113 201 läst ·
919 svar
113k läst
919 svar
Använda endast svenskregistrerade hantverkare för jobbens skull?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Om du tog och läste vad du skriver till att börja med så var detta betydligt enklare. Du skrev som svar på mitt inlägg nr 408 att man inte bör skaffa familj om man är arbetslös...detta utan hänsyn till att en del faktiskt skaffar familj innan det blir arbetslösa vilket jag påstod då jag skrev att de hellre väljer ett "dåligt" betalt jobb (jmf en svensk lön) än att fortsätta vara arbetslösa så de kan försörja familjen....var lade jag orden i din mun där?
Sen undrade du vad problemet var och jag har inga problem med något i detta utan funderade endast vidare på om det inte var så att du har ett problem med något då du inte verkar förstå att arbetslösa kan ha försörjningsbörda sen tidigare.
Så enkelt var det. Om du är vuxen eller inte vet jag inget om men kan man inte förstå att redan befintliga familjer kan drabbas av arbetslöshet så är det en brist på livserfarenhet iaf.
Sen undrade du vad problemet var och jag har inga problem med något i detta utan funderade endast vidare på om det inte var så att du har ett problem med något då du inte verkar förstå att arbetslösa kan ha försörjningsbörda sen tidigare.
Så enkelt var det. Om du är vuxen eller inte vet jag inget om men kan man inte förstå att redan befintliga familjer kan drabbas av arbetslöshet så är det en brist på livserfarenhet iaf.
Alltså konkurrens över gränserna är ju en av kärnfrågorna för EU. Varför skall du kunna konkurrera över gränserna med frihandel för exempelvis tvättmaskiner men inte kring serviceyrken?
EU är frihandel och fri rörlighet. Vi diskuterar det sällan i Sverige men det är hela tanken. Det är som Zollverein. Det har historiskt skapat fred och mer jobb. Men visst svider det initialt när rörligheten påverkar vissa sektorer där konkurrensen är dålig. På plussidan så kommer vi åt en marknad på en halv miljard människor, vi har möjlighet till studier och arbete över hela kontinenten samt vi har inte längre något behov av arbetskraftsinvandring för det går att lösa inom unionen. Det är bara att förbättra service och produktivitet så har man inget problem med den här konkurrensen tror i alla fall jag. Sedan borde väl fler ungdomar utbilda sig så att priserna på enklare snickeri och annat hålls nere. Det är väl främst där östeuropeiska byggnadsarbetare konkurrerar. Det är ju inte på bergsborrning om man säger så.
EU är frihandel och fri rörlighet. Vi diskuterar det sällan i Sverige men det är hela tanken. Det är som Zollverein. Det har historiskt skapat fred och mer jobb. Men visst svider det initialt när rörligheten påverkar vissa sektorer där konkurrensen är dålig. På plussidan så kommer vi åt en marknad på en halv miljard människor, vi har möjlighet till studier och arbete över hela kontinenten samt vi har inte längre något behov av arbetskraftsinvandring för det går att lösa inom unionen. Det är bara att förbättra service och produktivitet så har man inget problem med den här konkurrensen tror i alla fall jag. Sedan borde väl fler ungdomar utbilda sig så att priserna på enklare snickeri och annat hålls nere. Det är väl främst där östeuropeiska byggnadsarbetare konkurrerar. Det är ju inte på bergsborrning om man säger så.
Jo men ska du nu sälja tvättmaskinerna i Sverige så får du ju naturligtvis följa svenska lagar och regler.Jugend skrev:
Det innebär att du måste lägga på 25% moms, följa konsumentköplagen, rätta dig efter miljöregler, ha regelmässiga försäkringar, betala dina ev. anställda avtalsenlig lön osv. osv.
Säljer du däremot dina tvättmaskiner i ex. Polen så är det ju det landets regler som gäller när du verkar där.
Tjänstesektorn är ju likadant, väljer du att serva bilen, klippa dig, osv. osv så är det respektive lands regler som gäller.
Sen att det är svårt att ta med huset ner till Polen är ju som det är......även om det säkert retar många.
Visst.Jugend skrev:
Men i det ingår knappast att konkurrera med 35 spänn i timman.
Det vore väldigt synd om den svenska modellen skulle behövas ge upp tycker jag, men det kan ju effekten bli och därmed skulle kanske vi göra som dom allra flesta av EUs medlemsstater och införa minimilöner......
Nä det är inte ok med 35 spänn i timmen. Men jag tror inte att 35 spänn i timmen jobben kommer att själpa den svenska modellen. Det finns andra tryck på den. Personer som köper tjänster för 35 spänn timmen kan ju inte växa på träd.
Jobbar den svenska firman på hårt, håller nere sina kostnader så den kan hålla konkurrenskraftiga priser så är konkurrensen utifrån obefintlig tror i alla fall jag. Därför att de flesta konsumenter resonerar som mig. Helst en svensk. Men får jag bågofferter, uppblåsta rot-priser etc. Ja då väljer jag hellre en östeuropeisk firma på enklare snickeri, måleri och murning. Helt enkelt för att det är rakare priser, inga materialpåslag och låg risk på projektet för att det är av enklare karaktär. Många av de här konstiga inslagen som finns på den svenska hantverksmarknaden har man ju aldrig fått som prisförslag av en aktör från öst. Deras affärsmodell bygger på timlön. Inget annat.
Jobbar den svenska firman på hårt, håller nere sina kostnader så den kan hålla konkurrenskraftiga priser så är konkurrensen utifrån obefintlig tror i alla fall jag. Därför att de flesta konsumenter resonerar som mig. Helst en svensk. Men får jag bågofferter, uppblåsta rot-priser etc. Ja då väljer jag hellre en östeuropeisk firma på enklare snickeri, måleri och murning. Helt enkelt för att det är rakare priser, inga materialpåslag och låg risk på projektet för att det är av enklare karaktär. Många av de här konstiga inslagen som finns på den svenska hantverksmarknaden har man ju aldrig fått som prisförslag av en aktör från öst. Deras affärsmodell bygger på timlön. Inget annat.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Trams!
1. Jag kan ju köpa tvättmaskinen från ett polskt bolag på nätet.
2. Miljö och arbetsmiljölagstiftning skiljer sig inte så mycket mellan sverige och polen.
3. Tala gärna om vilka lagstadgade försäkringar som man måste ha om man säljer en tvättmaskin i sverige som man inte måste ha i polen?
4. Ja, vi har 25%-12% moms i sverige och i polen har man 23%-5%. Är det här den stora skillnaden ligger?
Precis på samma sätt som ett bolag kan flytta sin help-desk till ett call-center i indien så får alla leva med att vi utsätts för mer konkurrens. På gott och på ont. Jag kan tänka mig att en och annan av er som sitter och ondgör er över konkurrensen från Polen köper verktyg och öl utomlands.
Kanske vi skall bara köpa sprit i sverige och aldrig resa utomlands för tänk på alla de som jobbar på systembolaget!!!
Till syvene och sist så skulle jag vilja se att man kan visa att byggindustrin har drabbats av så snedvriden konkurrens att det har gett några effekter. Det har jag nämligen aldrig läst i denna tråd. Dessutom får ni ju subventioner i multum som det är (ROT). Sluta gnäll!
Pratar man, skriver och läser svenska och engelska flytande så tror jag inte man behöver bekymra sig. Det finns så mycket fotnötter och information på ritningarna så det är ett absolut krav för de i arbetsledande ställning. Men visst, man får kanske acceptera att lönespridningen ökar. Men det är faktiskt bara sunt.
Jag har haft två polska snickare boendes hemma hos oss under stora delar av våren och vi hjälptes åt att bygga färdigt vårt hus. De jobbade i ett svenskt aktiebolag och de kostade ung 60% av en svensk snickare. De var så otroligt duktiga och gjorde oerhört bra ifrån sig. Firman har fullt upp och har svårt att hitta fler duktiga snickare. De tar nämligen inte in vem som helst eftersom de har verkat i sverige länge och har ett rykte att upprätthålla. Kan säga att det är den enda snickarfirman jag kommer att anlita framöver. Så kom inte och säg att jag inte har ganska personlig erfarenhet av polska snickare och deras förutsättningar i sverige.
De där 35 kronorna i timmen är bara trams, det är ingen vuxen person som tjänar det i sverige utan att omständigheterna är speciella. Det tjänade jag när jag sommarjobbade under gymnasiet också. Men du kanske tycker att alla skall ha lika lön oavsett vad man kan prestera på jobbet?
2. Miljö och arbetsmiljölagstiftning skiljer sig inte så mycket mellan sverige och polen.
3. Tala gärna om vilka lagstadgade försäkringar som man måste ha om man säljer en tvättmaskin i sverige som man inte måste ha i polen?
4. Ja, vi har 25%-12% moms i sverige och i polen har man 23%-5%. Är det här den stora skillnaden ligger?
Precis på samma sätt som ett bolag kan flytta sin help-desk till ett call-center i indien så får alla leva med att vi utsätts för mer konkurrens. På gott och på ont. Jag kan tänka mig att en och annan av er som sitter och ondgör er över konkurrensen från Polen köper verktyg och öl utomlands.
Kanske vi skall bara köpa sprit i sverige och aldrig resa utomlands för tänk på alla de som jobbar på systembolaget!!!
Till syvene och sist så skulle jag vilja se att man kan visa att byggindustrin har drabbats av så snedvriden konkurrens att det har gett några effekter. Det har jag nämligen aldrig läst i denna tråd. Dessutom får ni ju subventioner i multum som det är (ROT). Sluta gnäll!
Pratar man, skriver och läser svenska och engelska flytande så tror jag inte man behöver bekymra sig. Det finns så mycket fotnötter och information på ritningarna så det är ett absolut krav för de i arbetsledande ställning. Men visst, man får kanske acceptera att lönespridningen ökar. Men det är faktiskt bara sunt.
Jag har haft två polska snickare boendes hemma hos oss under stora delar av våren och vi hjälptes åt att bygga färdigt vårt hus. De jobbade i ett svenskt aktiebolag och de kostade ung 60% av en svensk snickare. De var så otroligt duktiga och gjorde oerhört bra ifrån sig. Firman har fullt upp och har svårt att hitta fler duktiga snickare. De tar nämligen inte in vem som helst eftersom de har verkat i sverige länge och har ett rykte att upprätthålla. Kan säga att det är den enda snickarfirman jag kommer att anlita framöver. Så kom inte och säg att jag inte har ganska personlig erfarenhet av polska snickare och deras förutsättningar i sverige.
De där 35 kronorna i timmen är bara trams, det är ingen vuxen person som tjänar det i sverige utan att omständigheterna är speciella. Det tjänade jag när jag sommarjobbade under gymnasiet också. Men du kanske tycker att alla skall ha lika lön oavsett vad man kan prestera på jobbet?
Ajajaj, argumenten börjar bli krystade....mariatherese skrev:Trams!
Vad är det som är tramsigt/svåt att förstå??
1. Absolut, men läs mitt inlägg: Om företaget verkar i Sverige så är det svenska regler som gäller och verkar det i polen så är det Polska.
2. Mycket möjligt men det är ju givetvis inte det som är poängen utan att man måste följa respektive lands regler. det skulle ju mycket väl kunna vara så (om inte så i andra branscher) att det skiljer en hel del.
3. Jag säger inte att det skiljer i det här fallet heller, men om det nu skulle vara så, så måste du givetvis följa respektive lands regler
4.Det är mycket möjligt att det inte skiljer särskilt mycket i moms, men återigen så måste man sälla sig till dom regler som finns i respektive land.
OCH Tadaaa, det är ju här det brister för det som vi så bra byggt upp under så många år raseras ju totalt när dom arbetsregler vi har här helt struntas i......och det finns folk som jobbar till så låga löner som 35:-/h
Absolut köper jag öl när jag är utomlands, jag köper massa saker (kanske billigt) när jag är UTOMLANDS.mariatherese skrev:
Men när jag handlar i Sverige så betalar jag hard currency, givetvis.
Men snälla vän det är ju inte detta det handlar om!!!mariatherese skrev:
Tänk så här istället att en polsk butik skulle börja sälja sprit där dom anställdas löner var 35:-/h eller låt säga 60% av dom svenska butiksanställdas löner, dom sover i nån tältsäng i butiken och får ingen övertidsersättning/traktamente osv.....
Där har du jämförelsen. Tycker du det verkar OK???
Snett in i matchen idag?mariatherese skrev:
Det är Kunden som gör rotavdraget och inte byggfirman.
det kan man ju dessutom dra på dom 35:-/h så det bara blir 17.50..... Om man nu vill använda hadetbättreänhemma-varianten
Knappast att dom jobbade I ett svenskt aktiebolag för då har ju det företaget brustit å det kraftigaste då dom måste legat klart under avtalet. Snarare har dom jobbat ÅT ett svenskt AB med sina F-skattsedlar.....mariatherese skrev:
I dom 60% fick dom övertidsersättning, Traktamente, osv.....??
Nej jag tycker man ska ha minst avtalsenlig lön!!mariatherese skrev:
Och inte en lön som baseras på att man har det "bättre" än hemma.
Redigerat:
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Om "avtalet" inte kan konkurrera (vilket är ditt grundproblem) på den europeiska marknaden, så är det kanske inte den europeiska marknaden det är fel på...
Jag tror inte att du vill förstå (hoppas jag) min poäng och jag har varken tid eller lust att argumentera saken vidare utan jag kan låta det vara vid att du har din filosofi och jag har min. Jag klarar av att konkurrera mot betydligt billigare kinesiska ingenjörer, mig veterligen behöver inte staten eller någon av arbetslivets partner gå in och göra konstgjord andning på min timkostnad. Således borde väl du kunna detsamma?
Jag tror inte att du vill förstå (hoppas jag) min poäng och jag har varken tid eller lust att argumentera saken vidare utan jag kan låta det vara vid att du har din filosofi och jag har min. Jag klarar av att konkurrera mot betydligt billigare kinesiska ingenjörer, mig veterligen behöver inte staten eller någon av arbetslivets partner gå in och göra konstgjord andning på min timkostnad. Således borde väl du kunna detsamma?
Pappskallen köper en öl i Polen som har tillverkats av polacker med polska arbetsvillkor, tar in ölen i Sverige och förbrukar den här. Maanga av oss andra köper ett hus med uppsättning i Polen tar in det till Sverige far det uppsatt av polacker som polska arbetsvillkor och därefter förbrukar (nyttjar) vi huset i Sverige......
Nej grundproblemet är att vissa följer avtalet och andra inte, att det åsidosätts. då går det ju givetvis inte att konkurrera..... då blir det ju naturligtvis helt skevt.mariatherese skrev:
Bara för att vi är med i EU innebär det ju givetvis inte att olika länder har olika regler som ska följas...
Problemet är att din filosofi inte håller ihop eftersom du undviker att svara på frågan om du tycker det är ok att tex en hotellstädare, sjuksköterska, Ica-anställd eller parkarbetare gick in och jobbade för 60% av lönen, boendes på arbetsplatsen med tvivelaktiga semesterersättning/traktamente/arbetskläder osv. osv.mariatherese skrev:
Som sagt Skulle du tycka det vore OK, och i så fall var går gränsen för hur lågt pris man kan sälja sig för???
Du kanske känner någon/några som jobbar som något av dom exemplen jag tog upp (du kan säkert komma på massa andra kategorier där detta kan implementeras) och då kan du ju fråga dom om dom tycker det är ok.
Och OM du nu verkligen skulle tycka detta är ok då kan vi ju skrota hela den svenska modellen.
Och som följdfråga.... Ska man inte heller behöva följa miljöregler, regler om försäkringar, arbetsskydd osv ?
Ska vi skrota det också??
Menar du att alla som jobbar på avtalad lön är i behov av konstgjord andning via stat/arbetslivets parter?? Förstår faktiskt inte riktigt, dom allra flesta löntagare/arbetare har ju givetvis ersättningar som är avtalsenliga och skyddas av avtalet.mariatherese skrev:
MIN filosofi är att trots att vi är med i EU så går det att ha lagar och regler på arbetsmarknaden(precis som dom flesta länder har) som gör att det går och konkurrera på schyssta villkor. där löner inte dumpas, där vi har säkra och bra arbetsplatser osv. osv.
Jag har full förståelse för att du drar dig ur diskussionen.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Du har väldigt dåligt grepp om vilka regler som styr svensk arbetsmarknad. Du kan inte skilja på vad som gäller lagligt eller vad som är frivilligt avtalat. Ej heller vilka villkor som gäller för hela EU. Jag har ingen lust att dra ner byxorna på dig - det gör du så bra själv.
Jag är mycket väl medveten om hur den svenska modellen fungerar och att den är "frivillig" och tyvärr är det ju detta vissa utnyttjar för att dumpa lönerna. Tydligen ända ner till 35kr i timman. Man låter arbetare bo på byggena i baracker och hur det funkar med övertid, semesterersättning, arbetskläder/skor kan man ju bara gissa.
Som sagt vore synd att behöva lagstadga om minimilöner men det har ju blivit effekten i många länder.....
Men som sagt du undviker dom obekväma frågorna jag ställer, jag förstår.
Som sagt vore synd att behöva lagstadga om minimilöner men det har ju blivit effekten i många länder.....
Men som sagt du undviker dom obekväma frågorna jag ställer, jag förstår.
Om pappskallens argument, som han håller så kärt genom hela tråden, verkligen håller, så räknar jag med att han ordnar fram ett dussin byggnadsarbetare till en entreprenad. Timlönen givetvis 35 kr/tim, samt att de får bo i manskapsboden. I gengäld, lovar jag att han får en del av entreprenaden till lägsta taxan enligt kollektivavtalet, så att han kan konkurrera på schyssta villkor. Taget?
Du får ursäkta, men jag förstår inte vad du menar med inlägget?isolde skrev:Om pappskallens argument, som han håller så kärt genom hela tråden, verkligen håller, så räknar jag med att han ordnar fram ett dussin byggnadsarbetare till en entreprenad. Timlönen givetvis 35 kr/tim, samt att de får bo i manskapsboden. I gengäld, lovar jag att han får en del av entreprenaden till lägsta taxan enligt kollektivavtalet, så att han kan konkurrera på schyssta villkor. Taget?
Varför ska JAG utifrån mina åsikter att det är fel med lönedumpning skaka fram underbetalda byggnadsarbetare till en entreprenad? och att jag sedan ska få en del av entreprenaden..... Varför? och varför skulle det vara konkurrens på schyssta villkor??
Du får gärna utveckla/förklara ditt resonemang.
Och svara gärna på frågan jag ställt till andra om det är OK att någon tar jobb på ex. Ica, restaurangen, hotellet etc. etc till löner långt under kollektivavtalet, ja så lågt som 35 kr?? Detta på samma sätt som byggnadsarbetarna gör.
En rumänsk gästarbetare (bygg eller service) arbetar 5 månader med genomsnittlön +10 % och får för detta ca. 15 kr / tim. (källa: www.roconnect.eu). Utöver detta får han/hon ett traktamente på 160 kr / dag = 20 kr / tim. Totalt sätt 35 kr / tim. Bostad samt hemresa 1 gång i månaden tillhandahålls av arbetsgivaren. Även lunch tillhandahålls av arbetsgivaren. Eftersom insatsen är < = 1/ 2 år stannar skatteplikten och socialförsäkringsplikten i hemlandet.
Ja, det går att ge en person avtalsenlig lön på ca. 35 kr / tim om bostad, resa och kanske en måltid per dag tallhandahålls av arbetsgivaren. (även om det är extremt). Men eftersom det är tillåtet och accepterat inom EU är det också ok.
Observera att den lagliga minimilönen i Rumänien är ca. 9 kr / tim vid 175 tim / månad.
Ja, det går att ge en person avtalsenlig lön på ca. 35 kr / tim om bostad, resa och kanske en måltid per dag tallhandahålls av arbetsgivaren. (även om det är extremt). Men eftersom det är tillåtet och accepterat inom EU är det också ok.
Observera att den lagliga minimilönen i Rumänien är ca. 9 kr / tim vid 175 tim / månad.