Jag har en ångtvätt
som drar mer watt än uttagen i min lägenhet klarar av. Av den anledningen så måste jag koppla in den med förlängningssladd i badrummet där elen är mer nydragen och klarar belastningen oavsett vilket rum jag ska använda den i. Är det farligt ha den på en 5 m jordad förlängningssladd från det jordade uttaget i badrummet när jag drar runt den i hela lägenheten?

Svar nej, vad är övriga rum avsäkrat med (proppar/säkringar) Kanske 6 ampere och badets uttag är för tvättmaskin 10 ampere.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Är resten av lägenheten ojordad? Det är farligt att blanda jord och icke jordade apparater.

Är ångtvätten bara i plast som man kan komma åt? Bild på märkskylten?

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
J Josth skrev:
Är resten av lägenheten ojordad? Det är farligt att blanda jord och icke jordade apparater.
Ojordat i alla rum utom kök o bad men förlängningssladden är jordad dock osäker på om ångtvätten kräver det.

C Carinac skrev:
Ojordat i alla rum utom kök o bad men förlängningssladden är jordad dock osäker på om ångtvätten kräver det.
J jonaserik skrev:
Svar nej, vad är övriga rum avsäkrat med (proppar/säkringar) Kanske 6 ampere och badets uttag är för tvättmaskin 10 ampere.
Har säkringar, modernt elskåp med jordfelsbrytare i men elen är gammal. Lägenhet från 60-talet

Vore bra med en bild på märkskylten men är ångtvätten enbart i plast och inte någon metall man kan komma åt borde det gå bra hur som helst. Man ska annars inte dra in jordade föremål i rum med ojordade uttag. Det ökar riskerna för olycka.

Redigerat:
C Carinac skrev:
Bry dig inte,kör på med tvätten du,säkerligen är hela tvätten jordad, då den innehåller El-patron för ångan.
Mycket skrämskott kommeri olika lägen. Det är nog mest textiler som ångas.

• Gilla
Jonas928 och 1 till
  • Laddar…
A
Titta efter symbolen på ångtvätten med dubbla fyrkanter i varandra som visar att den är dubbelisolerad.

Man får ej föra in jord på något sätt i ett rum med isolerad miljö (ojordade uttag)

A avh67f skrev:
Titta efter symbolen på ångtvätten med dubbla fyrkanter i varandra som visar att den är dubbelisolerad.

Man får ej föra in jord på något sätt i ett rum med isolerad miljö (ojordade uttag)
Får är snälla djur. Får man inte eller är det förbjudet att använda en lös produkt i ett ojordat rum,som är kopplat till ett jordat uttag.

J jonaserik skrev:
Får är snälla djur. Får man inte eller är det förbjudet att använda en lös produkt i ett ojordat rum,som är kopplat till ett jordat uttag.
Det är olämpligt. För om du tar in jordade föremål i rummet med ojordade uttag så kan någon få en stöt från lampan som kanske haft isolationsfel i 20 år utan att någon märkt det.

Men jag kan erkänna att jag skulle nog själv kunna dra in en jordad skarvsladd till ett ojordat rum om det behövs. MEN i så fall bara för min personliga användning. Jag skulle bråka om det ifall någon annan i familjen gjorde så. Jag har risken klar för mig, och viss vana från jobbet med riskabelt labbande.

• Gilla
Willmanh och 2 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:

Så man kan inte ha vattenburen värme i ett rum med ojordade kontakter (på grund av att vattenrören är jordade)?

A
Nä det kan då vid ett fel uppstå en farlig potentialskillnad. Men det är väldigt vanligt att ha vattenburen värme i dessa rum som för in en jord potential.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.