2 963 läst ·
29 svar
3k läst
29 svar
Äntligen! Plattan gjuten
Hur får man grunden helt platt? Vi har över 7 meter mellan L-elementen. Enligt Bygga Grund boken kan man använda en vibratorbalk som går på en avvägd höjdprofil. Har ni använt denna metod? Om inte, vilken metod har ni då använt? ???
mvh
David
mvh
David
För att se att balkarna var korrekta använde grundkillen en lasermätare, som han gick runt grundbalkarna och mäte hela tiden.David skrev:
Om du tittat på våra bilder under grundarbeten kan du se i närbild det vår gjutare använde.
I ena handen hade han en vibrator och i den andra en fyrkantig plata som var en lasermätare.
Sen polerade han hela plattan med en "helikopter"
Produkter som diskuteras: "lasermätare"
Avståndsmätare
Avståndsmätare med laser är ett mycket exakt och effektivt verktyg för att mäta avstånd. De kan användas i flera olika situationer, från att uppskatta dimensioner av ett rum för renovering, till mer komplexa uppgifter inom byggbranschen,
Läs mer
Man stålglättar med en helikopter
Grattis till att ha grunden på plats härligt.
Min fru och jag skall flytta den 24 april och då kommer vårt barn kommit ut och hälsat på oss.
Ang graviditet och byggnation så fungerar det ganska bra ändå så håll hoppet uppe.
Min fru har inte haft en lätt graviditet men hon kommer ut 3-4 gånger i veckan när jag står där och jobbar på kvällarna och då har hon med sig en massa gott fika.
Då sitter vi på en hög med gips och fantiserar hur det kommer se ut
.
Vi har bokat en flyttfirma så att vi inte behöver stå med ett 2-3 veckor gammalt barn samtidigt som jag bär en massa lådor. Att flytta från en 2 rummare med normal möblering (packning, flytt sedan packar vi själv upp) kostar 5900 kr, om jag vore ni skulle jag skriva in i kontraktet att ni har rätt till detta vid försenat bygge.
Det är så vi gjorde.
Grattis till att ha grunden på plats härligt.
Min fru och jag skall flytta den 24 april och då kommer vårt barn kommit ut och hälsat på oss.
Ang graviditet och byggnation så fungerar det ganska bra ändå så håll hoppet uppe.
Min fru har inte haft en lätt graviditet men hon kommer ut 3-4 gånger i veckan när jag står där och jobbar på kvällarna och då har hon med sig en massa gott fika.
Då sitter vi på en hög med gips och fantiserar hur det kommer se ut
Vi har bokat en flyttfirma så att vi inte behöver stå med ett 2-3 veckor gammalt barn samtidigt som jag bär en massa lådor. Att flytta från en 2 rummare med normal möblering (packning, flytt sedan packar vi själv upp) kostar 5900 kr, om jag vore ni skulle jag skriva in i kontraktet att ni har rätt till detta vid försenat bygge.
Det är så vi gjorde.
Det finns väl en tolerans angviven på grundritningen och om den inte är 5 mm borde du kunna slå hårt på grundbyggaren.Pinger skrev:
Ingen aning om hur det skall vara men vi=jag + min KA+grundentrepenör kommer att kontrollera plattan, dimensioner, höjder, avlopp, dränering mm innan husresning.
Detta står med som en punkt i kontrollplanen som vi gick igenom med kommunen vid byggsamrådet.
Vi började med schaktningen igår. Det känns så gött fast nattsömnen blev lidande redan första natten
Detta står med som en punkt i kontrollplanen som vi gick igenom med kommunen vid byggsamrådet.
Vi började med schaktningen igår. Det känns så gött fast nattsömnen blev lidande redan första natten
Sweli: Vi använde också laser vid utsättningen av L-elementen. Jag förstår dock fortfarande inte hur du lyckades undvika ojämnheter i betongen utan att "raka" på något sätt? Av dina bilder ser det inte ut som ni "rakade"?
Eller är det "helikoptern" som slätar ut det?
I så fall, hur stora höjdskillnader kan helikoptern släta ut?
Hur lång tid efter gjutningen skall man börja "helikoptra"?
mvh
David
Eller är det "helikoptern" som slätar ut det?
I så fall, hur stora höjdskillnader kan helikoptern släta ut?
Hur lång tid efter gjutningen skall man börja "helikoptra"?
mvh
David
Javisst rakade de plattan!David skrev:Sweli: Vi använde också laser vid utsättningen av L-elementen. Jag förstår dock fortfarande inte hur du lyckades undvika ojämnheter i betongen utan att "raka" på något sätt? Av dina bilder ser det inte ut som ni "rakade"?
Eller är det "helikoptern" som slätar ut det?
I så fall, hur stora höjdskillnader kan helikoptern släta ut?
Hur lång tid efter gjutningen skall man börja "helikoptra"?
mvh
David
I bilden från den 20-feb står :
Bosse trampar omkring i betongen medan hans medarbetar gör betongytan jämn med en raka.
Helikoptern är bara för att slipa betongytan för att ta bort lite ojämnheter och polera den.
Hälsningar
Sweli
Lite sen kommentar eftersom du redan har gjutit (men kanske till nytta för någon annan), men en enkel lösning på radonproblem är att lägga några dräneringsrör i gruset under plattan. Till dessa rör kan man koppla en fläkt för att skapa ett undertryck under huset för att minska radonrisken.Pinger skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden