1 475 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Äntligen, konsumentmakt ger resultat
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag läste i nyheterna idag att Hertz, biluthyrningsföretaget håller på att gå i konkurs.
Fram till ca 2008 hyrde jag ofta bil av Hertz, det var min favorituthyrare, både privat och i företaget. I företaget hyrde jag bil för kanske 100 - 200 000 om året runt om i världen av Hertz.
Sedan råkade jag ut för ett bedrägeri vid hyra i Nice. Hertz ignorerade mina klagomål, det tog flera månader innan jag överhuvudtaget fick ngt. svar, och då ett goddag yxskaft svar.
Sedan dess har jag "befriat" Hertz från inkomster på typ en miljon (de blåste mig på 4000 kr).
Då när jag blev blåst tänkte jag registera mig på varenda reseforum jag kunde hitta för att hänga ut Hertz. Men så googlade jag "Hertz insurance fraud". Och insåg att man får en dryg miljon träffar (2,7 milj idag). Kändes inte som någon större vits att skriva om dem. Hur är det möjligt att ett företag med 2,7 milj kunder som blivit bedragna kan överleva? Man börjar ju tvivla på marknadsekonomin, enligt alla rimliga teorier borde det vara omöjligt att existera som företag med så många missnöjda kunder.
MEN idag går de då äntligen i konkurs, även om de skyller på viruset, så vet ju jag att det beror på konsumentmakt
Fram till ca 2008 hyrde jag ofta bil av Hertz, det var min favorituthyrare, både privat och i företaget. I företaget hyrde jag bil för kanske 100 - 200 000 om året runt om i världen av Hertz.
Sedan råkade jag ut för ett bedrägeri vid hyra i Nice. Hertz ignorerade mina klagomål, det tog flera månader innan jag överhuvudtaget fick ngt. svar, och då ett goddag yxskaft svar.
Sedan dess har jag "befriat" Hertz från inkomster på typ en miljon (de blåste mig på 4000 kr).
Då när jag blev blåst tänkte jag registera mig på varenda reseforum jag kunde hitta för att hänga ut Hertz. Men så googlade jag "Hertz insurance fraud". Och insåg att man får en dryg miljon träffar (2,7 milj idag). Kändes inte som någon större vits att skriva om dem. Hur är det möjligt att ett företag med 2,7 milj kunder som blivit bedragna kan överleva? Man börjar ju tvivla på marknadsekonomin, enligt alla rimliga teorier borde det vara omöjligt att existera som företag med så många missnöjda kunder.
MEN idag går de då äntligen i konkurs, även om de skyller på viruset, så vet ju jag att det beror på konsumentmakt
Europcar är inte bättre. Hyrde bil i Malaga och det var bara kvarts tank när vi hämtade ut bilen (skulle hämtas och lämnas full). Vi påpekade detta och efter en dryg timme med ett flertal personer inblandade kom man fram till att tanken var full men bränslemätaren trasig. Bilen var ny (140 mil). Ville inte chansa så åkte direkt till första mack. Gick i 40 liter. Europcar lovade sedan att ersätta oss. Nada.
@hempularen vad hände?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag bokade bil för 10 dagar. Ett fix pris inkl. försäkring. När jag hämtade ut bilen på flygplatsen i Nice, så frågade de om jag inte ville ha försäkring. Jag hävdade att den ingick. Han visade att den inte fanns. Och jag kunde konstatera att den inte var nämnd i min bokningsbekräftelse. Blev tvungen att köpa till försäkring för 4000kr. Då hade jag ändå en självrisk på 12000. De ville ha ytterligare 1500 för att minska självrisken till 4000.Nyfniken skrev:
Jag bråkade inte så mycket där och då, det här fixar jag med Hertz centralt, tänkte jag. Efter ca 3månader fick jag ett goddag yxskaft svar. Hertz erkände att jag hade bokat inkl. försäkring, men att den tagits bort av dem under bokningsprocessen. Priset utan försäkring hade blivit ca 50 kr lägre. Det missade jag, att priset sjönk med ca. 1% under processen.
Sedan har jag haft som en helig princip att vägra sätta mig i en hertz bil. Även om Volvo bjuder på den vid garantireparationer.
Att de nu håller på att gå i konkurs känns väldigt rätt.
Hertz i Gbg försökte få mig att erkänna en skada på bilen som uppstod efter att jag lämnade tillbaka bilen. Sen dess har även jag konsekvent vägrat att hyra av dem, även om konkurrenterna är rätt bra kålsupare de också.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jodå den typen av problem är rätt vanliga i branschen. Just av den anledningen brukar jag kosta på mig full självriskeliminering. Så slipper man den typen av argumentation.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
tyvärr så är verkar det som att är man tillräckligt stor så går det blåsa kunder hur mycket som helst. Se bara på VW, dieselskandal, motorer som drar 1l olja på 100mil, kamkedjehaverier m.m och ändå säljer de bilar som smör...H hempularen skrev:
Klicka här för att svara