Hej, om man skall spika ihop en yttervägg med regelmått 170x45, hur många spik är då brukligt att använda vid syll/hammarband vid varje regel?

Försöker få en uppfattning om materialinköp

Tack på förhand

N Nygge72 skrev:
Hej, om man skall spika ihop en yttervägg med regelmått 170x45, hur många spik är då brukligt att använda vid syll/hammarband vid varje regel?

Försöker få en uppfattning om materialinköp

Tack på förhand
Normalt sett två vid syll, och två vid hammarband. Sen är det nog lagom att räkna 1 spik i spill, så 5 spikar per regel kan du nog räkna med.
Nu gör du vad som du tycker är bäst, men du har inte funderat på att skruva istället?

A AG A skrev:
Normalt sett två vid syll, och två vid hammarband. Sen är det nog lagom att räkna 1 spik i spill, så 5 spikar per regel kan du nog räkna med.
Nu gör du vad som du tycker är bäst, men du har inte funderat på att skruva istället?
Jo jag har funderat på det med då det blir hållfastare och man får möjlighet att korrigera om man gör något tok 😁

Jag skruvade ihop min tillbyggnad. Betydligt enklare och tystare än att dra i stora spik överallt. Torxskruv dessutom.
Det enda hag spikade var råspont och panel. Med spikpistol.

• Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jag skruvade ihop min tillbyggnad. Betydligt enklare och tystare än att dra i stora spik överallt. Torxskruv dessutom.
Det enda hag spikade var råspont och panel. Med spikpistol.
Ja jag hade ju tänkt spika ihop den med pistol annars för att spara tid, men samtidigt blir det nog ingen större tidsdiff då det är färdigkapad stomme, så bör kanske vara ett tillägg på 30min- 1 timme att skruva ihop en sida.

Vad använde du för längd på skruven?

Är det 45mm så brukar jag använda 90-120 mm skruv.

• Gilla
stugfar och 2 till
  • Laddar…
4st 100mm spik per förband är vad som brukar krävas konstruktionsmässigt

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.