4 175 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Antal jordfelsbrytare i nytt hus?
Hej, bor i dag i gammalt hus med bara en enda JFB för allt, skall dock bygga nytt inom kort. Jag undrar om det finns något slags standard för hur många JFB man brukar ha vid nybyggen idag? Då både JFB och personskyddsautomater (PSA) är dyra kan jag tänka mig att det av kostnadsskäl i många fall bara blir en enda JFB, men är det ändå inte vanligt med t.ex. separat JFB/PSA på vissa grupper?
Jag hade själv tänkt mig något i stil med följande:
PSA för all utomhusel
PSA för kylskåp och/eller frysbox
PSA eller JFB för värmesystemet (värmepump + cirkulationspumpar)
en gemensam JFB för allt annat (sovrum, kök, tvättstuga etc)
Verkar detta vettigt? Skall inte ha en bastu eller bubbelbad, annars kanske det vore bra med separat för dessa. Man kan förstås sektionera ännu mer men det känns lite överdrivet tycker jag. Har man numera separat JFB/PSA för t.ex. diskmaskin eller tvättmaskin?
Man kan även fundera över vilka saker som faktiskt löser ut JFB, i mitt tycke händer detta väldigt sällan. Kan bara minnas att det inomhus har hänt mig en enda gång, av en bygglampa som välte, där halogenröret hamnade snett och gjorde kåpan strömförande. Utomhus är det i regel från saker som inte skall bli blöta men som ändå får lite regn på sig, dvs diverse stickproppsanslutna verktyg.
Jag hade själv tänkt mig något i stil med följande:
PSA för all utomhusel
PSA för kylskåp och/eller frysbox
PSA eller JFB för värmesystemet (värmepump + cirkulationspumpar)
en gemensam JFB för allt annat (sovrum, kök, tvättstuga etc)
Verkar detta vettigt? Skall inte ha en bastu eller bubbelbad, annars kanske det vore bra med separat för dessa. Man kan förstås sektionera ännu mer men det känns lite överdrivet tycker jag. Har man numera separat JFB/PSA för t.ex. diskmaskin eller tvättmaskin?
Man kan även fundera över vilka saker som faktiskt löser ut JFB, i mitt tycke händer detta väldigt sällan. Kan bara minnas att det inomhus har hänt mig en enda gång, av en bygglampa som välte, där halogenröret hamnade snett och gjorde kåpan strömförande. Utomhus är det i regel från saker som inte skall bli blöta men som ändå får lite regn på sig, dvs diverse stickproppsanslutna verktyg.
Det finns ingen standard.
Men oavsett är två st JFB det bästa, så länge vi inta talar om väldigt stora elanläggningar (större än en normal villa).
Möjligen en JFB + en PSA.
"Dåliga grupper" (=riskgrupper, t.ex. utomhusel) på en JFB, resten på den andra.
Nu är det vad jag tycker, men jag vet ju att detta är bäst.
Men oavsett är två st JFB det bästa, så länge vi inta talar om väldigt stora elanläggningar (större än en normal villa).
Möjligen en JFB + en PSA.
"Dåliga grupper" (=riskgrupper, t.ex. utomhusel) på en JFB, resten på den andra.
Nu är det vad jag tycker, men jag vet ju att detta är bäst.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 519 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 519 inlägg
I mitt hus kör jag psa kylskåp, 1jfb för ute el 1 för inne o 1 för värmep. Tänkte dock göra om o ha så jfb för inne elen dessutom tar vp. Annars kan det gå rätt långt innan man märker att den löst.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Det ska inte finnas så många riskgrupper förutom uttag och belysning utomhus. Så man får låta okritiska grupper samsas på denna JFB också, såsom tvätt kanske. Då får den andra JFBn alla grupper som kan anses kritiska och som dessutom inte brukar lösa en JFB. Belysning bör spridas ut på båda. Då får man en jämn fördelning som kommer att fungera bra.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Iofs, så kan man nog se tvättmaskinen och om man har en eldriven VVB som riskgrupper också. Värmeelementet i en TM går förr eller senare sönder, det blir stora krypströmmar mot jord strax innan det lägger av helt. Man får se det som en förbrukningsartikel. Men lite beroende på omständigheter så håller den i 5 - 15 år. Många byter maskinen av andra skäl inom den tiden.
Samma gäller värmaren i VVB.
Samma gäller värmaren i VVB.
Vi har idag en JFB för garage och utomhusel.
En JFB för hela huset.
Inomhuselen hade jag från början tänkt delat på två JFBer men elcentralen (diazed) har bara en anslutning per fasskena.
Om jag byte/bygger om inomhuscentralen så skulle jag försöka få till följande:
JFB1; värmesystem, hälften utav uttagen jämt fördelat över hela huset, hälften utav belysningen jämt fördelat över hela huset.
JFB2; kyl, frys, hälften utav uttagen jämt fördelat över hela huset, hälften utav belysningen jämt fördelat över hela huset.
Om jag skulle bygga nytt så skulle jag försöka göra så att varje rum i hela huset betjänas av bägge JFBna.
En JFB för hela huset.
Inomhuselen hade jag från början tänkt delat på två JFBer men elcentralen (diazed) har bara en anslutning per fasskena.
Om jag byte/bygger om inomhuscentralen så skulle jag försöka få till följande:
JFB1; värmesystem, hälften utav uttagen jämt fördelat över hela huset, hälften utav belysningen jämt fördelat över hela huset.
JFB2; kyl, frys, hälften utav uttagen jämt fördelat över hela huset, hälften utav belysningen jämt fördelat över hela huset.
Om jag skulle bygga nytt så skulle jag försöka göra så att varje rum i hela huset betjänas av bägge JFBna.
Klicka här för att svara