Under "torpet" har vi förlagt 2 st vattenledningar med etl frostguard (se spec : http://www.byggtjanst.se/byggkatalogen/ItemDetail.aspx?ItemId=228623) fastsatt innanför isoleringen på varje rör. (prisol plus)
Kablarna är självbegränsande och i standardutförandet försedda med 2 m "kallkabel" med stickpropp. Mellan varma och kalla delen sitter en förtjockning som enligt bruksanvisningen inte får tas bort om värmekabeln skall installeras fast.

När rören var installerade blev det "mer värmekabel än rör", rent längdmässigt, vilket bekymrade oss föga just då.

vi Tog dit en elfirma som skulle ansluta dem fast, via en strömbrytare i en liten skrubb under trappen, där de senare försvinner ner i grunden.

Elfirman klippte dock bort "förtjockningen" mellan varm och kall del i och med att de kortade av värmekabeln så den lagom kom upp i en anslutningsdosa, ungefär där rören "försvinner".

Min fråga till er som orkat läsa så här långt är: används "förtjockningen" till reglerfunktionen på något vis? för nu tycker jag att jag får varmvatten ur bägge kranarna när kablarna är inkopplade.

Jag trodde självregleringen innebar att rören inte skall behöva värmas om temperaturen under grund var över + 4 grader.

Det trodde jag också när jag köpte en sån där. Kopplade in den i somras och mätte med en sån här: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20181003
Jag trodde ju att den inte skulle dra nånting eftersom det var mitt i sommaren. Men den gick igång på full effekt.

Jag ringde fabriken och fick veta att självregleringen mest innebar att effekten går ner något när värmekabelln gjort att det blivit riktigt varmt.

Så om du har den tillsammans med kopparrör så bör du kombinera med en termostat som sitter på det kallaste stället.

Om du har den tillsammans med PEM-slang (utanpå eller i) så räcker det om du slår på den manuellt när det har frusit.

Typiskt så brukar väl självreglerande kablar 'slå av' vid ca 70 grader eller så! Då drar dom i så lite som de kan. Effekten är proportionell mot kabelns temperatur men då rör vi oss i områden på mellan 0 och 70 grader. Vid +4 eldar den på fortfarande ordentligt. Kablarnas effekt brukar vara specad i W/m vid en viss temperatur och om du får 'varmt' vatten när det är ordentligt kallt ute så kanske du ska kanske kolla om en kabel med lägre effekt är bättre.

Så vill man slå av den helt när den inte behövs så får man sätta dit en extra termostat eller handjaga som sagt.

Just nu handjagar vi dem och eftersom det är en sommarstuga kan det ibland bli panikartat om kölden slår till tidigt, då får man slänga sig i bilen :-)
Men en termostat vore ju det optimala. Har någon förslag på en med separat känselkropp på c:a 3 m ledning ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.