Fullmoon:
Det mesta av det du snackar om där har inget med anslutningavgiften att göra, utan är något vi betalar för på varje elräkning.På min räkning står det: Elöverföring 35,4 öre/kwh.

Det som anslutningsavgiften ska bekosta är uppbyggnad av "nätet" när det är gjort ska de underhållas och det ska betalas med "nätavgiften".

Tammer skrev:
Det rimliga vore ju att elleverantören krävde betalning av den som exploaterat området = byggföretaget/mäklarfirman eller vem det nu är...
Det finns ett (rätt nytt) talesätt som säger "gilla läget".

Så här är det. Det är så det fungerar.
Och det är lika för alla.
Så varför inte bara gilla läget.
Lägg din energi och din förtrytsamhet på något mer fruktbart. Gå vidare!

KnockOnWood skrev:
Det finns ett (rätt nytt) talesätt som säger "gilla läget".

Så här är det. Det är så det fungerar.
Och det är lika för alla.
Så varför inte bara gilla läget.
Lägg din energi och din förtrytsamhet på något mer fruktbart. Gå vidare!
Skulle folk resonerat på detta undfallande sätt hade vi fått leva med många orättvisor. Oavsett vad som händer: -"det är så, det är bara att gilla läget...".
Visserligen förstår jag att Vattenfall är allsmäktigt och gör som de vill, vad jag förvånades över var att man faktisk kunde ta ut en avgift som saknar motprestation i verkligheten. Som jag tidigare påpekat ingår framdragningen av el till tomtgräns i tomtpriset, Vattenfall behöver bara "släppa på" strömmen. Och för detta vill man ha 28000:-. Men nu vet jag att det är så, och det är bara att betala.

Tammer skrev:
...Men nu vet jag att det är så, och det är bara att betala.
Det är det som kallas att "gilla läget".

Grattis till en ny insikt ;)

Och du har ju fått förklarat för dig hur elbolagen tar betalt för att anlägga elnäten.
Dvs genom anslutningsavgift för slutkunden/byggaren.
Hur det sedan står i ditt köpekontrakt och vad ni avtalat om skall du ta med tomtsäljaren.

KnockOnWood skrev:
Det är det som kallas att "gilla läget".

Grattis till en ny insikt ;)

Och du har ju fått förklarat för dig hur elbolagen tar betalt för att anlägga elnäten.
Dvs genom anslutningsavgift för slutkunden/byggaren.
Men jag har ju förklarat att elbolaget redan fått betalt för att anlägga elnätet, citerar återigen från köpekontraktet:
"Säljaren åtar sig att utan särskild ersättning i nära anslutning till tomtens gräns framdra ledningar för vatten och elektricitet". Mäklarfirman Ragnar Bjurfors har redan betalt för elen, det ingår i tomtpriset, det gjordes när området styckades av. Det jag ska betala är en påhittad "anslutningsavgift", har inget med elnätets utbyggnad att göra.

KnockOnWood skrev:
Hur det sedan står i ditt köpekontrakt och vad ni avtalat om skall du ta med tomtsäljaren.
Det är dessvärre inte tomtsäljaren som kräver mig på 28000:-, det är elleverantören. Det kan säljaren inte göra mycket åt, han har ju redan betalt elleverantören för utbyggnaden av elnätet.

Tammer skrev:
Vattenfall behöver bara "släppa på" strömmen. Och för detta vill man ha 28000:-. Men nu vet jag att det är så, och det är bara att betala.
Så du har redan elmätare monterad och betald av Bjurfors?
Om inte, tänkte du få den gratis av Vattenfall?

roland53 skrev:
Så du har redan elmätare monterad och betald av Bjurfors?
Om inte, tänkte du få den gratis av Vattenfall?
Såg att Jula har en elmätare för 99:-. Men om Vattenfall tar 28000:- för sin så förklarar ju det saken...

Tammer skrev:
Såg att Jula har en elmätare för 99:-. Men om Vattenfall tar 28000:- för sin så förklarar ju det saken...
Ja, nu kan väl inte Julas mätare kommunicera för fjärravläsning. Sådan måste elbolagen enligt lag tillhandahålla.
Gissar att det är viss kvalité och prisskillnader :)

http://www.jula.se/search-result/?q=elmätare

Är det denna mätare du hänvisar till?

Skämtar du eller? :(

Det är verklighetsfrämmande att jämföra denna med en fasadmätare som har helt andra krav tex IP-klassning,fjärravläsning, mät noggrannhet mm

roland53 skrev:
[länk]

Är det denna mätare du hänvisar till?

Skämtar du eller? :(

Det är verklighetsfrämmande att jämföra denna med en fasadmätare som har helt andra krav tex IP-klassning,fjärravläsning, mät noggrannhet mm
Ja, jag skämtar. Överdriver lite bara för att visa hur dumt det är att påstå att det är kostnaden för elmätaren vi pratar om. En elmätare kostar kanske runt tusenlappen. Enligt grannarna byttes de gamla mätarna ut för några år sedan, förmodligen för att kunna fjärravläsas som du skriver. Det utan kostnad för abonnenterna, kostnaden har förmodligen bakats in i abonnemangs- eller elnätskostnaden som det egentligen heter.

Eftersom du verkar att ha lite svårt för att förstå så försöker jag en sista gång. Har mäklarfirman en gång betalat anslutningsavgifter så behöver du inte betala nått mera utan kommer att få din anslutning gratis. Har däremot mäklarfirman bara sett till att nätet blev gjort utan att dom betalat så ska du betala anslutningsavgift. Inte ens Vattenfall har möjlighet att ta ut anslutningsavgiften två ggr.
Jag tror INTE att mäklaren har betalat anslutningsavgift om elbolaget kräver dig på avgiften. Har säljaren betalat anslutningsavgift så kan du ju vända dig till säljaren för att få papper på det och presentera det för Vattenfall.
Det dom kräver är INGET annat än anslutningsavgiften och det har inget att göra med ev mätare mm. Det är den avgift som dom tar för att dra fram kabeln och sätta upp och koppla in mätaren. Det som du som fastighetsägare ska göra är att lägga ett kabelrör från tomtgräns till mätarskåp samt få en behörig installatör att sätta upp ett mätarskåp och att göra en föranmälan och då arbetet är färdigt en färdiganmälan.
Byggkraft är en helt annan sak den kan du som byggherre själv beställa.

elmont skrev:
Eftersom du verkar att ha lite svårt för att förstå så försöker jag en sista gång. Har mäklarfirman en gång betalat anslutningsavgifter så behöver du inte betala nått mera utan kommer att få din anslutning gratis. Har däremot mäklarfirman bara sett till att nätet blev gjort utan att dom betalat så ska du betala anslutningsavgift. Inte ens Vattenfall har möjlighet att ta ut anslutningsavgiften två ggr.
Jag tror INTE att mäklaren har betalat anslutningsavgift om elbolaget kräver dig på avgiften. Har säljaren betalat anslutningsavgift så kan du ju vända dig till säljaren för att få papper på det och presentera det för Vattenfall.
Det dom kräver är INGET annat än anslutningsavgiften och det har inget att göra med ev mätare mm. Det är den avgift som dom tar för att dra fram kabeln och sätta upp och koppla in mätaren. Det som du som fastighetsägare ska göra är att lägga ett kabelrör från tomtgräns till mätarskåp samt få en behörig installatör att sätta upp ett mätarskåp och att göra en föranmälan och då arbetet är färdigt en färdiganmälan.
Byggkraft är en helt annan sak den kan du som byggherre själv beställa.
Du verkar veta en del om sånt här. Men hur kan jag beställa byggkraft utan att betala denna rejäla anslutningsavgift?
Och någon anslutningsavgift ingår inte i tomtpriset, det har jag aldrig påstått. Det som ingår är el till tomtgränsen, alltså nätstation,stolpar, kablar och ett mätarskåp. Dock utan mätare.

Det är dessa avgifter det gäller:
http://www.vattenfall.se/sv/anslutning-till-elnatet.htm#Nyanslutning

"Anslutningspris till lågspänningsnät
Avstånd 16 - 25 A 35 - 63 A
Zon 1 0 - 199 meter 27 625 kr* 40 000 kr"

Om jag varit i dina kläder så hade jag skaffat ett fasadskåp, monterat detta provisoriskt i närheten av där det sedan permanent skall monteras. (i ett vattenskyddat "hus").
Därefter betalat anslutningsavgiften.
Då sparar du in byggströms momentet, eftersom denna kostnad kan sticka iväg beroende på hur många kWh du använder samt om du måste hyra byggströmsskåp.
Använd energi får du betala oavsett, men du kan välja elleverantör omgående till det högst troligt bättre pris.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.