4 442 läst ·
30 svar
4k läst
30 svar
Ansökan om strandskyddsdispens för ersättning av byggnad
Bara förtydligande, din fastighet har inte gräns mot vatten utan det finns en annan fastighet med byggnad mellan din fastighet och vatten?R Rewrap skrev:
Redigerat:
Ja precis. Eller tekniskt sett 2 fastigheter, den ena en grusväg på ca 4 meter och den andra en fastighet med fritidshus på. Mellan mitt nya hus och vattnet kommer det vara ca 70 meter, och mellan min fastighetsgräns och vattnet är det ca 50 meter.A AndersS skrev:
Med din beskrivning bör det inte vara några problem, syftet är att man ska kunna passera och ni har ju dessutom en väg mellan fastighet och vatten.
Vi hade liknande med mindre grusväg som passerade där länsstyrelsen vände ett godkännande till kommunen inom två timmar, fick väl betala några tusenlappar till kommunen för handläggning. Var inget detaljplanerat område.
Vi hade liknande med mindre grusväg som passerade där länsstyrelsen vände ett godkännande till kommunen inom två timmar, fick väl betala några tusenlappar till kommunen för handläggning. Var inget detaljplanerat område.
Låter väldigt likt mitt i så fall. Hur länge sedan ansökte ni om dispens och hur lång tid tog det?A AndersS skrev:Med din beskrivning bör det inte vara några problem, syftet är att man ska kunna passera och ni har ju dessutom en väg mellan fastighet och vatten.
Var 2012 och det tog väl bara två veckor att få beslutet och gick via kommunen. Länsstyrelsen svarade som jag noterade inom några timmar (mejl från kommunen).
Hade före jag skickade in ansökan till kommunen en telefondialog där vi gick igenom förutsättningarna då det var utanför detaljplanerat område.
Redigerat: Från första samtal med kommunen till att vi fick dokument om godkännande tog det 6 veckor.
Hade före jag skickade in ansökan till kommunen en telefondialog där vi gick igenom förutsättningarna då det var utanför detaljplanerat område.
Redigerat: Från första samtal med kommunen till att vi fick dokument om godkännande tog det 6 veckor.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Även om 2012 var ett tag sen är det väl samma regler nu (utöver de mindre lättnader som kommit). Rent lagstiftningsmässigt tror jag i alla fall den sista senaste skärpningen var 2009/-10.
Jo det stämmer. Men tydligen har Länsstyrelsen blivit betydligt mer nitiska i deras tolkning av lagen.Nötegårdsgubben skrev:
Med både väg och annan fastighet mellan vatten och er fastighet så verkar det lite märkligt att ni inte skulle få ersätta befintlig byggnad på 35 kvm till 70 kvm.R Rewrap skrev:
Så det blir nu att gå vidare och söka dispens för att komma vidare i arbetet med att ersätta befintlig byggnad.
I vårt fall en blankett från kommunen "Ansökan om strandskyddsdispens" och en kartbild på fastigheten från LM i samband med tidigare fastighetsreglering där utbyggnad ritats in.
Förutom plats och personuppgifter skrev jag bara:
Utbyggnad av befintligt fritidshus från nuvarande ca 55 kvm till ca 80 kvm i samband med renovering.
Marken redan ianspråktagen av fritidshus/hemfridzon och avskild från strand med allmän väg.
Inga speciella skyddsvärden eller hotade arter finns kända inom området.
Och från Länsstyrelsen enbart en stämpel där det står:
Beslut 20120601
Ärendet prövas inte enligt 19 kap. 3 B § miljöbalken.
Beslut om dispens har därmed vunnit laga kraft.
"namnteckning"
Sedan har kommunen gjort lite mera dokument i sin utredning.
/anders
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Jag byggde bastu och gäststuga på min sjötomt, bastu ca 3 m från vattenbrynet.
Området var redan ianspråktaget då det är gräsmatta mellan tre befintliga byggnader. Jag sökte bygglov och strandskyddsdispens hos kommunen (en ansökan, kanske inte heter dispens hos dem). Skickade med ett antal foton som visade hur området var vår direkta tomt. Kommunen godkände utan problem, sen gick strandskyddet till granskning hos länsstyrelsen. Tog ett par månader sen biföll dom kommunen och jag hade mitt bygglov.
Var 5-6 år sen i Norrtälje
Området var redan ianspråktaget då det är gräsmatta mellan tre befintliga byggnader. Jag sökte bygglov och strandskyddsdispens hos kommunen (en ansökan, kanske inte heter dispens hos dem). Skickade med ett antal foton som visade hur området var vår direkta tomt. Kommunen godkände utan problem, sen gick strandskyddet till granskning hos länsstyrelsen. Tog ett par månader sen biföll dom kommunen och jag hade mitt bygglov.
Var 5-6 år sen i Norrtälje
Det följer det regelverk jag läste på om hos bl.a. Boverket, dvs jag var hyfsat påläst när jag startade dialogen med kommunen. Från början krav på bygglov, som enbart blev strandskyddsdispens.R Rewrap skrev:
Men du måste starta processen med kommunen, du kommer inte längre i tråden.
Att få riva och bygga samma storlek bör inte vara något problem, men större innebär risk för nej. I mitt fall fick jag rådet att begränsa min dispensansökan till +30%. ”Då brukar det gå vägen” och det gjorde det också. Fortfarande nyfiken på om jag kunde byggt större, men samtidigt tacksam över att dispensen gick igenom smidigt och snabbt. Kan tillägga att min stuga ligger 10 m från vattnet.R Rewrap skrev:Hej!
Jag har planer på att ersätta en sommarstuga med renoveringsbehov till en ungefär dubbel så stor på samma plats, där nya stugan är tänkt att bli ca 70kvm.
Pratade med kommunen som sa att det numera gäller att först ansöka om dispens, och därefter om bygglov. Detta gör att processen kan ta lång tid.
Anyway, stugan är byggd innan allmänt strandskydd kom till. Jag har inte så mycket till bevis för detta då kommunen inte verkar ha några handlingar. Däremot så syns stugan på en flygbild från lantmäteriet från '73. Väldigt dålig kvalitet på bilden men det syns att det är en byggnad i alla fall.
Har även en gränsbestämmelse från '63 där det finns en karta att fastigheten är bebyggd, dock inte med min stuga ännu, och att planer finns på stugbebyggelse. Samt en avstyckningshandling från '84 där bebyggelsen är nämnd.
Jag undrar vad jag behöver för att så sannolikt som möjligt få genom en dispens. Räcker ovanstående bevis? Behövs det mer? Vad är det bästa sättet att ta sig an detta?
Vill tillägga att grannen 40 meter bort har fått dispens för helt nybygge av permanentboende endast för att han hade en stuga på samma fastighet som byggdes ungefär samtidigt som min. Men enligt kommunen har det blivit mycket svårare att få dispens i det året som gått sedan dess.
Det där gäller bara på vissa håll. Inte alla länsstyrelser har valt att sätta den regeln.R Rewrap skrev:Hade läst på länsstyrelsens hemsida att det finns undantag från strandskyddet för komplementbyggnader som byggs inom 15m från huvudbyggnaden och minst 25m från stranden. Om det finns tomtplatsbestämning ska den komplementerande byggnaden vara inom tomtplatsen. Men hittar det inte på deras hemsida just nu. Så strandskyddsdispens bedömdes av mig inte behövas för dessa byggnader.