det är knapert att leva som student har det väl aldrig varit.
Så, vad du har på fötterna som fattig student i förhållande till en fattig arbetare ger jag inte så mycket för då det är som Lars skriver, helt olika inkomstkällor.
Sant är dock att byggbranschen haft det behjälpligare än andra branscher i o m ROT.
Lars_Stefan. Är det en utmaning att klyftorna växer? Det är ju inte en utmaning utan en politisk inriktning. Samhället är ju jämställt men oavsett färg i parlamentet så kommer vi gå mot större klyftor som kanske påverkar runt 20 % av befolkningen. Hade man sett det som en verklig politisk utmaning hade diskussionen för att råda bot på det funnits. Den diskussionen finns inte. Huruvida vi tillåter utländsk konkurrens i vår servicesektor har inget med den frågan att göra överhuvudtaget även om vissa här försöker påpeka det.
Sedan tycker jag att det är löjeväckande att tala om fattigdom. Fattigdom har flera dimensioner. Det fria valet är väldigt stort i Sverige där man kan få betalt för att läsa upp till doktorshatt. Om du strular i skolan har du chans att rätta till det när du är äldre via vuxenutbildning. Om du inte fixar arbete så ordnar staten så att du får in en fot någonstans och betalar din lön så att du kan visa framfötterna. Riktig fattigdom inbegriper också att dina val är begränsade. Tex sämre skolgång eller sjukvård. Så är det inte i Sverige.
Sedan tycker jag att det är löjeväckande att tala om fattigdom. Fattigdom har flera dimensioner. Det fria valet är väldigt stort i Sverige där man kan få betalt för att läsa upp till doktorshatt. Om du strular i skolan har du chans att rätta till det när du är äldre via vuxenutbildning. Om du inte fixar arbete så ordnar staten så att du får in en fot någonstans och betalar din lön så att du kan visa framfötterna. Riktig fattigdom inbegriper också att dina val är begränsade. Tex sämre skolgång eller sjukvård. Så är det inte i Sverige.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Jag är egentligen inte så intresserad av ideologiska debatter av typen "om folk gör så så gör de fel". Jag är däremot intresserad av hur saker faktiskt förhåller sig. Och faktum är att inkomstskillnader driver många problem, bland annat brottslighet. (Naturligtvis inte alla inkomstskillnader och inte all typ av brottslighet.)mariatherese skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Jag avslutade mina studier *med* att gå till soc... Så jag är bekant med fenomenet. MEN, faktum är ändå att du gjorde ett val *eftersom du hade möjligheten*. De vi pratar om nu har inte alls det i samma omfattning. Du hade två val:mariatherese skrev:Sen tar jag lite illa vid mig om du påstår att jag som student "valde" att vara fattig. Mina alternativ under krisens år då jag valde att studera var att antingen förlita mig på samhället helt och hållet (gå till soc) eller göra det bästa av situationen och ta mitt lilla räknehuvud och bli ingenjör. Man kan ju se det som ett val - men jag tycker nog inte att det var det
1) Gå till soc, och om 5 år så är du på precis samma ställe som idag.
2) Studera, och även om du måste leva under samma omständigheter som den som bara har alternativ 1), så är det (förhoppningsvis) ett övergående tillstånd, och efter dessa år så är du i en helt annat sits.
Även fast alternativ 2) inte fungerade som tänkt i mitt fall, färdig civ.ing. i djupaste lågkonjunkturen på 60 år, så gick det naturligtvis över mycket fortare för mig än för många andra; och jag drar inga generella slutsatser av hur det gick för mig; det går historiskt i allmänhet mycket bättre för gruppen som kan göra val 2) än de som måste göra val 1).
De vi pratar om här är naturligtvis nästan alla 1) och inte många 2).
Jag tror fö att den tiden då 2) var lika "bergsäkert" som det var för mig är förbi. Jag *tycker* inte att det är bra (av en massa skäl), och jag *tycker* inte att det är något att stå efter för någon annan yrkesgrupp, MEN jag vet också att protektionism är lite som att kissa i sängen, varmt och skönt ett tag men surt efter. (Jag kan inte komma på några exempel där det fungerat tillfredsställande).
Sedan så är vi i Sverige mycket lyckligt lottade i många avseenden. Inte tu tal om det. Men det har vi inte alltid varit, det har legat mycket arbete och uppoffringar bakom det. Jag är dessutom intresserad av att vi *förblir* lyckligt lottade, och att i förlängningen fler blir det på andra ställen.
Kan den här "alla ska med"-doktrinen från LO-förbunden vara direkt skadlig för svensk produktivitet tror ni?
Vad driver medarbetarna att utveckla sig själva och verksamheten framåt om de kan göra minsta möjliga och pilla sig i näsan resten av arbetsdagen och ändå hänga med i löneresan med den fackliga företrädaren i ryggen? Hade det varit möjligt att få folk mer engegerade med mer individuella löner om facket istället var med och förklara att alla måste hjälpa till istället för att förklara hur onda arbetsgivarna är?
Att som en av få branscher leva på att jobben inte GÅR att flytta utomlands (prefab-byggen undantaget) snarare än att "vi här" är bättre än "de där" är ju lite trist. Pensionärer kanske går att flyga söderut framöver istället för att sköta om på äldreboenden här...
Vad driver medarbetarna att utveckla sig själva och verksamheten framåt om de kan göra minsta möjliga och pilla sig i näsan resten av arbetsdagen och ändå hänga med i löneresan med den fackliga företrädaren i ryggen? Hade det varit möjligt att få folk mer engegerade med mer individuella löner om facket istället var med och förklara att alla måste hjälpa till istället för att förklara hur onda arbetsgivarna är?
Att som en av få branscher leva på att jobben inte GÅR att flytta utomlands (prefab-byggen undantaget) snarare än att "vi här" är bättre än "de där" är ju lite trist. Pensionärer kanske går att flyga söderut framöver istället för att sköta om på äldreboenden här...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
För det första så skriver jag inte på att LO skulle uppföra sig som du skriver. Eller att LO-anställda skulle göra det heller. Men, låt oss anta att det var sant. Om det varit det så hade detta rimligtvis avspeglats i vår produktivitet jämfört med andra (konkurrent)länder. Och det gör den inte. (se exv. http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta...Investeringar/Produktivitet--internationellt/) Vi ligger ganska bra till.pjfj skrev:Kan den här "alla ska med"-doktrinen från LO-förbunden vara direkt skadlig för svensk produktivitet tror ni?
Den "Svenska modellen" fungerar bra. Om man lägger till hur vi ligger till i olika index över "quality of life" så fungerar den inte bara bra, utan utmärkt!
Redigerat: