Går i tankarna att bygga ett snetak/skärmtak på baksidan av vårat garage (fönstersidan). Vill kunna backa in med traktorn och ställa av lite maskiner m.m under det tänkta taket. Har 4st stålbalkar liggandes som jag skulle vilja använda på bästa vis och därmed hålla materialkostanden nere.
Balkarna:
Längd 7.5m
Höjd 165mm
Godstjocklek ca 5-6mm
Märkta NP16
Långväggen på baksidan är ca 11. m och jag ser gärna att skärmtaket är hela sträckan.
Sedan ett utstick på 4-5m.
Tänkte fästa en bärlina på väggen så nära takfoten som möjligt. Vill ha minsta möjliga takvinkel då det kommer bli tajt om jag ska kunna backa in traktorn på långsidan.
Tips på hur jag använder befintliga balkar och bygger med så få stödpelare som möjligt..?
Vill ju inte kapa sönder balkarna för att sedan upptäcka att jag kunde gjort på ett annat bättre sätt.
Balkarna:
Längd 7.5m
Höjd 165mm
Godstjocklek ca 5-6mm
Märkta NP16
Långväggen på baksidan är ca 11. m och jag ser gärna att skärmtaket är hela sträckan.
Sedan ett utstick på 4-5m.
Tänkte fästa en bärlina på väggen så nära takfoten som möjligt. Vill ha minsta möjliga takvinkel då det kommer bli tajt om jag ska kunna backa in traktorn på långsidan.
Tips på hur jag använder befintliga balkar och bygger med så få stödpelare som möjligt..?
Vill ju inte kapa sönder balkarna för att sedan upptäcka att jag kunde gjort på ett annat bättre sätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det rör sig nog om INP 16 balkar. En äldre typ av profil som ligger nära IPE 160. Du kan kapa av dem till 5 m längd och använda dem som primärbalkar som går rakt ut från väggen. Det blir tre fack om vardera ca 3,7 m. I framkanten ställer du varje balk på en stålpelare. Maxlasten på pelaren blir strax under 30 kN, vilket de flesta aktuella dimensioner klarar. Vinkelrätt mot stålbalkarna och parallellt med väggen lägger du träåsar, 45x220 C 24 c/c 600 mm t.ex. Vill du ha större c/c krävs limträ. Ovanpå åsarna taktäckning, trapetskorrugerad plåt, råspont + papp etc.
Hur skulle konstruktionen se ut om man använder självbärande takplåt istället..?
Hittade ett företag i närheten som säljer TP128. www.lindtech.eu
Skulle telestolp duga som pelare..?
(Det var visst 5st balk jag hade förresten
)
Hittade ett företag i närheten som säljer TP128. www.lindtech.eu
Skulle telestolp duga som pelare..?
(Det var visst 5st balk jag hade förresten
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Då får du placera dina balkar i två rader parallellt med väggen istället. Det går åt lite fler pelare. Om de inte blir för höga klarar telestolpar ganska stora laster. Självbärande takplåt klarar säkert ett c/c avstånd på 2,5 meter. Jag tror inte du behöver så hög profil som TP128. Jag kan räkna lite mer på det i morgon.
En tanke är iaf att bärlinan som är fäst i väggen får vara trä. Garaget har ett loft med grova reglar så borde gå att bulta dit en grov regel med genomgående gängstänger i dom.
Finns ju även möjligthet att kapa och skarva två balkar så den totala balklängden blir 11m
Finns ju även möjligthet att kapa och skarva två balkar så den totala balklängden blir 11m
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det har jag utgått ifrån.A Anderzzon skrev:
Du får kapa och skarva ihop två balkar så den totala längden blir 11 meter. Varje sådan ihopskarvad balk bör vila på 4 pelare med ca 3,7 meters avstånd.
Om du har två rader med stålbalkar med 2,5 meters avstånd kan du använda den tunnaste varianten av TP128. Teoretisk kan du klara dig utan mittraden, men då blir plåten tjockare och dyrare, så det är nog egentligen ingen besparing.
Klicka här för att svara