Status
Inte öppen för fler kommentarer.
isolde skrev:
Ja, de är dumma, de där. Kom Kalle, vi leker för oss själva.
Nu kommer inte Kalle och hans vänner kunna träffa några "gästarbetarbarn" då det är omöjligt att få hit dom med den lönen.

Men om du Isolde kan tänka dig att betala dessa ungar som suktar efter sin fäders kramar så tycker jag att det är behjärtansvärt av dig.

Dessutom kommer Kalle och hans vänner ta emot dessa kompisar med glädje, varför skulle dom inte göra det?
Förutfattade meningar kanske?

Men är det verkligen ett problem med de utlänska hantverkarna?
Om jag ringer runt till 5st byggfirmor för ett minde projekt så är det troligen ingen av firmorna som kan vara här inom 1 månads tid.
Så jobb finns det, borde väl inte vara sådär jättestor risk att det blir massiv lönedumpning heller.

Jag sällar mig nog med till gänget som tror det är bättre för gästarbetarna att vara här och jobba för låg lön än att vara i sitt hemland och inte ha något alls.
Hade jag suttit i den sitsen så hade jag nog med gjort vad jag kunnat för att min familj ska ha det bra.

Sen är ju även frågan om de som anlitar dem som tar tex 35kr i timmen skulle ha anlitat någon som tar 400kr i timmen om det billiga alternativet inte fanns.
Själv så har jag tagit in hjälp på de saker som jag ansett tråkiga och där kostnaden för att slippa göra det själv är försvarbar, jag ogillar tex att spackla och måla, sånna jobb lejer jag gärna bort om priset inte blir för saftigt.

Morten Alper, är det inte dags att gå tillbaka några sidor och svara på alla frågor du har fått istället för att svamla vidare i din villfarelse?

Nimajneb skrev:
Morten Alper, är det inte dags att gå tillbaka några sidor och svara på alla frågor du har fått istället för att svamla vidare i din villfarelse?
Det bästa du kan göra är att kliva åt sidan och låta oss andra föra debatten framåt vilket du inte har kunskap till.
Hej då Nimajneb.

Mikael_L
Varning:
Trolla inte med Nimajneb så länge du inte har en större knölpåk själv.

:D

• Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
Morten Alper skrev:
Det bästa du kan göra är att kliva åt sidan och låta oss andra föra debatten framåt vilket du inte har kunskap till.
Hej då Nimajneb.
Att du totalt har tappat kontrollen över sakfrågan är väl ställt utom all tvivel och jag förstår att det är jobbigt när du får frågor baserade på dina påståenden som du inte kan eller vill svara på. Men enda sättet att driva debatten framåt är ju att i en dialog debattera sakfrågorna vilket du uppenbarligen inte klarar av.

Så låt bli personangreppen och svara på sakfrågorna istället!

Sa han precis efter att hoppat på stackars Morten...
Hur ser din världsbild ut då och varför? För diskussionen framåt!

Ja jösses vilket i lands problem den här tråden påvisar. Från global konkurens till banala politiska påhopp. Glöm inte att Sverige röstade ja till EU. Och Estland, Lettland och Litauen ÄR en del av EU. Så sluta Gnäll och gilla läget.

När man läser gårdagens resonemang kommer jag till följande slutsats: Morten Alper med kompisar i Byggnads anser att man skall ha två sorters marknadsekonomier. Eller har jag missförstått?

Vi andra som sysslar med export eller konkurrerar utanför den lokala tjänstesektorn skall ha fri konkurrens och fri prissättning. Byggnadssektorn där skall priserna ha en botten och regleras på nationell nivå för hur ersättningarna skall se ut? Har jag förstått rätt.

Morten med flera. Jag vet många som startat företag i flera olika områden där de för att visa framfötterna haft väsentligt lägre priser än marknaden. Detta för att ens få komma in och visa vad man går för. Är det alltså förbjudet? Något ni inte vill skall existera? Man skall alltså begränsa företagsamheten?

Det är dags att vakna och inse att vi är med i EU där det är fri rörlighet! Sluta gnäll, sätt klockan, var trevliga mot kunderna, leverera i tid och försök höj produktiveten. Det gör resten av Sverige det klarar ni med. Och det är för att befolkningen gör det varje dag som de har råd att bygga om sina hus. Ni är dessutom subventionerade så ni borde vara lite gladare än oss andra osubventionerade när ni vaknar. :)

• Gilla
isolde och 5 till
  • Laddar…
Jugend skrev:
När man läser gårdagens resonemang kommer jag till följande slutsats: Morten Alper med kompisar i Byggnads anser att man skall ha två sorters marknadsekonomier. Eller har jag missförstått?

Vi andra som sysslar med export eller konkurrerar utanför den lokala tjänstesektorn skall ha fri konkurrens och fri prissättning. Byggnadssektorn där skall priserna ha en botten och regleras på nationell nivå för hur ersättningarna skall se ut? Har jag förstått rätt.

Morten med flera. Jag vet många som startat företag i flera olika områden där de för att visa framfötterna haft väsentligt lägre priser än marknaden. Detta för att ens få komma in och visa vad man går för. Är det alltså förbjudet? Något ni inte vill skall existera? Man skall alltså begränsa företagsamheten?

Det är dags att vakna och inse att vi är med i EU där det är fri rörlighet! Sluta gnäll, sätt klockan, var trevliga mot kunderna, leverera i tid och försök höj produktiveten. Det gör resten av Sverige det klarar ni med. Och det är för att befolkningen gör det varje dag som de har råd att bygga om sina hus. Ni är dessutom subventionerade så ni borde vara lite gladare än oss andra osubventionerade när ni vaknar. :)
Jag är normalt inte kompis med LO men när dom tycker att man ska kunna leva på sin lön så håller jag med, och det står jag för.

För övrigt så håller jag på inom detaljhandeln och importerar produkter ifrån Frankrike bl.a. Dom chaufförer som levererar våra produkter behöver inte sitta med något stormkök på en parkering för att överleva, det kan jag tala om.
Arbetarna på fabriken har det bra och kan gå hem vid lunch på fredagar.

Så ska ett fungerande samhälle fungera. Man kan inte utnyttja människor och betala löner som man vet att dom inte klarar av att överleva på. Då ökar brottsligheten dessutom kraftigt.

Jag startade mitt första företag (byggbolag) i krisens 90-tal och det var ingen lek. Så jag vet nog vad det handlar om att överleva och visa framfötterna. Men jag tvivlar på att du behövt göra det.

Redigerat:
Morten Alper skrev:
Jag är normalt inte kompis med LO men när dom tycker att man ska kunna leva på sin lön så håller jag med, och det står jag för.

För övrigt så håller jag på inom detaljhandeln och importerar produkter ifrån Frankrike bl.a. Dom chaufförer som levererar våra produkter behöver inte sitta med något stormkök på en parkering för att överleva, det kan jag tala om.
Arbetarna på fabriken har det bra och kan gå hem vid lunch på fredagar.

.
men tror du att förutsättningarna för dom Svenska arbetarna blir bättre om även vi går ner till 35h vecka med bibehållen lön?

Att man ska kunna leva på sin lön är väl en sund inställning och jag har ännu inte sett några döda svältande Öststatare där jag bor iaf, trots att det finns massor av dom.

Definitionen "leva på" är väl lika luddig som definitionen "relativ fattigdom".
Var drar man gränsen för ett drägligt liv? Så länge man överlever eller att man har en inkomst på minst vad medel är för alla arbetande i landet?

En sak är säker och det är ju att 99% av byggnadsarbetarna från de forna öststaterna INTE kan leva som de svenska byggnadsarbetarna som bor heltid i Sverige på den lön de får. Nu har jag iofs inte träffat 100% av dem men av de jag har träffat så skulle ingen kunna ha råd ens med en hyresrätt för sig och sin familj med tanke på vad mat och allt annat kostar här. Därför, leva som hjon så att man får med sig mycket pengar hem istället där omkostnaderna är betydligt lägre.

En svensk student har 9000kr/månad (en dryg femtiolapp/h om man räknar 40h arbetsvecka), bor i hyresrätt och handlar i Svenska butiker....
Studentlivet är kärvt men det går och här pratar vi ju 100-tusentals personer.

Men student är inte arbetande familjeförsörjande yrke där man har ett behov av boende där alla får plats och kanske behov av bil...oftast. Enda chansen jag skulle klara omkostnaderna jag har och skulle studera är att ha en sambo som arbetar, men som sagt, då har ju hon en "normal" kollektivbestämt lön också....så...det hela är ju relativt. Sen ska ju tilläggas att studenterna (iaf här) har studentrabatt på en jäkla massa saker och att tex bo i korridor och/eller hyra lgh tillsammans med andra är ju då en del i det ungdomliga studentlivet, det är inte "byggt" för familjeliv direkt.
Men visst, det mesta går, men vid jämförelser så bör man jämföra med likvärdigt, dvs polsk byggarbetare med svensk byggarbetare....inte polsk byggarbetare med svensk student, olika världar, olika förutsättningar men framförallt olika sysselsättningar.

Men i övrigt så anser jag som många andra att byggnads (LO-kollektivet i stort) går mer på politisk ideologi än att arbeta efter verkligheten.

Om jag inte missminner mig helt så har väl höjdare uttalat saker om hur man ska komma tillrätta med det här, "lönedumpning" genom utländsk arbetskraft osv som i realiteten skulle innebära att det skulle vara svårare för en utländsk/svensk icke fackmedlem att kunna arbeta inom byggbranschen......så var det med den "rättvisan" och "solidariteten". Kanske de vill vinna tillbaka LO anslutna till SAP från SD eller nått, vad vet jag.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag tycker nog likheterna mellan en polsk byggkille i sverige och en student är en helt förträfflig jämförelse.
Bla om du själv skriver:
- taskigt betalt
- bor i kollektiv
- käkar nudlar o grönsaker
- investerar i sig själva för framtiden.

jag upplever studentrabatterna som mycket sämre idag än när jag pluggade för att inte tala om boendet. Idag kostar ju ett studentrum på 15-20m2 runt 4000/månad.
Vilket betyder att du har 5000 att leva på. 500-1000 i litteratur så betyder det att som student ska du gå runt på en tusenlapp i veckan vilket helt uppenbart fungerar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.