Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Tack mina vänner, äntligen någon som står upp för att det är OK ! Bravo!

Jag tycker inte som ni, men det har väl redan räknat ut.....;)

Mikael_L
pappskallen skrev:
Så här gick det till enligt dom som utförde kontrollen..... (men dom ljuger säkert:p)

De bor på arbetsplatsen och tjänar 35 kronor i timmen. De bygger ett parkeringshus åt Stockholms stad.
Sedan i juni bygger ett entreprenadföretag vid namn Züblin ett parkeringshus i Råcksta i Stockholm, åt det kommunala bolaget Stockholm Parkering.
Igår gjorde facket en spontan kontroll av bygget. Det visade sig att de polska byggnadsarbetarna som jobbade på arbetsplatsen fick 35 kronor i timmen i lön och ...
Jag tycker man ska vara rätt försiktig med att tro på vad en sådan part med sin helt egna agenda påstår och rapporterar.
Tror ni att byggnads någonsin kommer att orda ett knyst om utländska arbetare som har jättebra villkor och löner?
Tror ni att byggnads ens kommer att rapportera om genomsnittet?

Det kommer alltid gå att hitta någon som är lurad, har någon specialdeal, inte fått lön pga en arbetsgivare i konkurs, inte har full funktionalitet eller något annat som gör att denna har besynnerligt låg lön, eller kan omtolkas till att ha låg lön.
En företrädare för byggnads skulle göra generalfel om han inte såg till rapportera och blåsa upp detta maximalt. Han ska ju företräda sin medlemmars intressen. Allt högre lön utan motprestation.
Vilken denna organisation under årens lopp har lyckats med så bra att snart ingen har råd med de Svenska hantverkarna.

• Gilla
mariatherese och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hur är det nu då här.
Dessa öststatshantverkare, blir dom tvingade hit under hot? Mördas deras familj i hemlandet om dom inte åker hit och slavar?

Eller åker dom hit av egen vilja, bara för att det är ännu mer uselt i hemlandet?

Om det nu finns några som slavar för 35:- spänn i timmen, är dom många då?
Om man istället frågar hur många finns det här som typ slavar för mindre än 50:-/ timme?

Om ni svarar med ett högt tal på denna fråga så ...
*
pappskallen skrev:
mr_bygg skrev:
Eftersom Byggnads är en part i det hela så kan man fråga sig vad deras syfte primärt är med att driva frågan om en minimilön för utländska arbetare. Är det omtanken om dessa eller helt enkelt att skydda sina egna medlemmar från billig utländsk konkurrens?
Både och skulle jag gissa, men så länge dom får betalt inom kollektivavtalet så har då jag inga problem i alla fall.
Däremot så får dom gärna ligga på miniminivå vilket torde vara åtminstone 30 spänn under gemene snickare i landet, och därmed ett ganska bra konkurrensmedel.
...kan ni isåfall fundera på hur många tusentals polacker, rumäner, letter osv som kommer välla in i landet och ta alla era jobb om dom nu plötsligt är garanterade byggnads minimilön.
Kanske 100.000 ? (Förutsatt att dessa arbetare kommer hit av fri vilja)
(Tänk på att vi snackar om länder med bortåt ett hundratal miljoner invånare tillsammans)

Då kommer nog ingen enda svenskfödd arbetare ha kvar sitt jobb om h*n inte accepterar minimilön.

Sug på den ni! :p

Vad tycker byggnads om att stödja utländsk konkurrens inom tjänstemannasektorn?
Arbetar man efter handlingar som är framtagna i låglöneländer som konkurrerat ut egna konstruktörer?
Monterar man utländska byggelement?

Mikael_L
pjfj skrev:
Vad tycker byggnads om att stödja utländsk konkurrens inom tjänstemannasektorn?
Arbetar man efter handlingar som är framtagna i låglöneländer som konkurrerat ut egna konstruktörer?
Monterar man utländska byggelement?
Jag kan ju inte svara för byggnads, men däremot så får alla Svenska ingenjörer konkurrens från hela omvärlden.
Jag har varit med om att ritningar och underlag för våra maskiner (inte något med bygg då) tas fram hos oss här, och sen ingenjöras i Indien, att bara specar tas fram här, resten i Indien. Men även det motsatta, att de Indiska ingenjörerna tar fram underlag i olika omfattning som sen fortsätter bearbetas här hos oss.
Men den tydliga trenden är i vilket fall att det sakta övergår alltmer till Indien.
Sen när det kommer till produktion så sker även det både i Sverige och i Indien, och en del andra länder också, men då främst som underleverantörer av vissa delar. Faktiskt så har produktion än så länge klarat sig lite bättre än utvecklingen från att överföras till Indien. Men vår fabrik har varit fantastisk på att effektivisera sig. Det har vi ingenjörer kanske varit sämre på då? :o

Sen har datasupporten åkt först till Rumänien, sen till Turkiet. Resebokning sker av ett Polsk callcenter osv.

Ja, det är inte bara byggarbetare som får konkurrens. :)

Mikael_L skrev:
Jag kan ju inte svara för byggnads, men däremot så får alla Svenska ingenjörer konkurrens från hela omvärlden.
Jag har varit med om att ritningar och underlag för våra maskiner (inte något med bygg då) tas fram hos oss här, och sen ingenjöras i Indien, att bara specar tas fram här, resten i Indien. Men även det motsatta, att de Indiska ingenjörerna tar fram underlag i olika omfattning som sen fortsätter bearbetas här hos oss.
Men den tydliga trenden är i vilket fall att det sakta övergår alltmer till Indien.
Sen när det kommer till produktion så sker även det både i Sverige och i Indien, och en del andra länder också, men då främst som underleverantörer av vissa delar. Faktiskt så har produktion än så länge klarat sig lite bättre än utvecklingen från att överföras till Indien. Men vår fabrik har varit fantastisk på att effektivisera sig. Det har vi ingenjörer kanske varit sämre på då? :o

Sen har datasupporten åkt först till Rumänien, sen till Turkiet. Resebokning sker av ett Polsk callcenter osv.

Ja, det är inte bara byggarbetare som får konkurrens. :)
Jag är hemskt medveten om precis detta, men det är väl svårare att blockera internetlinan till låglöneländerna än grinden till arbetsplatsen.

Mikael_L
pjfj skrev:
Jag är hemskt medveten om precis detta, men det är väl svårare att blockera internetlinan till låglöneländerna än grinden till arbetsplatsen.
Precis, och det är även lätt att flyga personal lite mellan länderna för någon enstaka veckas jobb än här, än där.
Inget större problem, och det är ju trevligt att få en (semester?)resa till Indien gratis av arbetsgivaren. :)

Och de indiska ingenjörerna är ju skitlyckliga vad som än händer. Dom har ju löner som gör dom till kungar i sitt hemland. :)

edit:
Och jag tror inte på att blockera utländsk arbetskraft som någon lösning på "problemet". Det ger ju inget incitament att förbättra sig, så skillnaden mot utlandet vad gäller effektivitet och produktivitet kommer ju bara att öka. Så snart flyttar hela företaget istället.

Redigerat:
Mikael_L
Men åter till våra kära Polacker.
Hur kan dom egentligen acceptera en låg lön?
Dom är väl medvetna om att den Svenske hantverkaren som står där bredvid har snuskigt hög lön, ungefär som en VD för ett stort företag i hemlandet.
Varför kräver dom bara inte samma lön, eller åtminstone 80% av den svenska hantverkarens lön (ca 25.000 / mån)?
Dom märker ju att dom behövs på byggena, åker dom hem stannar ju skiten. Dom sitter ju förfan i förhandlingsposition!

Mikael_L
Och vad ska vi tycka om aktivitetsstöd, en helsvensk uppfinning.
Nästan 200.000 Svenskar arbetar för 223:- om dagen (28:-/timme, 4600:-/ mån och sen skatt på det ...)
Helt och hållet sanktionerat av de som styr Sverige.

Ska dessa människor vara tillåtna att ta ett jobb för 35:-/tim?
Kanske få en chans att visa vad dom går för, för att sen kunna börja löneförhandla.

• Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Dom märker ju att dom behövs på byggena, åker dom hem stannar ju skiten. Dom sitter ju förfan i förhandlingsposition!
De har inte upptäckt det än bara.

• Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Jag tycker egentligen att det är helt häppnadsväckande att byggnads inte lever i samma verklighet som oss andra. Alla andra som arbetar privat utan tullar och annat utan konkurrerar globalt.

Dessutom är ju byggsektorn gravt subventionerad med ROT-avdraget och ränteavdraget. Lite fel läge att gnälla kan man tycka. Byggnads borde städa upp alla branschens egna tillkortakommanden innan man klagar på utländsk konkurrens.

• Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Väldigt märkligt att byggnads och många anslutna hantverkare gnäller om den orättvisa lönedumpningen från öst som konkurrerar med deras jobb nu när byggbranschen närmar sig den svacka som många andra branscher gick in i för 3-5 år sedan (bl.a. eftersom övrigas timarvoden inte subventioneras av svenska staten).
Man ser att "rättigheten" att fakturera 500 spänn i timmen plus 10-20% påslag på allt levererat material blir allt svårare. (Mao en månadslön på 35k och en merca-buss att köra till jobbet i, plus alla de fördelar som hantverkare haft i alla år med gratis spillmaterial som antingen säljs dubbelt eller används gratis hemma)
Det verkliga ekonomiska läget i Sverige börjar komma ikapp, inte roligt!
Nu måste man återigen vara duktig, framåt och ha social kompetens för att kunna ha anständig debiteringsgrad till en anständig timpenning.

Mikael_L skrev:
Om det nu finns några som slavar för 35:- spänn i timmen, är dom många då?
Om man istället frågar hur många finns det här som typ slavar för mindre än 50:-/ timme?

Om ni svarar med ett högt tal på denna fråga så ...
*
...kan ni isåfall fundera på hur många tusentals polacker, rumäner, letter osv som kommer välla in i landet och ta alla era jobb om dom nu plötsligt är garanterade byggnads minimilön.
Kanske 100.000 ? (Förutsatt att dessa arbetare kommer hit av fri vilja)
(Tänk på att vi snackar om länder med bortåt ett hundratal miljoner invånare tillsammans)

Då kommer nog ingen enda svenskfödd arbetare ha kvar sitt jobb om h*n inte accepterar minimilön.

Sug på den ni! :p
Det tvivlar jag starkt på, låt oss säga att dessa gästarbetare tar en 80-procentig lön så tror jag att bl.a svenska privatkonsumenter väljer svenska företag istället för utlandsregistrerade.
Det är t.e.x lättare kontrollera så att företaget sköter sig och betalar sin skatt. Dessutom betalas skatten här och går till det vi behöver här. Skattemedel verkar det vara ont om och inte blir det bättre med ditt önsketänkande.

För övrigt så finns det nog närmare 100.000 gästisar här redan. Detta inkluderat med tiggare som många gånger tjänar mer än stackarna på bygget.

Morten Alper skrev:
Det tvivlar jag starkt på, låt oss säga att dessa gästarbetare tar en 80-procentig lön så tror jag att bl.a svenska privatkonsumenter väljer svenska företag istället för utlandsregistrerade.
Det är t.e.x lättare kontrollera så att företaget sköter sig och betalar sin skatt. Dessutom betalas skatten här och går till det vi behöver här. Skattemedel verkar det vara ont om och inte blir det bättre med ditt önsketänkande.

För övrigt så finns det nog närmare 100.000 gästisar här redan. Detta inkluderat med tiggare som många gånger tjänar mer än stackarna på bygget.
Jag vet inte om ditt uttalande går ut på att alla utländska företag och/eller anställda per automatik är skattefifflare eller om det beror på total okunskap från din sida om hur inkomstskatter, moms, sociala avgifter etc regleras i dessa fall.
Vill du förkovra dig inom det sistnämnda så finns det mycket att läsa om på Skatteverkets hemsida.

Att Svensson skulle välja en dyrare svensk hantverkare pga av att inkomstskatten under vissa specifika tillfällen skulle hamna utomlands tvivlar jag väldigt mycket på. Svenskens skattemoral, om vi tex tittar på svartarbeten innan vi fick ROT avdraget, är väl ett tydligt bevis på att vi Svenskar struntar fullkomligt i detta. Vi ser till vår egen plånbok här och nu.

Nimajneb skrev:
Att Svensson skulle välja en dyrare svensk hantverkare pga av att inkomstskatten under vissa specifika tillfällen skulle hamna utomlands tvivlar jag väldigt mycket på. Svenskens skattemoral, om vi tex tittar på svartarbeten innan vi fick ROT avdraget, är väl ett tydligt bevis på att vi Svenskar struntar fullkomligt i detta. Vi ser till vår egen plånbok här och nu.
Men om du nu är så påläst inom ekonomi så vet du säkert om att viss svart marknad inom landet är lite smörjmedel i ekonomin. Men när pengarna flyr landet så blir det helt svart så att säga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.