I monteringsanvisningen på mitt ventaggregat så står det att kanalisationen ska anslutas till extern jord på aggregatet. Betyder det att det ska dras tåtar till spirorören?
Det jag tycker är konstigt är att på de aggregaten som monteras i tex tvättstuga så finns det inget i anvisningen som säger att kanalisationen ska jordas. Medans på mitt som sitter på kallvinden så ska det jordas.

Du skruvar väl ihop spirorören med plåtskruv och dom blir då jordade. Men man brukar ska PUS jorda ventilationsanläggningar vilket är nått annat än skyddsjorda.

Det sitter flexibla dämpare närmast aggregatet, vet inte hur bra dessa är ledande.
Står inget om någon pus-anslutning, står bara att kanalisationen ska anslutas till aggregatets externa jord. Det finns en överfallsklämma i plåten på aggregatet.

Är det ett nytt hus så ska elektrikern kunna ge dig klara besked om hur och vad som ska PUS jordas är det ett gammalt hus så blir läget lite annat då man normalt följer dom regler som gällde då huset byggdes.
PUS gäller mer än bara vent, det finns rätt mycket skrivit om PUS här på forumet så du kan ju leta lite.

Kravet är inte speciellt tydligt här. En skyddsutjämning krävs allmänt endast om ventilationskanalerna har kontakt med den jord vi står på och därmed kan föra in en farlig potential vid åska eller jordfel i nätet. Normalt anses inte ventilationskanaler i bostäder behöva detta, men som sagt, misstänker du att rören har jordkontakt så kan det vara bra att skyddsutjämna. En skyddsutjämning i onödan skadar väl inte direkt, men det kan vara onödigt att koppla ihop alla metalldelar man har i huset med jord, det blir onödiga delar som kan utsättas för en spänning vid div typer av fel och åska. Det gäller då att man får med allt.

• Gilla
Niburu
  • Laddar…
Ventilationen har ingen kontakt med jord. Den ligger på vinden och går därifrån ner till öv och nv.
Men eftersom det står i anvisningen att kanalisationen ska anslutas till aggregatet så är det väl lika bra att göra det eller är det dumt? Det sitter fyra flexibla dämpare direkt på aggregatet ochledningsförmågan på dessa känns lite tveksam.

Jag skulle skippa det om det vore min anläggning, men så är jag väl inte "bokstavstrogen".

Om du redan har en tveksam och oundviklig förbindelse mellan ventilationssystemets delar så skulle nog jag rösta på att göra om det till en bra förbindelse.

Ok, duger det med fk 1,5mm2

Nja, ska du följa boken ska en separat framdragen skyddsutjämningsledare som inte ingår i en kabel eller är mekaniskt skyddad vara 4 mm². Lägger du den i rör eller använder en kabel så att den får skydd så räcker det med 2.5 mm²

Ok, har lagt vp-rör till anslutningspunkterna så då tar jag 2,5mm2

Tack för hjälpen!:thumbup:

• Gilla
ronba610 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.