40 108 läst ·
24 svar
40k läst
24 svar
Antal ledare i ett 16mmVP rör?
Sida 1 av 2
Det märkliga är att det är mycket smidigare att Googla, se här:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Teknik;action=display;num=1098210609
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Teknik;action=display;num=1098210609
jag lyckades med 5 stycken 2,5 mm2 i ett 16rör. ej att rekommendera!!!!
är det en kort bit rakt rör, tex mellan brytare och kopplingsdosa rakt ovanför så går det att prova hur många som ryms. men för längre sträckor än så är det bäst med max 5 st 1,5 i 16rör.
är det en kort bit rakt rör, tex mellan brytare och kopplingsdosa rakt ovanför så går det att prova hur många som ryms. men för längre sträckor än så är det bäst med max 5 st 1,5 i 16rör.
Det har inte bara med vad man faktiskt fysiskt kan lyckas dra i med diverse smörja och dylikt!pellefant skrev:
Kylning är en viktig bit som påverkar hela dimensioneringsbiten, sedan har man risken med kallflytningar, dvs att isoleringen sakta flyter undan vid påverkan av långvarigt tryck (i t.e.x rörböjar).
Kallflytningarna är lömska då det kan ta flera år innan felet märks!
Det har visat sig att isoleringen på FK kan spricka om man får dra för hårt för att få i trådarna. Dessutom är en av finesserna med att förlägga tråd i rör faktiskt att det ska gå att dra ut och byta trådarna, om det skulle behövas.
Observera att i pansarrör får du inte längre förlägga FK. Det måste vara kabel, exempelvis EKK, så att du inte har bara grundläggande isolering i en kanal som inte är isolerad.
Annars måste man jorda rören, men det går ju inte i praktiken, åtminstone inte förbi nästa skarv.
Annars måste man jorda rören, men det går ju inte i praktiken, åtminstone inte förbi nästa skarv.
Ja, det är klart att det är bättre. Säger bara att det inte längre är tillåtet.
Att få in en EKK 5G1.5 går kanske, om det är rakt fram, men ska du förbi en krök blir det inte lätt. Numera får man ju lägga EKK i väggarna, utan rör, men då ska du ha spikskydd där du behöver gå genom en regel. Fast det går ju inte att göra utan att riva väggpanelen, så...
Att få in en EKK 5G1.5 går kanske, om det är rakt fram, men ska du förbi en krök blir det inte lätt. Numera får man ju lägga EKK i väggarna, utan rör, men då ska du ha spikskydd där du behöver gå genom en regel. Fast det går ju inte att göra utan att riva väggpanelen, så...
Är det någon som har en referens till vad som egentligen gäller för pansarrören?
Jag hittade den här länken där det verkar som att det är ok att byta trådar och införa jordledare, men inte utöka mer:
http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=44857
Vore dock intressant att läsa exakt vad som verkligen gäller.
Jag hittade den här länken där det verkar som att det är ok att byta trådar och införa jordledare, men inte utöka mer:
http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=44857
Vore dock intressant att läsa exakt vad som verkligen gäller.
Var står det??apersson850 skrev: