Byggahus.se

Använda elhyvel?

1. pinebar
    Medlem · Stockholm · 2 783 inlägg

pinebar

Medlem
    Vi köpte för något år sedan en elhyvel (Skil).
    Som jag har förstått det är det en skaplig modell i mellanprisklassen.

Men jag lyckas inte få den att hyvla speciellt bra alls. Den liksom tar inte. Det har ingen större betydelse om jag väljer djupt eller grunt skär. Jag måste köra på diagonalen på brädan för att den ska skära. Så nu undrar jag om jag helt enkelt gör fel på något sätt. Finns det några tips och trix när man hyvlar med elhyvel? Eller är det helt enkelt så att jag har köpt en dålig hyvel?

2. joflopp
    Medlem · Västra Götaland · 2 577 inlägg

joflopp

Medlem
    Knepigt.. Jag har nämligen samma hyvel och har inga som helst problem. Kan det vara så att plastklacken som sitter i sulans bakkant för att skydda stålet när man ställer ifrån sig hyveln inte fjädrar upp? Om den inte fälls upp kommer stålet inte åt annat än om man hyvlar just på diagonalen med sulans bakkant utanför ämnet.

3. pinebar
    Medlem · Stockholm · 2 783 inlägg

pinebar

Medlem
    Det ska jag kolla. Jag vet att den kan röra sig, men jag ska kolla hur det faktiskt blir när man trycker på hyveln.

4. mattiasp
    Hårklyvare · Stockholm · 6 590 inlägg

mattiasp

Hårklyvare
    Jag har provat flera elhyvlar:

En B&D, där främre och bakre sulorna var oparallella med flera millimeter. Den var oanvändbar och lämnades tillbaka.

En jättestor (ca 60 cm lång) sovjetisk maskin med samma fel. Den planfräste jag på jobbet, och den blev bättre men inte riktigt bra. Dessutom var den läskig att använda och stört omöjlig att posta.

En Dewalt som ser bra ut, men jag inte blev klok på. Det blir spårigt och konstigt hur man än bär sig åt. Omöjligt att begripa varför

En Kineshyvel från CO. Förvånansvärt hållbar och bra, men naturligtvis inte tillräckligt bra för finsnickeri.

En Festool EBH-65. Precisionen är förstklassig och resultatet blir i regel perfekt. Däremot vill spånutsuget sätta igen lite för ofta. Då får man spånklämning och dålig yta.

Det är tydligen svårt att göra elhyvlar.

5. phl
    Medlem · Skåne · 7 143 inlägg

phl

Medlem
    Har du kvar denna maskin?

6. mattiasp
    Hårklyvare · Stockholm · 6 590 inlägg

mattiasp

Hårklyvare
    Den finns hos farsgubben 3 timmar bort.

7. M
    Medlem · Stockholms · 502 inlägg

Micke184

Medlem
    Vad innebär det att posta?

8. phl
    Medlem · Skåne · 7 143 inlägg

phl

Medlem
    Posta är förfarandet då man montera och justerar in hyvelstålen i förhållande till borden/sulan.

9. Fnularn
    Medlem · Stockholm · 434 inlägg

Fnularn

Medlem
    Jaha jag som trodde han skulle skicka tillbaka den till ryssland via brev.

10. F
    Medlem · Stockholms län · 1 970 inlägg

Farzan

Medlem
    Tre elhyvlar har jag använt. Först en Ryobi som jag lånade ett par månader av en kompis, den var väl okej. Sen en ETC Tools som jag fick i present, den hade väldigt opålitlig djupinställning och gick snart sönder. Sen köpte jag en grön Bosch PHO-nånting (glömmer alltid bort vilket) som jag har haft i ett par år. Den funkar bra, har använt den ganska mycket.

Det låter troligt att du har problem med säkerhetsstödet, som Skil kallar det. Det där kan se olika ut på olika hyvlar. På min Bosch hänger det fritt i hyvelns bakkant och pressas upp när det kommer i kontakt med arbetsstyckets kant då hyveln förs in över arbetsstycket. Ska man börja hyvla mitt inne på arbetsstycket måste man lyfta upp stödet med ett finger samtidigt som man sätter ned hyveln, vilket är litet opraktiskt. I vilket fall som helst är det viktigt att man inte lyfter hyvelns bakkant under hyvlingen för då ramlar stödet ner och då blir det som du beskriver.
    Om du inte har gjort det så ta hyveln och undersök säkerhetsstödet ordentligt, hur det fungerar, OM det fungerar.

• Laddar…
  11. Mr Handyman
    Medlem · Värmlands län · 2 899 inlägg

Mr Handyman

Medlem
    Jag har använt rätt många elhyvlar, troligen också den som du har prövat nu från Skil, farsan har en sån, och den fungerar till det den ska. Tror också på något problem med stödet, även om jag har lite svårt att förstå hur det kommer i ivägen om man börjar på en brädas början med inmatningsbordet och sen kommer till guppet bakom utmatningsbordet, där bordet det bli problem, inte tidigare. Dina brädor i det fallet borde alltså få en bit hyvlad ok för att sen ta stopp. Det bygger på att stödet fungerar som på min DeWalt iofs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.