13 842 läst ·
136 svar
14k läst
136 svar
Ansvar hustillverkare konsumentköplagen
På vilket sätt skulle konsumenttjänstlagen kunna bli tillämplig när jag köpt en vara och inte en tjänst av företaget? Det borde oavsett gå att reklamera varan/tjänsten på dessa grunder. Jag läser på när jag hinner för säkerhets skull OM så vore fallet 👍🏻Men känns inte som någon större risk ifall jag inte missat någotH HenrikHuslöse skrev:
Se Claes Sörmlands inlägg, #67.S Helena mfl skrev:På vilket sätt skulle konsumenttjänstlagen kunna bli tillämplig när jag köpt en vara och inte en tjänst av företaget? Det borde oavsett gå att reklamera varan/tjänsten på dessa grunder. Jag läser på när jag hinner för säkerhets skull OM så vore fallet 👍🏻Men känns inte som någon större risk ifall jag inte missat något
TS har lyckats hitta ett intressant gränsdragningsfall.
Om man går till byggstommar.se så skriver de "Distans och Hemförsäljningslagen och Konsumentköplagen gäller för privatpersoner". De levererar konstruktionsritningar.
Takstolstillverkarna levererar också ritning. Takstolarna lyfts på plats av leverantören men monteras fast av den som bygger, så lite gränsfall där.
Älvsbyhus däremot tillämpar konsumenttjänstlagen, så även om det är ett kataloghus man köper så ses det som en tjänst. Modulhus likadant. Det verkar även gälla deras friggebodar.
Däremot har Gimme shelter som säljer friggebodar och attefallshus valt konsumentköplagen.
Det blir en rad spännande följdfrågor att fördjupa sig i:
Hur fungerar det med slutbesiktning i TS fall?
Har leverantören rätt att leverera ett nytt hus istället för att rätta fel på plats?
Om man går till byggstommar.se så skriver de "Distans och Hemförsäljningslagen och Konsumentköplagen gäller för privatpersoner". De levererar konstruktionsritningar.
Takstolstillverkarna levererar också ritning. Takstolarna lyfts på plats av leverantören men monteras fast av den som bygger, så lite gränsfall där.
Älvsbyhus däremot tillämpar konsumenttjänstlagen, så även om det är ett kataloghus man köper så ses det som en tjänst. Modulhus likadant. Det verkar även gälla deras friggebodar.
Däremot har Gimme shelter som säljer friggebodar och attefallshus valt konsumentköplagen.
Har leverantören rätt att leverera ett nytt hus istället för att rätta fel på plats?
Spännande! Jag inväntar kloka infallsvinklar. Jag har ingen aning självH HenrikHuslöse skrev:TS har lyckats hitta ett intressant gränsdragningsfall.
Hör med kommunens konsumentvägledare hur de tolkar situationen och vilket lagrum de tänker passar bäst i just ditt fall. Om det är tveksamt kommer de förhoppningsvis ge råd hur du ska gå till väga för att få det förtydligat.S Helena mfl skrev:
Ibland kan man få stöd av hemförsäkringen, men spara på dessa timmar till efter du pratat med konsumentvägledare tycker jag.
Och oavsett lagrum, glöm inte att reklamera (jag tjatar lite om det) Risken om du inte reklamerar är att du tappar skyddet från lagen.
I praktiken innebär det att du riskerar att förlora skyddet från lagen om du inte reklamerar inom två månader från att du upptäcker felet.
Så här står det (ungefär lika) i båda lagarna, texten är hämtad från konsumentköplagen 5 kap 2§:
”Konsumenten får åberopa att varan är felaktig endast om han eller hon lämnar näringsidkaren ett meddelande om felet inom skälig tid efter det att konsumenten borde ha märkt felet (reklamation). (…)
Ett krav med anledning av ett fel preskriberas om det inte framställs inom två månader från utgången av tidsperioden för näringsidkarens felansvar enligt 4 kap. 14 § eller inom den längre tid som parterna har avtalat.”
Två månader från felansvaret upphör så 2 eller 3 år plus två månader totalt.T Torpfröken skrev:Hör med kommunens konsumentvägledare hur de tolkar situationen och vilket lagrum de tänker passar bäst i just ditt fall. Om det är tveksamt kommer de förhoppningsvis ge råd hur du ska gå till väga för att få det förtydligat.
Ibland kan man få stöd av hemförsäkringen, men spara på dessa timmar till efter du pratat med konsumentvägledare tycker jag.
Och oavsett lagrum, glöm inte att reklamera (jag tjatar lite om det) Risken om du inte reklamerar är att du tappar skyddet från lagen.
I praktiken innebär det att du riskerar att förlora skyddet från lagen om du inte reklamerar inom två månader från att du upptäcker felet.
Så här står det (ungefär lika) i båda lagarna, texten är hämtad från konsumentköplagen 5 kap 2§:
”Konsumenten får åberopa att varan är felaktig endast om han eller hon lämnar näringsidkaren ett meddelande om felet inom skälig tid efter det att konsumenten borde ha märkt felet (reklamation). (…)
Ett krav med anledning av ett fel preskriberas om det inte framställs inom två månader från utgången av tidsperioden för näringsidkarens felansvar enligt 4 kap. 14 § eller inom den längre tid som parterna har avtalat.”
A ajn82 skrev:
Super! Tack än en gång. Uppfattade också att det egentligen inte gör större skillnad för mig som konsument initialt oavsett vilken av lagarna som tillämpasT Torpfröken skrev:Hör med kommunens konsumentvägledare hur de tolkar situationen och vilket lagrum de tänker passar bäst i just ditt fall. Om det är tveksamt kommer de förhoppningsvis ge råd hur du ska gå till väga för att få det förtydligat.
Tolkningen är väl att om felet upptäcks i slutet av perioden på 2 eller tre år så förlängs tiden med två månader.H HenrikHuslöse skrev:
Var tvungen att gräva efter min tolkning, härifrån kommer den. Det visade sig att jag var lite slarvig med begreppen, du behöver klaga inom två månader från att du upptäckte felet. Står i första punkten under ”ta reda på dina rättigheter”.
Tack för att du har ögonen med dig, det gör råden så mycket bättre 👍
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera-felaktig-vara/
⭐️T Torpfröken skrev:Tolkningen är väl att om felet upptäcks i slutet av perioden på 2 eller tre år så förlängs tiden med två månader.
Var tvungen att gräva efter min tolkning, härifrån kommer den. Det visade sig att jag var lite slarvig med begreppen, du behöver klaga inom två månader från att du upptäckte felet. Står i första punkten under ”ta reda på dina rättigheter”.
Tack för att du har ögonen med dig, det gör råden så mycket bättre 👍
[länk]
Tack och lov är så inte fallet. Skulle aldrig falla mig in att ta över ansvaret för hustillverkarens eventuella fusk. Kosta vad det kosta vill.H HenrikHuslöse skrev:
Jag skulle vara försiktig med så tvärsäkra uttalanden. För vissa saker finns bara alternativen att skapa (bakdaterad) dokumentationen eller ta bort det som gjorts.S Helena mfl skrev:
Redigerat: