10 924 läst ·
44 svar
11k läst
44 svar
Ansökt om amoteringsfrihet, banken ohjälpsam
Utifrån det TS skriver om sina inkomster så är nog möjligheterna till att byta bank mer eller mindre obefintliga. Har man inga, eller väldigt låga inkomster så har man ingen återbetalningsförmåga och bankerna kan inte låna ut. Så enkelt är det.Snigla skrev:
Bankerna har ju lite egna regler också, de "måste" inte göra allt bara för att de "kan" (om de vill).. ibland är de duktiga på att förhala saker.. de har helt enkelt lite egna idéer ibland!
Just I ert fall kanske de är oroliga över något (vad vet jag inte) och därför vill de ha in massa extra papper. De kanske tror ni tvättar pengar (eller fifflar med pengar på annat vis).
Denna banken har ju uppenbarligen redan talat om vad de vill ha av er (oavsett varför de nu vill ha det) så om det inte passar.. så skulle jag rekommendera att ni kollar lite vad andra banker kan erbjuda er! Det finns flera andra banker som säkert lånar ut pengar till er.. (med annorlunda villkor)
Tror inte det gäller befintliga lån, bara nytecknade…SågspånPappspikEternit skrev:
Jag upplever att man blandar äpplen och päron här. Det finns två sätt att slippa amortera och dom har inget med varandra att göra.
1. Belåning under 50% och klarar skuldkvoten.
2. Tillfällig dispens vid t.ex. föräldraledighet eller arbetslöshet. Beviljas av banken utifrån deras bedömning.
Är ni ute efter 1 eller 2 ovan?
1. Belåning under 50% och klarar skuldkvoten.
2. Tillfällig dispens vid t.ex. föräldraledighet eller arbetslöshet. Beviljas av banken utifrån deras bedömning.
Är ni ute efter 1 eller 2 ovan?
Grundproblemet är ju att ni inte tar ut någon lön, klart banken får kalla fötter då.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Fast i det här fallet vill TS med partner sluta amortera på ett befintligt lån, eftersom belåningsgraden är 44% av husets värde. Men banken säger nej, med stor sannolikhet för att de ligger över skuldkvotstaket på 4,5 årsinkomster. Amorteringskravet baseras både på belåningsgraden och skuldkvoten, även för befintliga lån.Nissens skrev:
Som sagt skuldkvoten tror jag bara gäller vid nyteckning, medan belåningsgraden är ”löpande”. Jag kan ha fel, det gar hänt någon gång förut. Tror jag. 😊SågspånPappspikEternit skrev:
Fast i det här fallet vill TS med partner sluta amortera på ett befintligt lån, eftersom belåningsgraden är 44% av husets värde. Men banken säger nej, med stor sannolikhet för att de ligger över skuldkvotstaket på 4,5 årsinkomster. Amorteringskravet baseras både på belåningsgraden och skuldkvoten, även för befintliga lån.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Att du har fel förekommer enligt min ringa mening betydligt oftare än att du erkänner att du har fel... 😉Nissens skrev:
Du får gärna komma med någon sorts belägg för att skuldkvoten inte skulle gälla för amorteringskrav på ett befintligt lån.
Det enda belägget jag har är att banken i normalfallet (egen erfarenhet) inte ber om inkomstuppgifter när man ber om amorteringsfrihet för ett bostadslån. Däremot ber de om värderingsintyg från godkänd mäklare.SågspånPappspikEternit skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Då tror jag att banken gör fel. Om det händer nu sedan amorteringskravet infördes, baserat på skuldkvot. Banken måste titta både på belåningsgrad och skuldkvot om du vill ändra din amortering. Men jag kan tänka mig att om det gäller ett lån som är relativt litet i förhållande till en normal inkomst, så¨kanske de nöjer sig med att titta på ditt konto och ser att det kommer in en lämplig summa varje månad. Tänker att om du har en skuldkvot i storleskordningen Ett så är en formell kontroll överdriven.Nissens skrev:
Sedan vet jag att banker även ogillar om du har en skuldkvot över 4,5. Även om du har inkomster som kan täcka kalkylräntan och amorteringen, så tycker de inte om att låna ut över den skuldkvoten.
Nejdå, instruktionen ligger tillgänglig på internetbanken, så banken gör inte fel.H hempularen skrev:Då tror jag att banken gör fel. Om det händer nu sedan amorteringskravet infördes, baserat på skuldkvot. Banken måste titta både på belåningsgrad och skuldkvot om du vill ändra din amortering. Men jag kan tänka mig att om det gäller ett lån som är relativt litet i förhållande till en normal inkomst, så¨kanske de nöjer sig med att titta på ditt konto och ser att det kommer in en lämplig summa varje månad. Tänker att om du har en skuldkvot i storleskordningen Ett så är en formell kontroll överdriven.
Sedan vet jag att banker även ogillar om du har en skuldkvot över 4,5. Även om du har inkomster som kan täcka kalkylräntan och amorteringen, så tycker de inte om att låna ut över den skuldkvoten.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Precis.Hammarskallen skrev:
Om jag skulle låna ut pengar skulle jag vara oändligt skeptisk till någon som drev ett företag som under flera år i rad inte gav någon lön.
Inte alls jämförbart med att tillfälligt ha en lägre inkomst av konkreta skäl som studier, föräldraledighet, sjukdom etc.
Det ger ju intrycket av att man inte har någon stabil försörjning, och inte heller lyckas ändra på den situationen om den pågår över tid.
Jag skulle tro att nyckeln till bankens välvilja ligger i hur väl skälen till att inte ta ut lön kan motiveras. Till exempel med en väldokumenterad utvecklingsplan där man under en viss tid gör genomtänkta investeringar med goda framtidsprognoser, eller om det på goda grunder kan antas att en inkomstsvacka är tillfällig. Oavsett ska man nog i den situationen vara generös med att ge insyn i de ekonomiska förutsättningarna som banken efterfrågar att få information om.
Banken gör ju som alltid det som är känns rätt för dom.. man bedömer risken för problem med betalning kontra vilkor och såklart belåningsgrad och betalningsförmåga
Du skriver "Jag har lästa att man har rätt att pausa amotering vid arbetslösheten, sjukdom skilsmässan,"
Gäller nån av dessa saker för er?
Företagande som ser ut att ha dålig lönsamhet/problem eftersom ni inte tar ut lön utan lever på sparade pengar och lån från föräldrar är väl troligen orsaken att banken är tveksam till nån förändring som inte är till deras fördel.
Antingen så behöver nog banken en trovärdig och realistisk förklaring till det underliga upplägget. företag som inte har råd att betala ut löner, verkar inte vara en säker inkomstkälla
Du skriver "Jag har lästa att man har rätt att pausa amotering vid arbetslösheten, sjukdom skilsmässan,"
Gäller nån av dessa saker för er?
Företagande som ser ut att ha dålig lönsamhet/problem eftersom ni inte tar ut lön utan lever på sparade pengar och lån från föräldrar är väl troligen orsaken att banken är tveksam till nån förändring som inte är till deras fördel.
Antingen så behöver nog banken en trovärdig och realistisk förklaring till det underliga upplägget. företag som inte har råd att betala ut löner, verkar inte vara en säker inkomstkälla
När man normalt ställer frågor om lån så kommer rådet att konkurrensutsätta alltid upp väldigt snabbt och repeteras många gånger. Jag tycker samma råd borde gälla även amortering!
Om ni anser att ni tjänar bra pengar (i företaget) eller har så välfyllda sparkonton att ni inte behöver ta ut lön inom överskådlig framtid borde andra banker vara intresserade av att ta in er som kund - speciellt om de får ett företag på köpet.
Om andra banker är iskalla så ser de troligen taskig likviditet och att man lever på gränsen även privat. Samma sak ser er nuvarande bank, och då får man kanske lite förståelse för deras inställning också..
Dessutom:
Att skicka in standardblanketter kan vara rätt kass när man ligger utanför standard. Bättre att prata med rätt person (troligen företagsrådgivaren i detta fallet?)
.
Om ni anser att ni tjänar bra pengar (i företaget) eller har så välfyllda sparkonton att ni inte behöver ta ut lön inom överskådlig framtid borde andra banker vara intresserade av att ta in er som kund - speciellt om de får ett företag på köpet.
Om andra banker är iskalla så ser de troligen taskig likviditet och att man lever på gränsen även privat. Samma sak ser er nuvarande bank, och då får man kanske lite förståelse för deras inställning också..
Dessutom:
Att skicka in standardblanketter kan vara rätt kass när man ligger utanför standard. Bättre att prata med rätt person (troligen företagsrådgivaren i detta fallet?)
.
Förmodligen tjänar dom INGA pengar i företaget eftersom dom inte tar ut lön. Såna företag vill ingen bank ha.......L LAnsgar skrev:När man normalt ställer frågor om lån så kommer rådet att konkurrensutsätta alltid upp väldigt snabbt och repeteras många gånger. Jag tycker samma råd borde gälla även amortering!
.
Klicka här för att svara