849 läst ·
11 svar
849 läst
11 svar
Använda ångtvätt med jordas förlängningssladd från jordad rum farligt?
Jag har en ångtvätt
som drar mer watt än uttagen i min lägenhet klarar av. Av den anledningen så måste jag koppla in den med förlängningssladd i badrummet där elen är mer nydragen och klarar belastningen oavsett vilket rum jag ska använda den i. Är det farligt ha den på en 5 m jordad förlängningssladd från det jordade uttaget i badrummet när jag drar runt den i hela lägenheten?
som drar mer watt än uttagen i min lägenhet klarar av. Av den anledningen så måste jag koppla in den med förlängningssladd i badrummet där elen är mer nydragen och klarar belastningen oavsett vilket rum jag ska använda den i. Är det farligt ha den på en 5 m jordad förlängningssladd från det jordade uttaget i badrummet när jag drar runt den i hela lägenheten?
C Carinac skrev:
Har säkringar, modernt elskåp med jordfelsbrytare i men elen är gammal. Lägenhet från 60-taletJ jonaserik skrev:
Vore bra med en bild på märkskylten men är ångtvätten enbart i plast och inte någon metall man kan komma åt borde det gå bra hur som helst. Man ska annars inte dra in jordade föremål i rum med ojordade uttag. Det ökar riskerna för olycka.
Redigerat:
Bry dig inte,kör på med tvätten du,säkerligen är hela tvätten jordad, då den innehåller El-patron för ångan.C Carinac skrev:
Mycket skrämskott kommeri olika lägen. Det är nog mest textiler som ångas.
Får är snälla djur. Får man inte eller är det förbjudet att använda en lös produkt i ett ojordat rum,som är kopplat till ett jordat uttag.A avh67f skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Det är olämpligt. För om du tar in jordade föremål i rummet med ojordade uttag så kan någon få en stöt från lampan som kanske haft isolationsfel i 20 år utan att någon märkt det.J jonaserik skrev:
Men jag kan erkänna att jag skulle nog själv kunna dra in en jordad skarvsladd till ett ojordat rum om det behövs. MEN i så fall bara för min personliga användning. Jag skulle bråka om det ifall någon annan i familjen gjorde så. Jag har risken klar för mig, och viss vana från jobbet med riskabelt labbande.
Så man kan inte ha vattenburen värme i ett rum med ojordade kontakter (på grund av att vattenrören är jordade)?A avh67f skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Använda kylslinga som doppvärmare?
Värme allmänt -
Tellstick användare söker nytt alternativ
Villalarm & Hemautomation -
Återanvända betongstolpe till grind, gräva eller kapa?
Grund & Markarbeten -
Vad ersätter man ett gammalt ojordat kronuttag med när rummet jordas?
El -
Vad är detta för kamin och kan man använda den för bastu?
Bastu