Hej,

Har en fundering ang anslutning av köksfläkt till imkanal i ett flerbostadshus från 1943. Bor på översta våningen och styrelsen säger att det då går att ansluta köksfläkten till imkanalen. Huset har en murad murstock med många separata kanaler. Har varit i kontakt med sotaren som säger att det bästa är att dra ett spirorör inuti befintlig kanal för att säkerställa täthet. Men han säger också att det kan fungera bra som det är och att samvetet lite får styra om man drar spiro inuti, vilket inte är ett alternativ för oss pga kostnaden. Då blir det kolfilterfläkt tyvärr, även om det inte alls är lika bra.

Så tanken är att bara testa att ansluta fläkten till befintlig imkanal eftersom flera har gjort så i föreningen.

2b1201265703A8186.jpg

3e1201265755Aaf60.jpg

På bifogad bild ser man imkanalen innan den når murstocken som består av en rektangulär plåtkanal. Plåten når inte ända ut i rummet, den slutar före väggen. Dessutom kommer det ett litet rör från höger som troligen går till trumman för stammarna med vatten och avlopp. Om jag bara monterar en anslutning som tätar över imkanalen mot väggen så kommer jag ju trycka ut oset i innerväggen och in i trumman för stammarna. Hur gör man bäst här? Ska man dra ett spirorör så långt mot murstocken det går? Alltså inuti befintlig kanal? Den gamla imkanalen går över hallen och in i badrummet, ca 2,5-3m. Men före den går in i murstocken gör den en nästan 90 graders böj, så jag vet inte hur ett spirorör ska kunna dras där.Men det går ju lätt att få in det ända till böjen. Eller ska man täta mot väggen? Då kommer man fortfarande att trycka ut os genom det lilla röret vart det nu går.

Vad göra? Tacksam för alla idéer.

//Christian

Här krävs nog lite mer information innan man kan rekommendera något. Verkar var risk för att man trycker in matoset någonstans där det inte borde vara...

Det skall ju dessutom gå att sota detta när det är klart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.