Har börjat elda på ett nytt ställe nu i en vedpanna av fabrikatet Diom med viss problematik.
Vet att man normalt ansluter acktankarna mot pannans stigare och retur men denna var istället ansluten mot expansionsledning och hetvattenretur
Det är även underligt att returanslutningen sitter ganska högt upp , skruvar man lös täcklocket så ser det ut som ett spridarrör om man lyser in.
Någon som kan bringa ljus över detta?
Vet att man normalt ansluter acktankarna mot pannans stigare och retur men denna var istället ansluten mot expansionsledning och hetvattenretur
Det är även underligt att returanslutningen sitter ganska högt upp , skruvar man lös täcklocket så ser det ut som ett spridarrör om man lyser in.
Någon som kan bringa ljus över detta?
Att returen sitter lite högre kan vara flöt att minska risken för skiktning. Vad är det för panna?
Kan det här vara nåt?Finns en PDF att klicka på i tråden.
https://www.byggahus.se/forum/threads/diom-eloved-25-instruktioner-soekes.173926/
https://www.byggahus.se/forum/threads/diom-eloved-25-instruktioner-soekes.173926/
Jag har nu byggt om laddkretsen med grövre rör och ny laddomat, returen går nu in i botten på pannan (varmvattenretur) samt mitt på pannan (Retur) och bägge är anslutna med ventiler så att jag har kunnat laborera med olika alternativ så att den inte kokar men resultatet har inte varit lyckat, har även testat att justera både primär och sekundär luftspjällen och även rökgasspjället, laddomatpumpen kör jag på högsta hastighet.
Acktankarna laddas med ca 75 grader och panntermometern visar också 75 men pannan hörs fortfarande koka invärtes och gasblåsor släpper och cirkulerar i laddkretsen!!!
Är det nån som klätt av en sån här panna och vet hur konstruktionen är????
Acktankarna laddas med ca 75 grader och panntermometern visar också 75 men pannan hörs fortfarande koka invärtes och gasblåsor släpper och cirkulerar i laddkretsen!!!
Är det nån som klätt av en sån här panna och vet hur konstruktionen är????
Var har du hetvatten anslutningen på pannan? Vad kommer de två returerna ifrån.
Vad har du för lutning på rören?
Vad har du för lutning på rören?
"Hetvattenreturen" är längst ner bak på pannan och den som verkar mest logisk att funka som retur men enligt manualen är returen (märkt R) den som sitter på vardera sida bak på pannan ungefär på mitten höjdmässigt, om man tittar in i den anslutningen så verkar det vara ett spridningsrör eller ett rör med en massa hål i.
Returerna kommer från laddomaten.
Lutningar på rören är som dom ska vara och cirkulationen i laddkretsen är bra, det är någonstans i pannan det inte cirkulerar
Returerna kommer från laddomaten.
Lutningar på rören är som dom ska vara och cirkulationen i laddkretsen är bra, det är någonstans i pannan det inte cirkulerar
För dåligt flöde genom pannan , troligtvis är returen inte kopplad så returens flöde går mot brännrummets bakre del ,
Är det bra fart på brasan så kommer det att koka mot plåten där , då kommer det att bli ångblåsor och inte syreutfall , fräser det i pannan så är det som gör det , mera fart på vattnet
ett måste , kanske lite lägre temp på laddningen Tex +70C , då är returen lite kallare tillsammans med flödets fart , gör att det inte hinner bli ångblåsor i pannan
Är det bra fart på brasan så kommer det att koka mot plåten där , då kommer det att bli ångblåsor och inte syreutfall , fräser det i pannan så är det som gör det , mera fart på vattnet
ett måste , kanske lite lägre temp på laddningen Tex +70C , då är returen lite kallare tillsammans med flödets fart , gör att det inte hinner bli ångblåsor i pannan
Att sänka laddningstempen har jag dragit mig för då tankvolymen är i minsta laget men är kanske bästa alternativet tills jag byter panna.
Är detta ett vanligt fenomen när man sätter laddomat på denna typ av panna eller bara dioms variant? Tänker att det blir en sån stir värmeutveckling med denna förbränningsprincip jämfört med sugande fläkt och underförbränning?
För övrigt så går första vedinlägget hyffsat om man tänder på överst i traven
Är detta ett vanligt fenomen när man sätter laddomat på denna typ av panna eller bara dioms variant? Tänker att det blir en sån stir värmeutveckling med denna förbränningsprincip jämfört med sugande fläkt och underförbränning?
För övrigt så går första vedinlägget hyffsat om man tänder på överst i traven
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag uppfattade inte att det var svar på mina frågor.
Daniel 109, hetvattenreturens anslutning sitter längst ner bak på pannan.
Returens anslutning sitter på sidorna ganska högt upp (mitten) på pannan.
I nuläget har jag via ett T kopplat in bägge anslutningarna och kan testa olika varianter tex bara köra in returen från laddomaten i "hetvattenreturen" eller "returen" eller bägge samtidigt.
Lutningarna på stigarröret är stigande från pannan mot acktank samt returen är något stigande från acktank till pannretur men passerar ju laddomaten
Returens anslutning sitter på sidorna ganska högt upp (mitten) på pannan.
I nuläget har jag via ett T kopplat in bägge anslutningarna och kan testa olika varianter tex bara köra in returen från laddomaten i "hetvattenreturen" eller "returen" eller bägge samtidigt.
Lutningarna på stigarröret är stigande från pannan mot acktank samt returen är något stigande från acktank till pannretur men passerar ju laddomaten
Och hetvatten ut?
Som daniel 109 frågar var sitter anslutningen för hetvatten den ska vara på topp av pannan
annars ingen cirk på toppen , då kokar det där , leta och se om det finns någon anslutning
som är proppad på topp , under plåtar , kan vara bakom plåt på baksidan
Det är nog viktigaste och orsaken till koket och bubblor i vattnet
Annars elda med mindre kraft , inte så stor fart på brasan och större flöden över pannan
annars ingen cirk på toppen , då kokar det där , leta och se om det finns någon anslutning
som är proppad på topp , under plåtar , kan vara bakom plåt på baksidan
Det är nog viktigaste och orsaken till koket och bubblor i vattnet
Annars elda med mindre kraft , inte så stor fart på brasan och större flöden över pannan