3 313 läst ·
24 svar
3k läst
24 svar
Antal JFB i nybygge?
Floppman skrev:
En modern fryser håller kylan i minst 48 timmar : ) Det var ett dåligt argument. Skulle glassen ändå bli förstörd tror jag försäkringsbolaget är välvilligt inställda att ersätta dig om jordfelsbrytaren har löst ut och glassen har smällt ; ) Det gör mitt bolag i allafall
Jo jag skrev det som ett svar på tidigare meddelande, men det kan ju orsaka värre skada än så, vattenskador-... Eftersom det är ett fritidshus så är det många 48-timmarsperioder mellan gångerna vi är där... Inget illa menat, bara svar på ditt inlägg.Per72 skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 217 inlägg
För att skrämma upp mer: 
Intelligenta tjuvar (ööh?) kan dra din jordfelsbrytare via ett utomhusuttag och på så sätt (kanske) slippa larm och annat. Annars är väl eldrivna utomhusprylar största orsaken till att JFB löser ut. En personskyddautomat (kombinerad säkring och JFB) kan då var en lämplig lösning.
I mitt hus har vi monterat en skrotad stor central med 3 banker och 3JFB, totalt 108 platser. Detta är sedan kompletterat med komplett åskskydd, en bank utanför JFB som istället matar värmepump, UPS, kyl/frys, frysbox och utomhusuttag med varsin personskyddautomat. De sistnämnda har även en signalkabel till larmet som i sin tur larmar om något har löst ut.
Intelligenta tjuvar (ööh?) kan dra din jordfelsbrytare via ett utomhusuttag och på så sätt (kanske) slippa larm och annat. Annars är väl eldrivna utomhusprylar största orsaken till att JFB löser ut. En personskyddautomat (kombinerad säkring och JFB) kan då var en lämplig lösning.
I mitt hus har vi monterat en skrotad stor central med 3 banker och 3JFB, totalt 108 platser. Detta är sedan kompletterat med komplett åskskydd, en bank utanför JFB som istället matar värmepump, UPS, kyl/frys, frysbox och utomhusuttag med varsin personskyddautomat. De sistnämnda har även en signalkabel till larmet som i sin tur larmar om något har löst ut.
Tänker jag rätt nu så spelar det ingen roll om man bryter fasen för man kan fortfarande lägga ihop jord och nolla vilket bör få jfb att lösa direkt ändå.
Lägg yttre uttag på egen jfb allt personskyddsautomat.
Lägg yttre uttag på egen jfb allt personskyddsautomat.
Klicka här för att svara