10 924 läst ·
44 svar
11k läst
44 svar
Ansökt om amoteringsfrihet, banken ohjälpsam
Jag räknade skuldkvoten på en liten årsinkomst och jag fick fram 12,3 när jag delade bolånet med inkomsten. Räknas det över 4,5 skuldkvot och Bank om det möjlig erbjuda oss 1% amoteringen som är bättre än nuvarande 2%. TackN Nannito skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Saknar någon/båda två inkomst blir skuldkvoten i princip oändlig. Men jag antar att ni står på lånet båda två, eftersom du skriver i vi-form, och då blir det er sammanlagda inkomst som räknas. Exempel:N Nannito skrev:
Ert bolån: 2 000 000 kr.
Er sammanlagda årsinkomst: 200 000 kr (före skatt).
Räkna bolånet delat med årsinkomsten för att få fram er skuldkvot, alltså:
2 000 000 / 200 000 = 10. Då är er skuldkvot 10, alltså 10 årsinkomster, och ni kommer få fortsätta amortera 1% per år.
Tillägg (eftersom forumet inte notifierar att någon annan postat före): 12,3 är högre än 4,5, så ni kommer få fortsätta amortera 1% per år. Ni har alltså 12,3 årsinkomster i bolån just nu. Ni måste ha mindre än 4,5 årsinkomster i bolån för att komma ifrån amorteringskravet.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 806 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 806 inlägg
Amorteringsfrihet går att fråga om även på bundna lån, men vill man bara ändra nivån så måste det göras när man binder om eller går från bundet till rörligt.
Så om du ska lägga om amorteringen från 2 till 1% så kan det inte göras så länge lånen är bundna.
Så om du ska lägga om amorteringen från 2 till 1% så kan det inte göras så länge lånen är bundna.
Vi har en 10årig bunden ränta i 6-7 år till. Den kan vi ändra amortering helt och hållet på. Både mer eller helt pausa amortering.U Utsliten och utdömd skrev:
Enda kravet är att vi inte får lägga takten högre än att den går ut samtidigt som bindningstiden.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 806 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 806 inlägg
Vad har ni för bank?P Pligg85 skrev:
Vi, har Swedbank, får inte ändra amorteringen under tiden bindningstiden löper. De ”skyller” på att den ”förhandlade” räntan även baseras på amorteringsbeloppet.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 806 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 806 inlägg
De behandlar nog alla olika.U Utsliten och utdömd skrev:
Har dock en personlig förmögenhetsförvaltare men villkoren för bolånet är det ju standardbilaga till.
Det var dessutom rådet förvaltaren gav oss när vi hade låst bolåneränta på låga nivåer och räntan stack iväg på rörliga. Vi hade då betydligt högre inlåningsränta på kontot än vad bolånet låg på.
Rådet till oss var dessutom att pausa all amortering och lägga på sparande eller investera när vi hade låst i rätt tid.
Dvs bankens råd var att jag skulle tjäna pengar på dem. Dock känner vi för mycket stolthet i att amortera så det drar vi inte ner på.
Då hade vi 50% belåning och 8% amortering.
Swedbank kan vara lite lurigt, för inom huvudnamnet finns ju sedan mindre fristående banker och som oftast lever vidare med sparbanksnamnet och här kan det skilja från Swedbanks rutiner, så ringer du kundservice så kan det sedan bli ett annat svar från anställd inom den mindre banken, åtminstone kan med den mindre banken lättare diskutera alternativ inom ramen för deras verksamhet.U Utsliten och utdömd skrev:
Redigerat:
Ja stoltheten att äga sina saker man har verkar ha försvunnit! . Många människor har dubbla fina bilar på uppfarten, husvagn och fint hus. Men i verkligheten så äger dom knappt ens kläderna dom har på kroppen. Allt är bara lån och avbetalningar.P Pligg85 skrev:
Swedbank är Swedbank och de flesta sparbankerna är fristående. De flesta fristående sparbanker har dock ett samarbete med Swedbank vad gäller system och produkter och även viss administration i olika stor omfattning. Dock så äger inte Swedbank de fristående sparbankerna, enligt sparbankslagen kan inte sparbanker ha några ägare, däremot äger de fristående sparbankerna drygt 10% av Swedbank.A AndersS skrev:Swedbank kan vara lite lurigt, för inom huvudnamnet finns ju sedan mindre fristående banker och som oftast lever vidare med sparbanksnamnet och här kan det skilja från Swedbanks rutiner, så ringer du kundservice så kan det sedan bli ett annat svar från anställd inom den mindre banken, åtminstone kan med den mindre banken lättare diskutera alternativ inom ramen för deras verksamhet.
Så gillar man inte vinstdrivande banker och utdelning till storägare så är de fristående sparbankerna ett utmärkt val till skillnad ifrån Swedbank.
Men som du säger så kan de sparbankerna ha helt andra kriterier och rutiner för sina krediter än vad Swedbank har. Sen som alltid med banker så beror mycket av vilken service man får på hur kunnig och lösningsorienterad personen man har kontakt med på banken är.
Baserat på det du skrivit i tråden så kan jag tänka mig att ni inte kommer att kunna sänka amorteringen utifrån era förutsättningar idag.N Nannito skrev:Hej, vi har ett belånat hus och svenska
fastighetsmäklare värderat huset till ett värde motsvarar 44% av bolånet. Vi är företagare och lever på gamla sparade och lån från föräldrarna och vi inte har tagit ut lön på ett tag. Vi har tidigare extra amoterat på bolånet och aldrig haft problem med bolånet.
Banken säga för att godkänna ansökan om amoteringsfrihet så.måste ni visa upp lön på dem sista 6 månaderna och kräva ett intyg från skatten som vissa att vi har betalat skatt på vår privata inkomstdeklarationen på sista tre åren.
Jag har lästa att man har rätt att pausa amotering vid arbetslösheten, sjukdom skilsmässan,
Varför banken är ohjälpsam kräva konstiga intyg och försvårar ansökan. De har varit svåra att hålla ett möta med och ändrats avtalatstiden flera omgången sedan vi ansökt om amoteringsfrihet i februari? Har dem rätt göra så.?. Vi ska vi göra? Tack
Olika banker hanterar dessa saker på olika sätt, men jag kan tänka mig att det krävs en ny kreditprövning, det är därför banken vill ha in den dokumentation de vill ha in för att göra en ny bedömning och utifrån era förutsättningar med avsaknad av inkomster så blir det nog väldigt svårt att räkna ihop kalkylen som krävs för att bära lånen. Banken har inte möjlighet att säga upp befintliga lån så länge ni sköter era åtaganden, men för att ändra i lånen så behöver man göra en ny bedömning som ni helt enkelt inte klarar.
Man har möjlighet att pausa amortering vid arbetslöshet etc. men då handlar det inte om amorteringsfrihet utan om ett tillfälligt anstånd som inte är riktigt samma som det som det ni sökt om.
Bankerna har ju lite egna regler också, de "måste" inte göra allt bara för att de "kan" (om de vill).. ibland är de duktiga på att förhala saker.. de har helt enkelt lite egna idéer ibland!N Nannito skrev:Hej, vi har ett belånat hus och svenska
fastighetsmäklare värderat huset till ett värde motsvarar 44% av bolånet. Vi är företagare och lever på gamla sparade och lån från föräldrarna och vi inte har tagit ut lön på ett tag. Vi har tidigare extra amoterat på bolånet och aldrig haft problem med bolånet.
Banken säga för att godkänna ansökan om amoteringsfrihet så.måste ni visa upp lön på dem sista 6 månaderna och kräva ett intyg från skatten som vissa att vi har betalat skatt på vår privata inkomstdeklarationen på sista tre åren.
Jag har lästa att man har rätt att pausa amotering vid arbetslösheten, sjukdom skilsmässan,
Varför banken är ohjälpsam kräva konstiga intyg och försvårar ansökan. De har varit svåra att hålla ett möta med och ändrats avtalatstiden flera omgången sedan vi ansökt om amoteringsfrihet i februari? Har dem rätt göra så.?. Vi ska vi göra? Tack
Just I ert fall kanske de är oroliga över något (vad vet jag inte) och därför vill de ha in massa extra papper. De kanske tror ni tvättar pengar (eller fifflar med pengar på annat vis).
Denna banken har ju uppenbarligen redan talat om vad de vill ha av er (oavsett varför de nu vill ha det) så om det inte passar.. så skulle jag rekommendera att ni kollar lite vad andra banker kan erbjuda er! Det finns flera andra banker som säkert lånar ut pengar till er.. (med annorlunda villkor)