13 427 läst ·
136 svar
13k läst
136 svar
Ansvar hustillverkare konsumentköplagen
Läste slarvigt förut. Ber om ursäkt. Du har rätt i vad du skriver. Alternativet blir att riva huset. Som det är nu ser jag inte någon annan utväg faktiskt. Allt är en bluff och jag tänker inte ens försöka få slutbesked på de premisserna. Fruktansvärt trist, och dyrt!H HenrikHuslöse skrev:
Elarbetena. Lagstiftningen är inte skriven så att det går att göra rättelse i efterhand.S Helena mfl skrev:
Takstolar ska väl vara CE-märkta från fabrik. Man får bygga takstolar själv men om jag inte missminner mig gäller andra förutsättningar för dimensioneringen.
Redigerat:
Det är väl normaltillståndet för ett bygge? Dokumentation såsom relationshandlingar sammanställs i slutet.S Helena mfl skrev:
Ja, men i och med att huset ska levereras som en färdig produkt bör väl relationshandlingarna vara stämplade och godkända av den som projekterat vid leverans? Ritningarna inkluderar inte det som monterats på plats (hängrännor etc)H HenrikHuslöse skrev:
Relationshandlingar behövs ju bara om du ändrar på något i förhållande till handlingarna som du lämnade in till byggnadsnämnden vid bygglovsansökan eller inför startbeskedet. Relationshandlingarna beskriver förändringen (vad som blev byggt i relation till ursprungshandlingarna). Om inget är ändrat, d v s alla har följt den ursprungliga projekteringen, så finns inga relationshandlingar.S Helena mfl skrev:
Du har rätt. De har sålt skräp och inget annat.H HenrikHuslöse skrev:
Jag tänker så här: Huset ska besiktigas efter stämplade relationshandlingar. Hur ska en besiktningsman annars veta vad som står där och hur det ser ut bakom väggarna? Någon måste ta ansvar över det som är projekterat och byggt. När byggnation och stämplade relations handlingar är kontrollerade och verifierade av besiktningsman samlas de in och kontrolleras de av KA och lämnas sedan in till kommunen. Men husleverantören (de svenska bolaget) behöver ta ansvar för att det som är levererat är projekterat och byggt efter svensk standard.Claes Sörmland skrev:
Relationshandlingar behövs ju bara om du ändrar på något i förhållande till handlingarna som du lämnade in vid bygglovsansökan eller inför startbeskedet. Relationshandlingarna beskriver förändringen (vad som blev byggt i relation till ursprungshandlingarna). Om inget är ändrat så finns inga relationshandlingar.
Nja.. det beror ju på..
Har du köpt ett hus byggt efter svensk standard (finns ens en sådan?), vad står i ert kontrakt?
Sen tolkar jag det som att det är ett fritidshus du bygger, så då bör man följa reglerna för ett sånt.
Har du inte köpt en husbyggnation på helentreprenad så kan du inte heller förvänta dig att den som levererar huset ska sköta allt, mycket ansvar faller på byggherren (eller av denna utsedd representant)
Har du köpt ett hus byggt efter svensk standard (finns ens en sådan?), vad står i ert kontrakt?
Sen tolkar jag det som att det är ett fritidshus du bygger, så då bör man följa reglerna för ett sånt.
Har du inte köpt en husbyggnation på helentreprenad så kan du inte heller förvänta dig att den som levererar huset ska sköta allt, mycket ansvar faller på byggherren (eller av denna utsedd representant)
Ansvaret ligger helt på dig som byggherre eftersom du inte har köpt någon byggentreprenadtjänst. Någon slutbesiktning är inte aktuell eftersom något sådant lagrum inte finns i konsumentköplagen. Besiktning sker ju helt civilrättsligt mellan parterna för att avgöra att avtalet mellan köpare och säljare vid byggnation är uppfyllt. Men här saknar du ju en motpart. Och sådan besiktning regleras i konsumenttjänstlagen som ju inte är aktuell här:S Helena mfl skrev:
Det som ska ske inför slutbeskedet är att ni tickar av den kontrollplan som KA har hjälpt dig med inför startbeskedet och som byggnadsnämnden har beslutat. Den kontrollplanen ska ju vara i överensstämmelse med det faktum att du är egenbyggare som inte har köpt in entreprenadtjänster. D v s det är typiskt sett du självs som ska intyga att de olika punkterna är uppfyllda. Detta ska KA ha guidat dig igenom när ni upprättade förslaget på kontrollplan.S Helena mfl skrev:När byggnation och stämplade relations handlingar är kontrollerade och verifierade av besiktningsman samlas de in och kontrolleras de av KA och lämnas sedan in till kommunen. Men husleverantören (de svenska bolaget) behöver ta ansvar för att det som är levererat är projekterat och byggt efter svensk standard.
Vad gäller t ex K-ritningar och liknande så kan företagets konstruktör intyga dimensioneringen och lastberäkningar. Men detta borde ju ha varit färdigt redan när startbeskedet gavs. Man börjar ju inte en byggnation utan att dimensioneringen är färdig.
Kontraktet är en gåta i sig. De har angett att de säljer en färdig produkt. Givetvis bör denna produkt gå att använda på den marknad där den saluförs. Därför har jag meddelat att jag ska reklamera denViolina skrev:
Nja.. det beror ju på..
Då återstår kanske bara att lägga ut skiten på blocket för en struntsumma och förklara tabben jag gjort när jag köpte huset samt vara tydlig med vad husleverantören har levererat och inte. Det ska inte råda oklarheter om vad det är en eventuell köpare faktiskt köper när jag säljer det vidare. Blir chockad över vilka klåpare det finns som går över lik för pengar. Man lär sig aldrig…. Och jag kommer fortsätta vara naiv och godtrogen 🤥Claes Sörmland skrev:
Ansvaret ligger helt på dig som byggherre eftersom du inte har köpt någon byggentreprenörstjänst. Någon slutbesiktning är inte aktuell eftersom något sådant lagrum inte finns i konsumentköplagen. Besiktning sker ju helt civilrättsligt mellan parterna för att avgöra att avtalet mellan köpare och säljare vid byggnation är uppfyllt. Men här saknar du ju en motpart. Och sådan besiktning regleras i konsumenttjänstlagen som ju inte är aktuell här:
[bild]
Det som ska ske inför slutbeskedet är att ni tickar av den kontrollplan som KA har hjälpt dig med inför startbeskedet och som byggnadsnämnden har beslutat. Den kontrollplanen ska ju vara i överensstämmelse med det faktum att du är egenbyggare som inte har köpt in entreprenadtjänster. D v s det är typiskt sett du självs som ska intyga att de olika punkterna är uppfyllda. Detta ska KA ha guidat dig igenom när ni upprättade förslaget på kontrollplan.
Vad gäller t ex K-ritningar och liknande så kan företagets konstruktör intyga dimensioneringen och lastberäkningar. Men detta borde ju ha varit färdigt redan när startbeskedet gavs. Man börjar ju inte en byggnation utan att dimensioneringen är färdig.
Kunde inte hustillverkaren som du köpt huset av leverera ett intyg på att elarbeten har utförts av ett elinstallationsföretag med egenkontrollprogram?S Helena mfl skrev:
Får du det så borde du med övrig dokumentation du har fått kunna slutföra egenkontrollerna med KA och erhålla slutbesked. Det är väl så man får göra när man köper ett hus som en vara (och alltså i praktiken uppför det själv).
Jag uppfattar att du är mycket besviken över situationen. Men vad gäller denna besvikelse i sak? Är du missnöjd med huset som du nu bygger, alltså dess fysiska uppenbarelse? Om inte är det mest rationella att slutföra det, du står ju mitt i byggprocessen.
Att sedan inte byggprocessen och relationen med hustillverkaren blev som du förväntade dig på det administrativa planet är ju en annan sak. Där det sent i processen blev klart för dig att du själv sitter med det mesta ansvaret. Men det är väl mer en frågan om förväntningar kring processen från din sida än själva huset?
Att sedan inte byggprocessen och relationen med hustillverkaren blev som du förväntade dig på det administrativa planet är ju en annan sak. Där det sent i processen blev klart för dig att du själv sitter med det mesta ansvaret. Men det är väl mer en frågan om förväntningar kring processen från din sida än själva huset?
Tyvärr har de inte använt auktoriserade elinstallatörer. Så nej, jag tar inte i deras egenkontroller ens med tång. Går hellre miste om pengarna. Om du scrollar i konversationen hittar du något de kallar ”projekteringsintyg” En bluff utan dess likeM martin.sveg skrev:Kunde inte hustillverkaren som du köpt huset av leverera ett intyg på att elarbeten har utförts av ett elinstallationsföretag med egenkontrollprogram?
Får du det så borde du med övrig dokumentation du har fått kunna slutföra egenkontrollerna med KA och erhålla slutbesked. Det är väl så man får göra när man köper ett hus som en vara (och alltså i praktiken uppför det själv).
Här blir juridiken lite komplicerad. Huset är ju inte byggt i Sverige utan en importerad produkt från ett annat land. Då finns väl inga krav på att använda ett elinstallationsföretag registrerat i Sverige? Ungefär som att man importerar en köksspis med en massa kopplad el i utlandet,. Elen är kopplad av lågbetald fabriksarbetskraft, inte av elektriker. Först när man ansluter den till elnätet krävs ett elinstallationsföretag registrerat i Sverige.S Helena mfl skrev:
Enklast är väl således att du tar in en svensk elektrikerfirma som går igenom elen i huset på en dag och när de är redo skickar in en slutanmälan till elbolaget att anläggningen ska anslutas till nätet. Dessa intygar de i kontrollplanen att elen är fackmässigt installerad.