L
Inga problem , du vet allt , bara att du fick lite info att du uppfattat det hela :)
instruktionerna är 100%

L Liteavvarje skrev:
Vid hörn och vinklar det köper jag , det med att du sätter en bit mellan är perfekt , då kan den inte tryckas upp med tilltäppt spalt , det var så jag menade och du hade för avsikt att göra :) det är mycket som ska smältas med olika uttryck , men har ingen betydelse
bara det blir rätt , du har uppfattat allt och har en del info själv , lycka till med huset
Tack för all info uppskattas!

L
Adelvera Adelvera skrev:
Tack för all info uppskattas!
ITack för det , bara roligt att kunna förklara en del som du kanske ville ha kredit på
tillsammans med ritning och annan info

Hej, tänkte bara höra lite snabbt. Står inte på ritning, men hur läggs glespanelen, ska de vara både ångplast och skyddsväv? I så fall vilken går först?

L
Adelvera Adelvera skrev:
Hej, tänkte bara höra lite snabbt. Står inte på ritning, men hur läggs glespanelen, ska de vara både ångplast och skyddsväv? I så fall vilken går först?
Glesen sätts på takstolarna brukligt 300mm C/C , viktigt att det blir exakt annars drar måttet i väg och det stämmer inte skivorna på slutet och plasten mellan takstol-gles
vindväv behövs inte

L Liteavvarje skrev:
Glesen sätts på takstolarna brukligt 300mm C/C , viktigt att det blir exakt annars drar måttet i väg och det stämmer inte skivorna på slutet och plasten mellan takstol-gles
vindväv behövs inte
Tack, funkar kombinationsväv som plast?

L
Adelvera Adelvera skrev:
Tack, funkar kombinationsväv som plast?
Nej den är inte difftät , det ska vara s.k. byggplast som överlappas min 25 cm ,och vid väggarna gå ner ca 10 cm , ett tips innan du sätter plasten , sätt den första glesen mot väggen lite lätt och från den yttre kanten på den mäter du 300 mm ,o,s,v t
( nästa gles ska sitta med den yttre kanten jäms med färgen ) och snörslår tvärs över hela taket med röd eller blå färg ( dom färgerna är skarpa och syns bra ) så det blir markering på varje takstol , sedan upp med plasten , gör du så blir det inga problem att hitta rätt när glesen ska sättas , du ser var kanten på glesen ska sitta exakt för markeringen syns genom plasten ,
OBS om Plast först , sedan mätning då blir det nästan omöjligt att få rätt mått mellan glesen då färgen inte fastnar riktigt bra på plasten samt att den inte är helt plan , den kan vara lite skrynklig , blir ingen markering över hela taket

L Liteavvarje skrev:
Nej den är inte difftät , det ska vara s.k. byggplast som överlappas min 25 cm ,och vid väggarna gå ner ca 10 cm , ett tips innan du sätter plasten , sätt den första glesen mot väggen lite lätt och från den yttre kanten på den mäter du 300 mm ,o,s,v t
( nästa gles ska sitta med den yttre kanten jäms med färgen ) och snörslår tvärs över hela taket med röd eller blå färg ( dom färgerna är skarpa och syns bra ) så det blir markering på varje takstol , sedan upp med plasten , gör du så blir det inga problem att hitta rätt när glesen ska sättas , du ser var kanten på glesen ska sitta exakt för markeringen syns genom plasten ,
OBS om Plast först , sedan mätning då blir det nästan omöjligt att få rätt mått mellan glesen då färgen inte fastnar riktigt bra på plasten samt att den inte är helt plan , den kan vara lite skrynklig , blir ingen markering över hela taket
Toppen tack för tipsen!

L
Glömde en sak :. ber så mycket om ursäkt : När du sätter upp den första glesen mot väggen
så kommer det som jag sa inte att stämma riktigt med måtten , betänk att takskivan kommer att gå mot vägg , då blir det inte 300 till rätt ställe , mät från vägg ut till nästa , det blir om glesen är 28X70 , 235 mm ut från vägg till ytterkant nästa gles , sedan 300 mm mellan varje

L Liteavvarje skrev:
Glömde en sak :. ber så mycket om ursäkt : När du sätter upp den första glesen mot väggen
så kommer det som jag sa inte att stämma riktigt med måtten , betänk att takskivan kommer att gå mot vägg , då blir det inte 300 till rätt ställe , mät från vägg ut till nästa , det blir om glesen är 28X70 , 235 mm ut från vägg till ytterkant nästa gles , sedan 300 mm mellan varje
Det har gått bra ändå, ingen fara. Tänkte om där enstund så de vart rätt till slut. Har blivit orolig över en annan del, min far har lagt den andra delen av vindavledaren, har gått runt och tittat och ser att han lagt vindpappen 5-6 cm ifrån spontpanelstaket. I ritningen står det 2,5cm. Vad är nackdelen om de är för stort mellanrum? Är det bästa att göra om och göra det mellan 2-2.5 cm? Eller har det ingen betydelse?

L
Kan du fota ,hänger inte med

Tobzter
Håller på med vindväven och har samma fråga som TS . Ska vindväven följa med upp till tak isoleringen eller sluta vid hammarbandet ?
Regeln illustrerar den tänkta isoleringen
Takstolar och isolering i ett pågående byggprojekt, visar anslutning vid hammarbandet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träkonstruktion i ett bygge med synliga vindskivor och hammarband, indikerar frågeställning om isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska man fortsätta med spikläkten upp ca 2 dm så man kan fästa väven på den ?
Ska vara stängd takfot sedan

Tobzter
Ingen som kan ge en fingervisning ? :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.