Pinger skrev:
J
Edvin; Sömnlösheten beror på att jag helt plötsligt blivit gravid :D
Mellan ca kl 4.00 - 6.00 är jag klarvaken varje natt... hormonella biverkningar :D Tur att man har en dator att sysselsätta sig med då....
GRATTIS!

Grattis Pinger ..vad blir klart först..... ;)

GRATTIS och vilken perfekt tajming!  :)

Men vad härligt det blir att flytta in i ett nytt fräscht hus...även om vägen dit just nu känns motig..Du får väl sätta släkt vänner och grannar i hårt arbete.. ;)

Lite nyfiken...är det en liten sladd :)

Men va kul...delad glädje är dubbel glädje.... ;)

Glöm inte att kryckorna är utmärkta pekdon...den ska stå där...peka...och den flyttar du dit....peka...nä den skall stå däristället.... ;)

Hur får man grunden helt platt? Vi har över 7 meter mellan L-elementen. Enligt Bygga Grund boken kan man använda en vibratorbalk som går på en avvägd höjdprofil. Har ni använt denna metod? Om inte, vilken metod har ni då använt? ???

mvh
David

David skrev:
Hur får man grunden helt platt? Vi har över 7 meter mellan L-elementen. Enligt Bygga Grund boken kan man använda en vibratorbalk som går på en avvägd höjdprofil. Har ni använt denna metod? Om inte, vilken metod har ni då använt?  ???

mvh
David
För att se att balkarna var korrekta använde grundkillen en lasermätare, som han gick runt grundbalkarna och mäte hela tiden.

Om du tittat på våra bilder under grundarbeten kan du se i närbild det vår gjutare använde.

I ena handen hade han en vibrator och i den andra en fyrkantig plata som var en lasermätare.

Sen polerade han hela plattan med en "helikopter"

Man stålglättar med en helikopter :)

Grattis till att ha grunden på plats härligt.

Min fru och jag skall flytta den 24 april och då kommer vårt barn kommit ut och hälsat på oss.
Ang graviditet och byggnation så fungerar det ganska bra ändå så håll hoppet uppe.
Min fru har inte haft en lätt graviditet men hon kommer ut 3-4 gånger i veckan när jag står där och jobbar på kvällarna och då har hon med sig en massa gott fika.
Då sitter vi på en hög med gips och fantiserar hur det kommer se ut :D.

Vi har bokat en flyttfirma så att vi inte behöver stå med ett 2-3 veckor gammalt barn samtidigt som jag bär en massa lådor. Att flytta från en 2 rummare med normal möblering (packning, flytt sedan packar vi själv upp) kostar 5900 kr, om jag vore ni skulle jag skriva in i kontraktet att ni har rätt till detta vid försenat bygge.
Det är så vi gjorde.

Pinger skrev:
...Det är en nivåskillnad på ca 5 mm på vissa ställen - rena rama sjöarna på grunden. Eftersom vi på dessa ställen skall ha parkett så kan jag förstås inte godkänna sådana "hål". Dessutom har plattan spruckit på vissa ställen.
Det finns väl en tolerans angviven på grundritningen och om den inte är 5 mm borde du kunna slå hårt på grundbyggaren.

Edvin skrev:
Det finns väl en tolerans angviven på grundritningen och om den inte är 5 mm borde du kunna slå hårt på grundbyggaren.
Hur är det...Ska grunden vara besiktad och godkänd INNAN man fortsätter med själva huset? Står det isåfall i kontraktet, eller ???
/C 8)

Ingen aning om hur det skall vara men vi=jag + min KA+grundentrepenör kommer att kontrollera plattan, dimensioner, höjder, avlopp, dränering mm innan husresning.
Detta står med som en punkt i kontrollplanen som vi gick igenom med kommunen vid byggsamrådet.

Vi började med schaktningen igår. Det känns så gött fast nattsömnen blev lidande redan första natten :)

Sweli: Vi använde också laser vid utsättningen av L-elementen. Jag förstår dock fortfarande inte hur du lyckades undvika ojämnheter i betongen utan att "raka" på något sätt? Av dina bilder ser det inte ut som ni "rakade"?
Eller är det "helikoptern" som slätar ut det?
I så fall, hur stora höjdskillnader kan helikoptern släta ut?
Hur lång tid efter gjutningen skall man börja "helikoptra"?

mvh
David

David skrev:
Sweli: Vi använde också laser vid utsättningen av L-elementen. Jag förstår dock fortfarande inte hur du lyckades undvika ojämnheter i betongen utan att "raka" på något sätt? Av dina bilder ser det inte ut som ni "rakade"?
Eller är det "helikoptern" som slätar ut det?
I så fall, hur stora höjdskillnader kan helikoptern släta ut?
Hur lång tid efter gjutningen skall man börja "helikoptra"?

mvh
David
Javisst rakade de plattan!
I bilden från den 20-feb står :
Bosse trampar omkring i betongen medan hans medarbetar gör betongytan jämn med en raka.

Helikoptern är bara för att slipa betongytan för att ta bort lite ojämnheter och polera den.

Hälsningar
Sweli

Helikoptern använder man efter några timmar när betongen har torkat så mycket att man kan gå på den.

Helikoptern används bara för att polera betongen
En storts finish 8)

Pinger skrev:
Sprickor i grunden vill jag definitivt inte ha eftersom jag först och främst har radon i marken, sedan vill jag inte ha vare sig spruckna klinker eller glipande parkett.
Lite sen kommentar eftersom du redan har gjutit (men kanske till nytta för någon annan), men en enkel lösning på radonproblem är att lägga några dräneringsrör i gruset under plattan. Till dessa rör kan man koppla en fläkt för att skapa ett undertryck under huset för att minska radonrisken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.