Vi har ett nybyggt hus från 2023. På vinden, under isoleringen, kan man se att alla vertikala reglar i innerväggarna har spikats upp mot den horisontella regeln och genom fuktspärren. Det måste väl vara ett fel i byggteknisk mening?
 
  • Spikar genom fuktspärr på vinden, fästa i vertikala reglar mot horisontell regel, nybyggt hus 2023.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det där är ingen fuktspärr. På bilden ses en takduk. Den ersätter undertak. Den kan även användas som vindduk i yttervägg. Att det spikas i den har ingen betydelse. Man häftar normalt sett upp byggplast också.
Däremot får aldrig ett tätskikt i ett badrum punkteras.
 
Stämmer verkligen det? Det är inte en duk som är diffusionstät? Dvs en duk som används istället för plast?

Det finns ingen plast i övrigt mot taket. Under duken på bilden (som är tagen från vinden efter att isoleringen tagits bort) ser du spikläkten och och regeln till innerväggen. Innerväggen är mot badrummet.
 
Så länge spikarna sitter kvar är det tätt. Så där har man gjort sen fuktspärr började användas för drygt 50 år sedan.
 
P
A AG A skrev:
Nej, det där är ingen fuktspärr. På bilden ses en takduk. Den ersätter undertak. Den kan även användas som vindduk i yttervägg. Att det spikas i den har ingen betydelse. Man häftar normalt sett upp byggplast också.
Däremot får aldrig ett tätskikt i ett badrum punkteras.
Det är en genomtrampningssäker ångspärr, en så kallad säkerhetsväv..

https://www.bygghemma.se/hus-och-by...sakerhetsvav-bison-2730-x-02-mm-25-m/p-851143
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Om du vill kan du bocka spikarna och tejpa över dessa med tejp avsedd för ångspärr.
Som flera redan har påpekat så är detta inget problem då isoleringen kommer att trycka ner plasten mot regeln och då kan inte fukten passera lika lätt.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Om du vill kan du bocka spikarna och tejpa över dessa med tejp avsedd för ångspärr.
Som flera redan har påpekat så är detta inget problem då isoleringen kommer att trycka ner plasten mot regeln och då kan inte fukten passera lika lätt.
Toppen - tack!
 
Rejäl skrev:
Det är en genomtrampningssäker ångspärr, en så kallad säkerhetsväv..

[länk]
Ja, det var ungefär det jag menade, då jag sa att den var istället för undertak. Dock är det märkligt att den sägs vara ångtät, och kan användas som både vindduk, byggplast, och som undertak. Man får ju inte sätta en ångspärr på utsidan av isoleringen.
 
A AG A skrev:
Ja, det var ungefär det jag menade, då jag sa att den var istället för undertak. Dock är det märkligt att den sägs vara ångtät, och kan användas som både vindduk, byggplast, och som undertak. Man får ju inte sätta en ångspärr på utsidan av isoleringen.
Underlagspapp är också tät. Det är luftspalten i underlagstaket som gör att du inte kan jämföra det med en vägg
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Underlagspapp är också tät. Det är luftspalten i underlagstaket som gör att du inte kan jämföra det med en vägg
Naturligtvis. Tack, ibland frågar man utan att tänka efter först😄.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.