10 524 läst ·
5 svar
11k läst
5 svar
Ansöka om bygglov innan avstyckningen är färdig?
Hej!
Måste fråga om någon vet,
kan jag ansöka om bygglov på en tomt som inte är avstyckad än?
Jag o ägaren till tomten har satt ut pinnar där gränsen ska gå o alla är nöjda,
han av skickat in papper till Lantmäteriet o dem svarade att handlings tiden tar 7 månader (Alingsås kommun) så jag vill veta om man kan fixa allt innan man har en tomt så byggstarten kan börja direkt när tomten är färdig?
Stort tack för svar
Måste fråga om någon vet,
kan jag ansöka om bygglov på en tomt som inte är avstyckad än?
Jag o ägaren till tomten har satt ut pinnar där gränsen ska gå o alla är nöjda,
han av skickat in papper till Lantmäteriet o dem svarade att handlings tiden tar 7 månader (Alingsås kommun) så jag vill veta om man kan fixa allt innan man har en tomt så byggstarten kan börja direkt när tomten är färdig?
Stort tack för svar
Vi kan ju inte skriva avtal på en tomt som inte finns eller? vi har ju köpt den muntligt men vi skriver ju avtal när tomten är utmätt eller?
Jag föreslår att ni skriver och tecknar ett köpeavtal och har en klausul att köpet återgår ifall avstyckningen nekas.
Sedan går det bra att söka bygglov, även om man inte äger marken, men utan skriftligt avtal finns risken att säljaren väljer att sälja till någon annan eller vill justera priset när Lantmäteriet är färdigt
Sedan går det bra att söka bygglov, även om man inte äger marken, men utan skriftligt avtal finns risken att säljaren väljer att sälja till någon annan eller vill justera priset när Lantmäteriet är färdigt
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Har ingen personlig erfarenhet av markköp, men jag tror att man oftast skriver avtal först, sedan styckas tomten, innan du tillträder tomten. Då villkoras avtalet med att det bara gäller om avstyckningen genomförs. Det är inte säkert att lantmäteriet styckar av exkat som ni vill ha det. Det kan vara bra att skriva in i avtalet ett fönster för hur stor tomten skall vara (max min), och ev. andra detaljer som du vill ha med på tomten.R RobinKjellqvist skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Om området är detaljplanelagt kan det bli svårt med bygglov innan förättning pga att det troligen inte finns byggrätt till två stora hus (om det redan finns ett hus på fastigheten). Iofs om det är ett nydligen planlagt område kan det finnas flera byggrätter till stamfastigheten då det är planerat för avstyckning.
Klicka här för att svara