Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Thomas Lundquist skrev:
Ja, det vi kan göra är att organisera oss och skaffa oss behörighet typ BKR eller vara auktoriserad lösullsinstallatör t.e.x.
Det kostar mycket pengar med konstanta utbildningar och årliga "medlemskap" vilket i sin tur leder till högre kostnad för kund.

Högre kostnader skapar nog ett större gap mellan en BH-konsument och hantverkare.
Här inne finns inte målgruppen för seriösa hantverkare tror jag, då det hela tiden söks kvantitet före kvalitet.
Men det är klart att vi kan ha debatten rullande ändå.

Skåne-Påls koncept är ju ett vinnande sådant och hyllas av flertalet här inklusive mig själv.
Där är grundfundamentet bestående av intrimmade lokala hantverkare (antar jag :))som kostar, men kan sin sak.
Något som jag inte sett någon konsument här hylla förut.

Nu till motfrågan:
Vad kan "ni" göra för att se till att begränsa klåpare med bedrägligt beteende?
Fantastiskt vad du kan krångla till saker. Keep it simple, Paul fixar det ju utan din klubb-byrokrati.
Tänk på att Dyrt inte behöver betyda Bra.
Tråkigt att du för femtioelfte gången pekar på kunden istället för att peka på dig själv, GÖR NÅGOT VETTIGT ISTÄLLET!!!!:banghead:

Redigerat:
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Thomas Lundquist
party0018.gif

Trollet är tebax!

Thomas Lundquist
bra-byggare skrev:
Nja, jag tror nog att det som söks är både kvantitet och kvalitet. Föga förvånande vill man nog att jobben blir bra så bra utförda som möjligt och man vill att det görs till ett så lågt pris som möjligt.

En sak konsumenterna kan göra är t.ex. att skriva på olika forum och dela med sig av erfarenheter, råd och tips och försöka hjälpa andra att lukta sig till klåparna i god tid innan de blir lurade av dem. Sen också hjälpa till att göra livet så surt som möjligt för lurendrejarna om någon blir drabbad genom att hjälpa till med råd och tips t.ex. om hur man agerar rättsligt om det behövs.
Ja, det är bra tänk.
Men istället för att först och främst sniffa till sig klåparna så borde dom som varit nöjda med sina hantverkare kunna dela med sig av den erfarenheten.
Då skulle man slippa massa smutskastning som annars kan ske om man fokuserar sig på klåpare.

Men då måste det vara en annan typ av plattform där båda parter har intresse att komma framåt.

Thomas innehöll din text något förslag? Mest arga kommentarer över oss konsumenter verkar det som.

Jag tror inte alls att alla konsumenter är ute efter billigaste möjliga hela tiden. Det som irriterar mig är inte hantverkares timtaxa utan osynliga avgifter, att man inte kan lita på materialpåslag och dylikt. Det skulle inte jag gilla om någon annan bransch tog efter.

För övrigt är jag inne på att skapa en storm över att Nimajneb bytt ut sin eminenta avatar.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Thomas Lundquist
Jugend skrev:
Thomas innehöll din text något förslag? Mest arga kommentarer över oss konsumenter verkar det som.

Jag tror inte alls att alla konsumenter är ute efter billigaste möjliga hela tiden. Det som irriterar mig är inte hantverkares timtaxa utan osynliga avgifter, att man inte kan lita på materialpåslag och dylikt. Det skulle inte jag gilla om någon annan bransch tog efter.
Ja det tycker jag.
Det kommer mer och mer att tex brf anlitar enbart anslutna till BKR tex. Sen löser inte det samtliga problem då det finns en svans även i den organisationen som brister i sina utförande. Men det kommer säkerligen bli bättre.

Sen måste man få kritisera konsumenter som trots allt håller denna gryta kokande med att anlita dessa klåpare hela tiden.
När man kritiserar konsumenter för att vara slarviga och inte ha skaffat sig lite grundkunskaper vid en affär till kanske 100.000 kr-klassen så är det helt ok, och ska inte vändas till något som att jag eller någon annan försvarar klåpare.
Att inte ta referenser är ett stort slarvfel tex.
Även som konsument måste man kunna vara lite självkritisk.

Är det någon som tänkt på följande:
För det första så har inte prisbilden hämtat sig efter krisen i början på 90-talet. Priserna då pressades ner så pass så att många företag inte bara fick jobben för att de låg i de billiga segmenten utan också hur snabbt jobbet kunde startas och hur lång (kort) tid det skulle ta. Många stora projekt som tidigare hade semestertid (stängt bygge) hade det inte längre och dessa grejer är fortfarande en del i många offerter. Egentligen skulle en hantverkare kosta betydligt mer idag än vad de gör, på 80-talet var en person i byggbranchen en av de bäst betalda yrkesgrupperna, så tänk er var priserna skulle vara om inte den ekonomisk krisen uppkommit då.

Sen har vi en annan sak, med 90-tals krisen i byggbranschen i minne så vill både stor som liten gardera sig så gott det går och säkert slippa varsla så många som möjligt i framtiden och därmed måste en buffert byggas upp, detta görs genom att ta in det på debiteringen INNAN nästa kris. För vad händer om det blir samma stopp inom bygg som för 20 år sen? Jo, de stora (NCC, SKANSKA osv) kanske måste kicka X antal personer pga minskad efterfrågan (många projekt skjuts just nu på framtiden) några av dessa försöker med att starta eget och småföretagarna får större konkurens, men inte på ett positivt sätt för konsument.
Låt säga att 10% varslas på ett stort företag pga arbetsbrist, det är i antal många personer MEN de mindre företagen måste kanske varsla 50-100% av sina anställda, inte många personer men jobbigt för företaget.
Så, var ville jag komma med detta då? Jo, utan buffert är det svårt att driva företag. Som tidigare nämnts så vill man ju som företagare tjäna minst vad man gjort som anställd, annars är det ju ingen idé hur mycket man än brinner för yrket. Svårigheterna blir mer markant om man är enskild firma och riskerar allt det privata i längden.

Så, när konkurensen hårdnar och de stora rävarna gå in och tar "servicejobb" i större utsträckning för att hålla så många anställda som möjligt sysselsatta och kan genom att de har helt andra resurser dels gå ner i pris, starta upp snabbare, slutföra snabbare än de små företagen så kommer de små att droppa bort så småningom och vad händer då? Jo, de stora får mer mark, bygger upp antalet anställda igen och får högre omkostnader och därmed höjer priserna ännu mera!!!! Blir det en långvarig kris så kommer det också att visa sig på att materialpriserna går upp och med tanke på att man ska pressa ner timdebiteringen så finns inget att hämta på materialet heller, detta gäller ju både stor som liten.

Detta är alltså de långvariga konsekvenserna av att en småföretagare inte får möjlighet att dels se om sitt eget hus och trivas med att driva sin firma samt därmed kunna bygga upp en buffert för framtida bruk....en av alla anledningar till varför priserna ligger där de ligger. Vem skulle driva ett företag med nollresultat? Ingen seriös för man vet ju att pengar kan behövas för diverse olika ting i framtiden, både för en själv privat som för sitt företag (plus krav för vinst från berörda myndigheter)....men en företagare kanske inte ska ha möjligheten att trygga sin egen och sina anställdas framtid.....

Men, nu är det ju som så att det här med hantverkarnas priser egentligen inte är ett stort problem, om det vore så att det är så jäkla illa som det låter på vissa här på BH så hade lobbygrupper hojtat högre i media, regering och riksdag hade tittat över det djupare, media hade skrivit spaltmeter om det osv osv. Det enda man kan se är att detta är ett "problem" endast koncentrerat i grupper i forum som detta och eventuell vägran till att betala de priser som anses "normala" skulle bara leda till färre småfirmor till förmån för de större och ÄNNU dyrare.

Så jag tror ju förstås att båda parter ska vara glada över att det finns kunder som är villiga att betala vilket leder till att företagen kan existera samt då också kan hålla priserna på den nivå de är på nu....ett moment 22 i positiv bemärkelse.

Och nej....jag är inte företagare längre.....så släpp den delen i diskussionen, jag har inget egenintresse i "höga" debiteringar utan ser bara bakåt med personlig erfarenhet....

Thomas Lundquist
Nimajneb skrev:
Fantastiskt vad du kan krångla till saker. Keep it simple, Paul fixar det ju utan din klubb-byrokrati.
Tänk på att Dyrt inte behöver betyda Bra.
Tråkigt att du för femtioelfte gången pekar på kunden istället för att peka på dig själv, GÖR NÅGOT VETTIGT ISTÄLLET!!!!:banghead:
Skåne-Pål har gått kurserna på BKR och jobbar (antar jag) enligt BBV 10:1

Tydligen måste man krångla till det för vissa så klåpare undvikes i den mån det går. Du har ju inte undvikit tvister så du skulle behöva krångla till det när du anlitar en hantverkare. Det bästa vore nog om du tog hjälp nästa gång du upphandlar en affär så vi slipper lägga ut våra skattepengar på dina tvister.

Så du tycker att krångliga BKR ska läggas ner? Har du något förslag till hur branschregler ska läggas fram eller är det friåkning i din "keep it simple" värld?

Thomas Lundquist skrev:
Skåne-Pål har gått kurserna på BKR och jobbar (antar jag) enligt BBV 10:1

Tydligen måste man krångla till det för vissa så klåpare undvikes i den mån det går. Du har ju inte undvikit tvister så du skulle behöva krångla till det när du anlitar en hantverkare. Det bästa vore nog om du tog hjälp nästa gång du upphandlar en affär så vi slipper lägga ut våra skattepengar på dina tvister.

Så du tycker att krångliga BKR ska läggas ner? Har du något förslag till hur branschregler ska läggas fram eller är det friåkning i din "keep it simple" värld?
Måste man gå BKR menar du och vara medlem i den klubben för att kunna agera gentmot kund på ett hyfsat sätt?? Man behöver inte gå en dyr kurs för att lära sig att vara ärlig.

Visst har jag varit i tvist, men det är ju hantverkarna som dragit in mig i dessa ??
När det handlar hur man köper en vara tjänst så behöver jag ingen hjälp alls.

Men som alltid så är det ju alltid i dina ögon kundens fel att hantverkaren saltar fakturor och inte håller vad dom lovat.

Glufsglufs skrev:
Är det någon som tänkt på följande:
För det första så har inte prisbilden hämtat sig efter krisen i början på 90-talet. Priserna då pressades ner så pass så att många företag inte bara fick jobben för att de låg i de billiga segmenten utan också hur snabbt jobbet kunde startas och hur lång (kort) tid det skulle ta. Många stora projekt som tidigare hade semestertid (stängt bygge) hade det inte längre och dessa grejer är fortfarande en del i många offerter. Egentligen skulle en hantverkare kosta betydligt mer idag än vad de gör, på 80-talet var en person i byggbranchen en av de bäst betalda yrkesgrupperna, så tänk er var priserna skulle vara om inte den ekonomisk krisen uppkommit då.

Sen har vi en annan sak, med 90-tals krisen i byggbranschen i minne så vill både stor som liten gardera sig så gott det går och säkert slippa varsla så många som möjligt i framtiden och därmed måste en buffert byggas upp, detta görs genom att ta in det på debiteringen INNAN nästa kris. För vad händer om det blir samma stopp inom bygg som för 20 år sen? Jo, de stora (NCC, SKANSKA osv) kanske måste kicka X antal personer pga minskad efterfrågan (många projekt skjuts just nu på framtiden) några av dessa försöker med att starta eget och småföretagarna får större konkurens, men inte på ett positivt sätt för konsument.
Låt säga att 10% varslas på ett stort företag pga arbetsbrist, det är i antal många personer MEN de mindre företagen måste kanske varsla 50-100% av sina anställda, inte många personer men jobbigt för företaget.
Så, var ville jag komma med detta då? Jo, utan buffert är det svårt att driva företag. Som tidigare nämnts så vill man ju som företagare tjäna minst vad man gjort som anställd, annars är det ju ingen idé hur mycket man än brinner för yrket. Svårigheterna blir mer markant om man är enskild firma och riskerar allt det privata i längden.

Så, när konkurensen hårdnar och de stora rävarna gå in och tar "servicejobb" i större utsträckning för att hålla så många anställda som möjligt sysselsatta och kan genom att de har helt andra resurser dels gå ner i pris, starta upp snabbare, slutföra snabbare än de små företagen så kommer de små att droppa bort så småningom och vad händer då? Jo, de stora får mer mark, bygger upp antalet anställda igen och får högre omkostnader och därmed höjer priserna ännu mera!!!! Blir det en långvarig kris så kommer det också att visa sig på att materialpriserna går upp och med tanke på att man ska pressa ner timdebiteringen så finns inget att hämta på materialet heller, detta gäller ju både stor som liten.

Detta är alltså de långvariga konsekvenserna av att en småföretagare inte får möjlighet att dels se om sitt eget hus och trivas med att driva sin firma samt därmed kunna bygga upp en buffert för framtida bruk....en av alla anledningar till varför priserna ligger där de ligger. Vem skulle driva ett företag med nollresultat? Ingen seriös för man vet ju att pengar kan behövas för diverse olika ting i framtiden, både för en själv privat som för sitt företag (plus krav för vinst från berörda myndigheter)....men en företagare kanske inte ska ha möjligheten att trygga sin egen och sina anställdas framtid.....

Men, nu är det ju som så att det här med hantverkarnas priser egentligen inte är ett stort problem, om det vore så att det är så jäkla illa som det låter på vissa här på BH så hade lobbygrupper hojtat högre i media, regering och riksdag hade tittat över det djupare, media hade skrivit spaltmeter om det osv osv. Det enda man kan se är att detta är ett "problem" endast koncentrerat i grupper i forum som detta och eventuell vägran till att betala de priser som anses "normala" skulle bara leda till färre småfirmor till förmån för de större och ÄNNU dyrare.

Så jag tror ju förstås att båda parter ska vara glada över att det finns kunder som är villiga att betala vilket leder till att företagen kan existera samt då också kan hålla priserna på den nivå de är på nu....ett moment 22 i positiv bemärkelse.

Och nej....jag är inte företagare längre.....så släpp den delen i diskussionen, jag har inget egenintresse i "höga" debiteringar utan ser bara bakåt med personlig erfarenhet....
Mycket bra skrivet!
Kan tillägga att många av dom stora firmorna använder sig utav utländsk arbetskraft, men tror ni dom fakturerar mindre för det?
Kommer det en crash (om inte världen går under idag) så står den (vad vissa här kallar) dyra arbetskraften arbetslös dvs svenskarna och vilka får betala det i slutändan? Är det det utländska företaget eller är det VI skattebetalare ?

Glufsglufs skrev:
Men, nu är det ju som så att det här med hantverkarnas priser egentligen inte är ett stort problem, om det vore så att det är så jäkla illa som det låter på vissa här på BH så hade lobbygrupper hojtat högre i media, regering och riksdag hade tittat över det djupare, media hade skrivit spaltmeter om det osv osv.
Öh, ja, det görs de väl? Det är väl bara det att det har skrivits så länge att det inte finns någon "nyhet" kvar där. Media måste ju hela tiden hitta nya jaktmarker. (Och vilka lobbygrupper? Villaägarna?)

Bara för att vara tydlig. Jag har egentligen ingen stark åsikt om prisbilden som sådan. Det är transparensen jag saknar. Dvs jag vill veta att jag får valuta för pengarna. "Man får vad man betalar för" är tyvärr bara sant i en mycket idealiserad modell av världen. Om man tar med informationsimbalanser, "market failure" osv. osv. så är det rätta "Man får inte *mer* än man betalar för, men ofta får man mycket mindre."

Med större transparens så hade jag handlat *mer* tjänster (jag tar ju redan en risk, dvs den att hantverkaren inte är den den utger sig för att vara, map kompetens osv., samt krånglet med att hitta en man kan lita på osv. osv.) Men eftersom det finns en stor ovilja i de flesta branscher att lätta på förlåten så blir det mindre pengar från mig. Och om man skall tro på Akerlof och kompani så är jag inte ensam.

• Gilla
Jugend och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Öh, ja, det görs de väl? Det är väl bara det att det har skrivits så länge att det inte finns någon "nyhet" kvar där. Media måste ju hela tiden hitta nya jaktmarker. (Och vilka lobbygrupper? Villaägarna?)

Bara för att vara tydlig. Jag har egentligen ingen stark åsikt om prisbilden som sådan. Det är transparensen jag saknar. Dvs jag vill veta att jag får valuta för pengarna. "Man får vad man betalar för" är tyvärr bara sant i en mycket idealiserad modell av världen. Om man tar med informationsimbalanser, "market failure" osv. osv. så är det rätta "Man får inte *mer* än man betalar för, men ofta får man mycket mindre."

Med större transparens så hade jag handlat *mer* tjänster (jag tar ju redan en risk, dvs den att hantverkaren inte är den den utger sig för att vara, map kompetens osv., samt krånglet med att hitta en man kan lita på osv. osv.) Men eftersom det finns en stor ovilja i de flesta branscher att lätta på förlåten så blir det mindre pengar från mig. Och om man skall tro på Akerlof och kompani så är jag inte ensam.
Precis....priserna är inget som media lägger ner energi på då det inte är tillräckligt stort problem som måste belysas, det finns andra saker. Lobbygrupper...ja, ganska obefintliga då det inte är ett problem i stort som måste belysas...osv osv...you made my point så att säga.

Att få vad man betalar för är ett väldigt relativt begrepp....det finns billiga tjänster/varor som är bra och fyller sitt syfte till max och mer därtill samt att det finns dyra tjänster/varor som man med priset kunde förvänta sig mer av. Inom vissa gengrer får man vad man betalar för, inom andra betalar man för något man inte får osv.
Saken är den i slutändan att varje företag, vare sig de säljer tjänster, varor eller båda två så ska de tjäna pengar för att alla omkostnader ska täckas och mer därtill för exempelvis framtida bruk.
En klåpare rent fysiskt kan man ju inget göra åt innan det är försent men i övrigt gällande priser så har man ju som konsument både ansvaret för sin egen ekonomi och ansvaret att den överenskommelse man vill ha kommer från en själv alternativt att man med hjälp av hantverkaren/konsult kommit fram till en tillfredställande lösning, kostnadsfråga det med.

Man köper en kunskap som man själv inte har/har tid med själv. Det är väldigt få saker inom bygg och renovering som man INTE får göra själv enligt lag (el tex) och andra som ev försäkringsbolag sätter stopp för. Hade jag kunnat mecka bil eller haft tid med vissa saker som jag dock klarar så hade jag gjort det själv men jag är beredd att betala för det. Just inom bygg så bekymmrar jag mig inte om priser eller för den delen vem som utför ett jobb då jag kommer från branschen och har kontakter så jag är ju inte helt opartisk men jag vet dock vad som krävs för att driva ett företag och tycker således att många här på BH när det snackas om priser specifikt är ute och cyklar, speciellt de som inte driver företag i någon form själva eller har försökt, sen är byggbranchen en egen värld i sig där man handlar både med tjänster och varor, aktivt direkt mot/i sammarbete med kund samt att man ska konsultera den okunnige, ge förslag och råd, förklara vad som är möjligt och inte, försöka vara psykologisk och pedagogogisk samt om man driver eget då också ska ha grundläggande kunskaper i ekonomi och kanske entrepenadjurudik. För hur många yrken kräver kunskap och engagemang i alla dessa områden i övrigt? Jag bara undrar.
Många gånger tycker jag många totalt underskattar hantverkarnas TOTALA kunskaper och engagemang och vidare är det vissa som låser sig på/jämför med högskolestudier och således prisbilden bland folk inom akademiska yrken, vilket är skevt.

Glufs glufs du gör ett fundamentalt fel när du gör din marknadsanalys. Du sätter grunden för vad som normal fakturering är vid 80-talet när vi defacto hade en byggbubbla i Sverige. Det priset var inflaterat och hade inget med en verklig ekonomi att göra.
Att byggsektorn väsentligt skulle sänka sina kostnader efter det är helt naturligt. Det har drabbat alla andra människor. Vi har haft andra trådar här, och folk som jag känner för den delen, som arbetat i IT-bubblans glada dagar. De vill gärna ha tillbaka sina förmåner från den tiden men det kommer liksom inte att hända. Och tur är det.

Nej, jag hantverkare skall vara ärliga och köra rak fakturering med raka priser utan överraskningar och branchspecifika konstiga kostnader. Jag tror det räcker för att göra branschen attraktiv.

Nja...fundamentalt fel kan det ju inte vara då jag upplevt det hela själv dels genom att inte få jobb direkt efter skolan, farsan friställd pga arbetsbrist och sedan när jag väl fick jobb upptäckte på egen hand och via info av arbetskamrater, företagsledare osv hur det legat och låg till....du förenklar det hela och jämför med en bubbla som mer tog död på sig själv än via det ekonomiska läget....samma grunder men olika orsaker. Hade inte den ekonomiska krisen kommit som den överraskning som den dock gjorde då så hade inte läget blivit som det blev och prisrna för hantverkare i dags läge hade varit högre än vad de är.

I övrigt så pratar jag nu priser specifikt, den kostnad som tas ut per timme för att täcka de utgifter företaget har inkl arbetarens lön och det är ju detta pris som anses för högt och det är med grund av det jag gjorde mitt inlägg, inget annat, inget om extrakostnader eller liknande.

Redigerat:
Glufsglufs skrev:
Nja...fundamentalt fel kan det ju inte vara då jag upplevt det hela själv dels genom att inte få jobb direkt efter skolan, farsan friställd pga arbetsbrist och sedan när jag väl fick jobb upptäckte på egen hand och via info av arbetskamrater, företagsledare osv hur det legat och låg till....du förenklar det hela och jämför med en bubbla som mer tog död på sig själv än via det ekonomiska läget....samma grunder men olika orsaker. Hade inte den ekonomiska krisen kommit som den överraskning som den dock gjorde då så hade inte läget blivit som det blev och prisrna för hantverkare i dags läge hade varit högre än vad de är.
Förenklar? Det är väl inte förenklat att säga att vi hade en byggbubbla och därav för höga priser inom byggsektorn?
Vi hade en byggbubbla som var rätt påtaglig. Menar du att det inte påverkade prisnivåerna på hantverkstjänster positivt under dessa år?

Jag tror att Lars_stefan slår huvudet på spiken när det gäller hantverkstjänster. Branschen hämmar faktureringen delvis själva.

Du blandar också hej vilt med hantverket och driva företag frågan. Det är ju inte relevant överhuvudtaget om personen i fråga är jättebra i affärsjuridik eller i administrativa program. Varför skulle det påverka priset? Tycker du mitt tidigare påstående att i ett samhälle är det rimligt att ersättning står i proportion till utbildningslängd kombinerat med risknivån i arbetet vad gäller säkerhet och arbetslöshet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.