J jonaserik skrev:
Vad är det för jordmån, stolpen måste ha något att stå på så den inte sjunker, finns det berg. 120 djupt bor du i nordpolen:D
Det är bara sand.. bor i norrland

• Gilla
AndreasPer
  • Laddar…
Då förstår jag det med djupet (frostfritt ) . Kan du vidga hålet i botten så mycket som möjligt och slå i sluring ( tunn betong ) och rör om i botten, sen ner med 2 st 12 järn ca 40 - 50 cm om det går, som går upp till ca 5 cm underkant färdig plint. Sen slår du i betong i botten ca 10 ca och ställer ner formen, Gnuggar lite, väger in lod lod så kommer formen att fastna, låt det brinna till nästa dag och fyll upp kring formen med massor, nu står formen stadigt och kan inte röra sig. Fyll lite i taget i formen och peta upp och ner ( kallas gunga )med en pinne så vatten kommer upp, då finns det ingen luft kvar, fortsätt så tills formen är full. Ska du ha några balkskor så är det lämpligt att väga av plintarna först så rätt höjd blir och sätta skorna direkt. Pass på så dom linjerar med varandra

J jonaserik skrev:
Vad är det för jordmån, stolpen måste ha något att stå på så den inte sjunker, finns det berg. 120 djupt bor du i nordpolen:D
Vad bygger du det påståendet på? Jag är rätt säker på att det inte behövs.

D Daniel 109 skrev:
Vad bygger du det påståendet på? Jag är rätt säker på att det inte behövs.
Eftersom du är bäst i det här med plintning så ta över och tala om för TS hur han ska göra, så finns det inga frågetecken sen

Jag undrade varför du anser att det behövs en platta i botten. Är det inte okej att fråga det?

D Daniel 109 skrev:
Jag undrade varför du anser att det behövs en platta i botten. Är det inte okej att fråga det?
Jag skulle nog också föreslaget att man lägger en platta i botten på en plint.
Man får ju en bättre fördelning av marktrycket och minskar risken för sättningar.

Sen är ju det självklart ingen livsnödvändighet stugan lär ju inte vandra iväg särskilt långt utan en platta.

/ATW

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.