Vi har ett nybyggt hus från 2023. På vinden, under isoleringen, kan man se att alla vertikala reglar i innerväggarna har spikats upp mot den horisontella regeln och genom fuktspärren. Det måste väl vara ett fel i byggteknisk mening?
Nej, det där är ingen fuktspärr. På bilden ses en takduk. Den ersätter undertak. Den kan även användas som vindduk i yttervägg. Att det spikas i den har ingen betydelse. Man häftar normalt sett upp byggplast också.
Däremot får aldrig ett tätskikt i ett badrum punkteras.
Däremot får aldrig ett tätskikt i ett badrum punkteras.
Stämmer verkligen det? Det är inte en duk som är diffusionstät? Dvs en duk som används istället för plast?
Det finns ingen plast i övrigt mot taket. Under duken på bilden (som är tagen från vinden efter att isoleringen tagits bort) ser du spikläkten och och regeln till innerväggen. Innerväggen är mot badrummet.
Det finns ingen plast i övrigt mot taket. Under duken på bilden (som är tagen från vinden efter att isoleringen tagits bort) ser du spikläkten och och regeln till innerväggen. Innerväggen är mot badrummet.
Det är en genomtrampningssäker ångspärr, en så kallad säkerhetsväv..A AG A skrev:
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...sakerhetsvav-bison-2730-x-02-mm-25-m/p-851143
Om du vill kan du bocka spikarna och tejpa över dessa med tejp avsedd för ångspärr.
Som flera redan har påpekat så är detta inget problem då isoleringen kommer att trycka ner plasten mot regeln och då kan inte fukten passera lika lätt.
Som flera redan har påpekat så är detta inget problem då isoleringen kommer att trycka ner plasten mot regeln och då kan inte fukten passera lika lätt.
Ja, det var ungefär det jag menade, då jag sa att den var istället för undertak. Dock är det märkligt att den sägs vara ångtät, och kan användas som både vindduk, byggplast, och som undertak. Man får ju inte sätta en ångspärr på utsidan av isoleringen.Rejäl skrev:
Underlagspapp är också tät. Det är luftspalten i underlagstaket som gör att du inte kan jämföra det med en väggA AG A skrev:
Klicka här för att svara
