Skulle behöva lite tipps nu när jag ska börja jobba invändigt.
Bygger ett tvåplanshus i lösvirke, stående 220 stomme med liggande 45x45, 12mm k plywood och gips.

Hur ska/bör man göra för att förankra innerväggarna (bärande och ej bärande), med stommen.
Kan jag skruva upp all plywood på ytterväggarna och sedan fästa träreglar för innerväggarna på plywooden och bygga vidare med innerväggarna som kläs med 12mm k plywood.
Eller hur gör man bäst om man vill ha en stabil samverkan mellan ytter och innerväggarna.

Mellanbjälklaget villar direkt på hjärtväggen.
Hur gör jag bäst med dom andra innerväggarna? Kan jag glesa med 28x70 och ansluta innerväggarna mot den?
Eller finns det bättre alternativ?

• Ett oinrett vindsutrymme under konstruktion med synliga träbjälkar och isoleringsmaterial utspritt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerad inomhusvägg med isoleringsmatta, träreglar, dörrkarm och fönster. Byggprocess eller renovering pågår.
    Skapa konto
  • Takstomme med isolering och träbjälkar. Vindsutrymme under konstruktion eller renovering.
    Skapa konto
  • Inre träkonstruktion av hus, takbjälkar, isolering, under konstruktion, obeboeligt, byggarbetsplats.
    Skapa konto
Mikael_L
M Matzz skrev:
Kan jag skruva upp all plywood på ytterväggarna och sedan fästa träreglar för innerväggarna på plywooden och bygga vidare med innerväggarna som kläs med 12mm k plywood.
Så kan man iofs göra.
Men dina liggande 45x45 på ytterväggen utgör väl ett installationsskikt, du har väl plasten mellan dessa och de stående reglerna i stommen.
Då är det lättare med installationen om du inte gör så.

Jag reglade upp med stående reglar innerväggar, och första regeln fäste jag mot de liggande 45x45 på ytterväggarna.
Sen skruvade jag en gipsvinkel i hörnet mellan yttervägg och innervägg, och kunde efter detta dra el och ev vatteninstallationer lätt mellan ytterväggar och innerväggar.
Avslutade med OSB och gips.

edit:
I inlägg #50 i denna tråd finns en bild,
https://www.byggahus.se/forum/threads/innerhoern-pa-gipsskivor.105192/page-4

É
Har du kommit fram till något? Så här tänker jag mig att jag ska göra, enligt bild. Rätt eller fel? Kortlingar på mellanbjälklag, även om just denna vägg står mitt på en bjälke och kanske inte måste ha det. Men generellt. Sen mot ytterägg installationsskiktet som stöd, och i taktet glesen som stöd. Sen om väggen går i vinkel åt andra hållet har man ju takstolarna som stöd men sätter en extra gles där så allt blir i samma höjd. Behövs ju ändå gles i rummens kanter.

Konstruktion av träregelverk med stålbalkar, ritningslik illustration, ej fullbordad byggnad, ingen person synlig.
Skapa konto

Vid en bärande innervägg (som jag inte har) kanske man vill ha anslutning mot yttervägg med riktiga kortlingar i ytterväggen istället för installationsskiktet.

Edit: kortlingarma o golvet behövs nog oavsett eftersom man behöver sätta ytterligar stöd mellan dessa så att golvspån får stöd i ytterkanterna. Inte 45x220mm men något i alla fall.

Mikael_L
Varför inte lägga spånskivegolvet över hela ytan först?

É
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför inte lägga spånskivegolvet över hela ytan först?
Ja planerar man lite med kortlingarna i förväg så väggen inte bara bärs av en spånskiva borde det gå. Ska tilläggas att jag inte är en byggare utan bara antar man vill ha mer stöd en bara spån under när man går längs mellan två bjälkar. I min tråd i länk rekommenderades att göra stomme först även på spån. Men kom inte så jättemycket svar kring just spånskivan. På just exemplet i min ritning hade det ju varit praktiskt att lägga spån först så får man direkt kantstöd för skivorna, istället för att hålla på sätta upp massa tvärreglar mellan kortlingarna.

För egen del så ska jag läggade spårade spånskivor för golvvärme. Utan att ha erfarenhet av detta tror jag det blir konstigt lägga skivorna först då, eller ens möjligt?

https://www.byggahus.se/forum/threads/arbetsordning-naer-bygger-man-innervaeggar.469860/

Mikael_L
Ja du måste ha kortlingar eller något liknande där kanten av golvspånet hänger fritt mellan golvreglarna.
Och ev bör man fundera lite över mellanväggarna, om det kanske bör kortlas lite under sådana. Men ofta utgör mellanväggar man sätter upp i efterhand ingen direkt belastning, så man behöver nog inte överdriva behovet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.