E
Skrivet av: Mikael

Fuska och vinn, idiotiskt att lägga över en sak som de flesta skiter fullständigt i. Möjligtvis om kontrollerna skärps så det verkligen blir en förbättring kan detta vara bra.

E
Skrivet av: Cujo

Det är helt orimligt att byggherren skall vara ansvarig, eftersom det ofta är en LEKMAN som är byggherre. Om DU låter bygga ett hus åt dig och din familj så är det DU som är byggherre! Det spelar ingen roll att du har totalentreprenad och har beställt ett "nyckelfärdigt" hus. Du är fortfarande byggherre.

E
Skrivet av: Gäst

Varför är det orimligt då? Man får väl helt enkelt ta och anlita någon som är kunnig inom området då?

Men det kanske är det som är problemet, när nu kunskapen brister så tenderar det att tillkomma kostnader för att kompensera för denna OCH det verkar ju vara helt uteslutet för vissa.

E
Skrivet av: Lill

Mikael avser du verkligen arbetsmiljöplanen för byggnationen? Har du tillräckliga kunskaper för att skriva en heltäckande arbetsmiljöplan och sen tid att vara på plats och kontrollera att byggjobbarna följer planen och dessutom kunna göra riktiga justeringar när någon ny risk dyker upp? Jag har gått den utbildning som krävs, men är ändå glad att jag slipper det ansvaret när det gäller byggnation på mitt eget bostadshus. Jag har ju ett eget jobb att sköta också.

E
Skrivet av: Pinto

Vi bygger med totalentreprenad och har inte ens tillträde till huset=arbetsplatsen under byggtiden, annat än i sällskap med husföretagets representant. Inte så lätt att leva upp till nån slags arbetsmiljöansvar då... Känns ju självklart att de som kan byggande också bör ta ansvaret för arbetsmiljön och säkerheten.

E
Skrivet av: Johan O

Jag förstår inte...
Är artikeln rättvisande? I så fall hur skall man tolka det som står på arbetsmilgöverkets hemsida...http://www.av.se/teman/bygg/ansvar/

Det är den som låter utföra ett byggnads- eller anläggningsarbete (?byggherren?) som har det grundläggande ansvaret för att under förberedelsen av byggprojektet (planeringen och projekteringen) beakta arbetsmiljön under byggskedet. Byggherren ansvarar också för att

dokumenten förhandsanmälan, arbetsmiljöplan och dokumentation upprättas,
utse en byggarbetsmiljösamordnare för planering och projektering,
utförandet av byggnads- och anläggningsarbetet samordnas ur arbetsmiljösynpunkt,
utse byggarbetsmiljösamordnare för utförandet av byggnads- och anläggningsarbetet.

E
Skrivet av: Kicki

Jo, det är nog riktigt det som stod i artikeln - se Arbetsmiljölagen 3 Kap 7c§ - där står att om det är konsumenttjänstlagen som gäller går ansvaret över på entreprenören.

E
Skrivet av: smahuskonsulten.se

Johan O har rätt att inte förstår vad artikeln påstår för jag förstår inte heller.

Jag jobbar som arbetsmiljösamordnare och vad som gäller är att:

Byggherren har numera ALLTID det grundläggande arbetsmiljöansvaret. Byggherren behöver inte vara expert på arbetsmiljöfrågor men skall utse en som kan ta hand om den biten på sin byggarbetsplats.

Ansvaret delas mellan BAS P och BAS U. Där BAS P hjälper byggherren med planeringen för arbetsmiljön och andra praktiska delar.

//Småhuskonsulten

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.