19 716 läst ·
82 svar
20k läst
82 svar
Ansvar säljare köpare vid tillkommen skada före tillträdet
Jag håller helt till fullo med mathiash77 i detta.
Jag har vägrat betala fulla pengen innan jag fått sett att skadan är åtgärdad och korrekt.
Ni har kontrakt som säger att det inte finns nån skada orsakat av ett regnande i 5 dagar, och då är det det ni förväntar er också.
Vill sen säljaren kräva mig på pengar så lär han få göra det.
Problemet är att han sitter på samma avtal som du och kan inte heller ta sig ur lagligt.
Det är en lika lång process för han att gå genom tinget och att orka göra det.
Han kan inte sälja sin fastighet till någon annan då ni har kontrakt.
Finns absolut ingen anledning att inte låta er vara med på besiktning och fuktmätning, han vill få er att köpa till fullo och sen kan han skita i er. Då ligger bollen helt på eran sida. Då är det bara ni som måste orka ta er igenom en stämning, som är en lång process och i detta fall blir det omöjligt för er att bevisa att det överhuvudtaget finns eller fanns en skada, då ni inte har fått kunnat dokumentera innan hans quick fix.
Jag har vägrat betala fulla pengen innan jag fått sett att skadan är åtgärdad och korrekt.
Ni har kontrakt som säger att det inte finns nån skada orsakat av ett regnande i 5 dagar, och då är det det ni förväntar er också.
Vill sen säljaren kräva mig på pengar så lär han få göra det.
Problemet är att han sitter på samma avtal som du och kan inte heller ta sig ur lagligt.
Det är en lika lång process för han att gå genom tinget och att orka göra det.
Han kan inte sälja sin fastighet till någon annan då ni har kontrakt.
Finns absolut ingen anledning att inte låta er vara med på besiktning och fuktmätning, han vill få er att köpa till fullo och sen kan han skita i er. Då ligger bollen helt på eran sida. Då är det bara ni som måste orka ta er igenom en stämning, som är en lång process och i detta fall blir det omöjligt för er att bevisa att det överhuvudtaget finns eller fanns en skada, då ni inte har fått kunnat dokumentera innan hans quick fix.
Renoverare
· Stockholm
· 388 inlägg
Såklart är jag enig om att det bästa är att lösa saker i samförstånd. Jag skrev bara att en ev. skada i dagsläget är säljarens problem och att försöka häva köpet enl. din tidigare rekommendation känns överdriven innan vi ens vet omfattningen av den ev. skadan.
S Spikin skrev:Ja skadan är säljarens problem men även det faktum att köparen blivit orolig och skäligen ifrågasätter varför han
inte får besikta innan åtgärd är säljarens problem. Det finns ju en dold anledning till att säljaren nekar besiktning.
Parterna var samstämmiga om köpeavtalet , nu är de det inte då villkoren kan ha ändrats.
Den bästa lösningen är gemensam besiktning av skadan och samstämmighet om åtgärd . Det kan t o m bli
att köparen kan lägga till för en förbättring. Vitsen med gemensam besiktning är att samstämmighet före
tillträdet även fortsätter efter tillträdet.
Det är nya villkor som måste avtalas före tillträdet. Köpebrevet är en överlåtelsehandlingmathiash77 skrev:Informera mäklare och säljare att på dagen för tillträde ska ni göra en besiktning av huset pga det som du nämnt.
Informera att om skador uppstått så att skicket ändrats ska köpebeloppet justeras omgående eller att x% hålls inne tills skador åtgärdats.
Du ska inte försöka dig på att få rätt efter tillträdet, stor risk att du förlorar!
och bekräftelse av villkoren i befintligt köpeavtal. Efter tillträdet är det alltid kört. Att hävda skada på
tillträdesdagen och nedsättning av avtalat belopp är kört då möjlig skada varit känd sedan länge.
Den som hävdar skada skall bevisa ,vilket är svårt när skadan inte besiktigats innan åtgärd och
efter åtgärd.
Hade aldrig släppt in någon att göra hantverkstjänster på ett hus jag säljer innan tillträde, blir väldigt knepig ansvarsfråga om något skulle gå fel. Så i den frågan håller jag på säljaren.
När det gäller uppkommen vattenskada från takluckan, verkar de ju som de hänt något vid ert första besök vilket gjort att säljaren vill lösa det själv vilket står honom fritt.
När det gäller uppkommen vattenskada från takluckan, verkar de ju som de hänt något vid ert första besök vilket gjort att säljaren vill lösa det själv vilket står honom fritt.
Jag skulle nog kräva att få tillgång för att besiktiga resultatet av åtgärden senast på tillträdesdagen.
Jordabalken ger köparen rätt att göra prisavdrag för försämring av fastigheten innan tillträdesdagen och av detta tycker jag det följer att det är rimligt att köparen har rätt till en möjlighet att undersöka att en känd skada är återställd på ett tillfredsställande sätt innan köpeskillingen betalas. Men jag har tyvärr inget belägg för denna åsikt, det är bara en magkänsla.
Jordabalken ger köparen rätt att göra prisavdrag för försämring av fastigheten innan tillträdesdagen och av detta tycker jag det följer att det är rimligt att köparen har rätt till en möjlighet att undersöka att en känd skada är återställd på ett tillfredsställande sätt innan köpeskillingen betalas. Men jag har tyvärr inget belägg för denna åsikt, det är bara en magkänsla.
Det brukar finnas en klausul om skicket på huset i avtalet. Exakt hur denna är i TS avtal bör ses över av TS!S Spikin skrev:Det är nya villkor som måste avtalas före tillträdet. Köpebrevet är en överlåtelsehandling
och bekräftelse av villkoren i befintligt köpeavtal. Efter tillträdet är det alltid kört. Att hävda skada på
tillträdesdagen och nedsättning av avtalat belopp är kört då möjlig skada varit känd sedan länge.
Den som hävdar skada skall bevisa ,vilket är svårt när skadan inte besiktigats innan åtgärd och
efter åtgärd.
https://www.hemnet.se/salja-bostad/tilltrade-ansvar-for-fel
Då köparen vet att det uppstått en skada mellan kontrakt och tillträde och nu är osäker på att detta åtgärdas korrekt ser jag det som en del av kontraktet att säkra att det är korrekt, på samma sätt som man kan mötas för att stämma av städning m.m.
Så NEJ det är inte ett nytt avtal.
Så fort som överlämningen är gjord och pengarna bytt hand måste TS kräva pengar av köparen och det blir en klar uppförsbacke. Så för TS är det bara nackdelar att vänta tills allt är klart.
Så: Begär en genomgång med mäklare, säljare och en besiktningsperson.
Om allt är avtalat i köpeavtalet är allt ok. Säljaren avvisar köparens bestridande av köpeavtalet med hänvisning tillK klimt skrev:Läs ert kontrakt noga. Där finns angivet vad som händer om någon part bryter avtalet. Om ni inte följer avtalet kan det bli dyrt för er del. Ni bör inte göra på detta sätt. Att begära hävning är knappast rimligt för en troligen begränsad skada. Att hantera skador som uppstår mellan kontraktsdatum och tillträde regleras också i kontraktet, även om tillämpning ibland kan vara knepigt. Förenklat kan man säga att säljaren är ansvarig om det är säljarens vållande ( slarv) eller en ren olyckshändelse som till exempel ett extremt väderfenomen. Om det är slitna konstruktioner av olika slag som ger efter är det köparens ansvar. I ert fall verkar det ju vara säljaren som slarvat med ett fönster, då bör det vara säljarens ansvar. Det ni då bör göra är att snarast efter tillträde besiktiga skadan och bedöma kostnaden för åtgärder. Ni kan sedan begära att säljaren ersätter er för denna kostnad. Tänk då på att man tillämpar åldersavdrag om det är äldre konstruktioner som byts ut. Om den kostnad som ni begär är marginell i förhållande till köpesumman blir det svårt för er att få ersättning. Det bästa för er del är förstås om köparen accepterar ert krav och betalar. Om inte kan ni gå till domstolen med era krav. Det kan bli en tidskrävande och dyrbar process. Om ni kan säkerställa att skadan orsakats av säljarens vållande är det till er fördel, säljaren kan försöka hävda att skadan orsakats av normalt slitage.
Det ni bör undvika om ni inte fullkomligt litar på säljaren är att säljaren ska åtgärda problemet. Detta kan innebära att säljaren fixar en enkel lösning på ytan som inte fungerar i längden. Att som vissa här föreslår att häva köpet eller att hålla inne en del av köpebeloppet är för er del farliga lösningar som kan stå er dyrt.
specifika villkor . Om det är marknadens standardvillkor bör de inte vara oskäliga utan ge parterna skydd.
Oklara avtalsvillkor ( ej förståeliga av normalbegåvad) är en bestridandegrund och mäklarens ansvar .
Köparen beslutar om fortsättning . En hävning av avtal skall motiveras med relevanta skäl och antingen
accepteras varvid allt återgår genom/blir till nytt avtal eller kan innebära ett avtalsbrott. En hävningsbegäran
har alltid en skälighet och slutar nästan alltid i en uppgörelse mellan parterna.
Att begära skadestånd efter tillträdet är ganska lönlöst.
Jag är en registrerad fastighetsmäklare.
Om ni har tecknat ett normalt köpeavtal via en registrerad mäklare så har ni ett skydd mot fel som uppstår mellan köpet=kontraktsdatum och tillträdet. Ni ska kunna styrka att felet uppstod efter kontraktsdatum.
Normalt om inget annat avtalats ska fastighet och byggnad(er) befinnas vara i samma skick på tillträdet som vid kontraktsdatum.
Dock ska ni redan nu reklamera eftersom ni upptäckt försämringen innan tillträdet.
Kanske säljaren inte hinner reparera byggnaden före tillträdet. I en sådan situation kan ni då t.ex. kräva att en del av köpeskillingen motsvarande en uppskattning av åtgärdskostnaden sätts in på ett depositionskonto i banken och där likviderna bara får utbetalas efter att ni som köpare och säljare är överens. Tänk på att tidsbegränsa.
Rekommenderar dock att ni kan komma överens om en prisnedsättning motsvarande reparationskostnaden så är ni inte kopplade till att säljaren ska åtgärda med de kontroll och godkännande-procedurer som följer vilka kräver en korrekt juridisk formulering.
Kontakta omgående er mäklare som hjälper er, eller ska hjälpa er, med de eventuella dokument och kontakter som behövs för att lösa situationen.
Utan att ha sett köpeavtalet är det svårt att ge en mer detaljerad hjälp.
Med vänlig hälsning,
Lars
Om ni har tecknat ett normalt köpeavtal via en registrerad mäklare så har ni ett skydd mot fel som uppstår mellan köpet=kontraktsdatum och tillträdet. Ni ska kunna styrka att felet uppstod efter kontraktsdatum.
Normalt om inget annat avtalats ska fastighet och byggnad(er) befinnas vara i samma skick på tillträdet som vid kontraktsdatum.
Dock ska ni redan nu reklamera eftersom ni upptäckt försämringen innan tillträdet.
Kanske säljaren inte hinner reparera byggnaden före tillträdet. I en sådan situation kan ni då t.ex. kräva att en del av köpeskillingen motsvarande en uppskattning av åtgärdskostnaden sätts in på ett depositionskonto i banken och där likviderna bara får utbetalas efter att ni som köpare och säljare är överens. Tänk på att tidsbegränsa.
Rekommenderar dock att ni kan komma överens om en prisnedsättning motsvarande reparationskostnaden så är ni inte kopplade till att säljaren ska åtgärda med de kontroll och godkännande-procedurer som följer vilka kräver en korrekt juridisk formulering.
Kontakta omgående er mäklare som hjälper er, eller ska hjälpa er, med de eventuella dokument och kontakter som behövs för att lösa situationen.
Med vänlig hälsning,
Lars
Tusen tack!W wargenb skrev:Jag är en registrerad fastighetsmäklare.
Med vänlig hälsning,
Lars
Ni kan inte kräva det. Säljaren har skyldighet att lämna över huset i samma skick. Om det kan göras genom att fixa skadan och säljaren gör det, kan ni inte kräva en annan lösning.
D Daniel 109 skrev:
Om säljaren inte vill/kan åtgärda skadan före tillträdet kan köparen kräva att undanhålla skälig summa i deposition.D Daniel 109 skrev: