Anslutningsslangen från blandare och ballofixen matchar inte i storlek. Tänker att det borde finnas en adapter för sådant? Vad ska jag leta efter?

• Anslutningsslang och ballofixventiler som inte passar ihop i storlek, behov av adapter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Något metallrör med en gängad koppling och ingraverad text, potentiellt en anslutningsslang för blandare eller ballofix.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tja!

Rören på blandarslangen är 10mm, kulventilerna som sitter ser ut att vara för 8mm rör. Byt kulventilerna. Och ta bort den gamla klämringen/förstoringen på blandarens rör, även muttern, så kan du vara säker på att allt passar bra sen. Rören under ser ut att vara 10mm men mät för säkerhets skull. Köp sen typ:

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ngar-nipplar-och-bussningar/kulventil-452176/

Redigerat:
S0MMER S0MMER skrev:
Tja!

Rören på blandarslangen är 10mm, kulventilerna som sitter ser ut att vara för 8mm rör. Byt kulventilerna. Och ta bort den gamla klämringen/förstoringen på blandarens rör, även muttern, så kan du vara säker på att allt passar bra sen. Rören under ser ut att vara 10mm men mät för säkerhets skull. Köp sen typ:

[länk]
Otroligt, tack! Hur får jag bort klämring/förstoringen?

F Filles11 skrev:
Otroligt, tack! Hur får jag bort klämring/förstoringen?
Brukar gå att ta en polygrip och vicka/rotera fram och tillbaka och dra av. Kan ju naturligtvis fungera fortfarande men jag gillar att sätta på nya delar när man ändå byter till nytt.

S0MMER S0MMER skrev:
Brukar gå att ta en polygrip och vicka/rotera fram och tillbaka och dra av. Kan ju naturligtvis fungera fortfarande men jag gillar att sätta på nya delar när man ändå byter till nytt.
Är 10 mm standard? Funderar annars på att byta ut blandaren och känns dumt att hitta en lösning nu som då enbart blir tillfällig.

F Filles11 skrev:
Är 10 mm standard? Funderar annars på att byta ut blandaren och känns dumt att hitta en lösning nu som då enbart blir tillfällig.
Ja. Vet inte om Ikea kör annat men alla de stora kör lekande mutter eller 10mm rör.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.