Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 133 inlägg
Det är generellt svårt att jorda en gammal lampkrona tillfredsställande (beroende på precis hur den ser ut, naturligtvis) pga kedjor osv. Så dubbelisolering är rätt väg att gå vilket fall.F fein48 skrev:
Och i det här fallet, isolerad miljö, så gör som du säger jorden liten nytta ändå. Satsa på dubbelisolering.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Lamputtaget styr inte ifall lampan ska vara skyddsjordad eller dubbelisolerad. Rummet ska ha rätt typ av uttag och armaturen ska ha rätt typ av stickpropp. Det finns ingen koppling däremellan mer än att stickproppen ska passa i uttaget.
Jag vet inte vad du menar med jordade kablar. Du bör använda dubbelisolerade kablar så at allting blir dubbelisolerat. Då sätter du en ojordad stickpropp på lampan.
Om det är svårt att göra den dubbelisolerad så kan du skyddsjorda den, om du kommer åt att ansluta en skyddsledare till alla delar. Då ska du ha en skyddsjordad stickpropp på lampan.
Jag vet inte vad du menar med jordade kablar. Du bör använda dubbelisolerade kablar så at allting blir dubbelisolerat. Då sätter du en ojordad stickpropp på lampan.
Om det är svårt att göra den dubbelisolerad så kan du skyddsjorda den, om du kommer åt att ansluta en skyddsledare till alla delar. Då ska du ha en skyddsjordad stickpropp på lampan.
Bo.Siltberg skrev:
Lamputtaget styr inte ifall lampan ska vara skyddsjordad eller dubbelisolerad. Rummet ska ha rätt typ av uttag och armaturen ska ha rätt typ av stickpropp. Det finns ingen koppling däremellan mer än att stickproppen ska passa i uttaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uttaget har ingenting med det hela att göra. Antingen byggs den dubbelisolerad eller skyddsjordad och förses med rätt stickpropp. Man bygger inte om en armatur så den bara passar vissa specifika utrymmen...F fein48 skrev:
Det bästa är att du sätter dit moderna dubbelisolerade lamphållare Men det verkar vara enkelt att skyddsjorda den där via koppen längst upp då alla metalldelar ser ut att ha god kontakt med varandra?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Det behöver du inte göra. Det ser ut att denna lampa kan dubbelisoleras. Det beror lite på lamphållaren. Är den gammal och i metall skulle de behövs byta till en modern lamphållare.F fein48 skrev:
I värsta fall kan lampan skyddsjordas, men det kan göras "centralt", i takkoppen eller i centrumet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Är den märkt med symbolen för skyddsjord? Jag tycker att man borde kunna hålla enkelisolerade ledare borta från bygeln i metall. Och "stearinljuset" man trär på är väl i plast?
Nu tog jag bara en random bild från nätet, men de jag har hemma är har en jordsymbol präglad på bygeln, ja.Bo.Siltberg skrev:
Ljushylsan är förvisso i plast, men sitter ju å andra sidan löst påträdd.
Anslutningsplintarna är inte heller direkt skyddade, även om de är försänkta i plasten.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Känns som att de kunna göra detta bättre. Svårt att få till en fingerskydd om enkelisolerade ledare här.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 133 inlägg
Njae, i vanliga fall så är det naturligtvis så. Men här är ju lite annorlunda. Här vill man bestämma strategi för hur man skall bygga om en lampa och då skulle jag säga att valet nästan alltid är dubbelisolering.useless skrev:
Ja, isolerad miljö finns som skyddsmekanism, eller rättare fanns. Men handen på hjärtat, det är en tveksam (för att inte säga kass) metod och det är inte för inte som vi inte tillåter den längre.
Så här skulle jag säga att det är endast om man har ett jordat uttag och det är enkelt att jorda lampan men svårt att dubbelisolera den som jordning kommer i fråga. Då kan man tänka sig att jorda den.
Om man inte har ett jordat uttag så blir det med automatik dubbelisolering. Punkt.
Mao, uttaget spelar viss roll i hur man väljer att göra här.
Jag håller inte med. Har man ett ojordat uttag i en isolerad miljö är det helt ok att hänga upp en skyddsjordad lampa.lars_stefan_axelsson skrev:
För en armatur avsedd att användas inomhus är det aldrig uttaget i taket som bestämmer om den ska jordas eller dubbelisoleras.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Dra inte detta för långt bara. De gamla föreskrifter förordar skyddsjordning av alla uttag ifall det finns flera berörbara utsatta delar inom räckhåll i rummet. Så ojordade uttag ställer faktiskt en del krav.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 133 inlägg
Nej. Det är faktiskt inte längre det. Det är bara en olycklig historisk kvarleva. Så det är långtifrån "helt OK". Det är på sin höjd "acceptabelt."useless skrev:
Men, nu var det inte det vi pratad om. Nämligen att det finns en befintlig lampa. Nu talar vi om att bygga om en klass-0-lampa. Och då kommer saken i ett lite annat läge.