Hej,
Har en undercentral som har inkommande från huvudcentralen och som sedan går vidare till en annan undercentral med egen huvud- och jordfelsbrytare.

Faserna från inkommande och och till nästa undercentral är samtliga anslutna till denna undercentrals huvudbrytare.
Om jag vill mata ytterligare en undercentral från denna, hur gör jag bäst då?

PS. Som vanligt är det inte personen som skrivit inlägget som ska koppla....

• Elcentral med säkringar och kablar för inkommande och utgående el. Textmarkerade anslutningar för inkommande från huvudcentral och till annan undercentral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Det lär krävas ett smärre under för att få det där att fungera.

• Gilla
Jessnet
  • Laddar…
Med den direktkoppling och som synes lika area på in och ut till nästa cantral, så är det rätt. Dom är varsin gen individ. Ska det bli en U-central till så finns plats nere till för plintar eller säkringar och då ska även den kabeln vara i samma area som inkommnde. Då kopplas det från inkommande på brytaren till plint/säkring och därifrån ut till dom andra centralerna. Blir då samma ampere i matning som första centralen och vad huvusäkringarna har.
Inte alls fel att göra så, det går att stänga en central och ha någon av dom andra i drift.

• Gilla
Jessnet
  • Laddar…
Du menar ytterligare en parallell huvudcentral?
Tre ledare blir för mycket. Du bör skaffa radplintar för att fördela, t.ex EKS525 som är populär.
Den kan du sätta på rad 2. Du har ju gott om plats i denna kapsling.
Det går att snygga till den med en fasskena.

• Gilla
Panor82 och 5 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Med den direktkoppling och som synes lika area på in och ut till nästa cantral, så är det rätt. Dom är varsin gen individ. Ska det bli en U-central till så finns plats nere till för plintar eller säkringar och då ska även den kabeln vara i samma area som inkommnde. Då kopplas det från inkommande på brytaren till plint/säkring och därifrån ut till dom andra centralerna. Blir då samma ampere i matning som första centralen och vad huvusäkringarna har.
Inte alls fel att göra så, det går att stänga en central och ha någon av dom andra i drift.
Om jag förstår rätt så monteras en EKS525 som inkommande anslut till och och därifrån till dom tre undercentralernas huvudbrytare?

• Gilla
GK100
  • Laddar…
P
J Jessnet skrev:
Om jag förstår rätt så monteras en EKS525 som inkommande anslut till och och därifrån till dom tre undercentralernas huvudbrytare?
Ja
Och sen ta och snygga till med en fasskena

BTW
Vad gör de(n) blå ledarna i högra kanten?

• Gilla
Jessnet
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Och sen ta och snygga till med en fasskena
Inte blir det direkt bättre med skena. Ser vi till kapslingstypen kan det vara monterat i en miljö där bygling rekommenderas.
P PappasHammare skrev:
Vad gör de(n) blå ledarna i högra kanten?
Det är tre grupper med kabel 3G1.5 tvåfasigt inkopplade till trepoliga säkringen troligtvis till 400 V radiatorer.

GK100 GK100 skrev:
Inte blir det direkt bättre med skena. Ser vi till kapslingstypen kan det vara monterat i en miljö där bygling rekommenderas.
Oj, det har jag missat. Jag syr med RK mest av gammal vana. ;) Ja, och att jag inte behöver köpa en skena då utan kan ta vad som ligger hemma.

Under vilka förhållanden rekommenderar man bygling?

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Under vilka förhållanden rekommenderar man bygling?
Ja tex där man har stor variation i temp och luftfuktighet som någon tvätthall, eller delar inom lantbruk eller livsmedelshantering-tillverkning osv. Kapslingen på bilden verkar vara ELS Air med luftfiltret i grönt mot baksidan det är därför jag antar att den är professionellt vald här. De är inte så vanliga men i den högsta klassen kvalitetsmässigt och i detaljutförandet och robusthet jämfört med övriga liknande.

Annars beror ju de flesta fel pga skenor i de här fallen på att man kapat felaktigt och inte klippt bort överskott i ändarna så redan lite fukt kan de överslag särskilt om de sågats av.

• Gilla
Oldfart och 6 till
  • Laddar…
tommib
Vill man spara några kronor på plinten kan man välja Pollman istället

https://www.elbutik.se/product.html/kopplings--och-fordelningsplint

(men jag har själv just EKS525 i min central)

Jag röstar också starkt för en fördelningsplint. Det finns ju gott om plats där på den nedre DIN-skenan. Om det är en miljö där en kapsling med luftfilter krävs kanske man borde se över kabelgenomföringarna?

• Gilla
Jessnet
  • Laddar…
Vet man från början att ett hus ska ha olika centraler är det inte alls tokigt att ha en helt egen fördelnings-kapsling som första punkt efter mätaren och koppla som ett stjärn nät - istället för i en slinga.

• Gilla
Jessnet och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ja tex där man har stor variation i temp och luftfuktighet som någon tvätthall, eller delar inom lantbruk eller livsmedelshantering-tillverkning osv. Kapslingen på bilden verkar vara ELS Air med luftfiltret i grönt mot baksidan det är därför jag antar att den är professionellt vald här. De är inte så vanliga men i den högsta klassen kvalitetsmässigt och i detaljutförandet och robusthet jämfört med övriga liknande.

Annars beror ju de flesta fel pga skenor i de här fallen på att man kapat felaktigt och inte klippt bort överskott i ändarna så redan lite fukt kan de överslag särskilt om de sågats av.
Den sitter i en gammal lada.

GK100 GK100 skrev:

Det här är ytterligare en detalj som ökar min respekt. Att jag som hempulare inte riktigt vet vad det är jag inte kan/vet. Frågan är bara hur många riktiga elektriker som inte heller har koll på detta.

Nu känns det väl iofs. inte som någon större risk att jag skulle få för mig att hempula en central i en sådan miljö.

Gäller detta även för Hager quick connect systemet? Jag tänker att de skenorna sitter ju monterade i fjäderbelastade kopplingar som borde vara mer resistenta mot temperaturrörelser?

• Gilla
Jessnet
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Vet man från början att ett hus ska ha olika centraler är det inte alls tokigt att ha en helt egen fördelnings-kapsling som första punkt efter mätaren och koppla som ett stjärn nät - istället för i en slinga.
Bakgrund i detta fall:
Huset är byggt 1924. Under förra ägarens tid så förlades den matande kabeln från huvudcentralen (som sitter på en stolpe mitt på tomten efter att luftledningar grävts ner på 90-talet) till en maskinhall.
Dom drog kabeln förbi ladugården med en lös slinga där för att kunna ansluta den där senare.

När vi köpte stället för 10 år sedan hade vi en elektriker ute som installerade denna undercentral i ladugården (sitter i ett timrat rum som är en del av ladugården. Håller bara några höns i andra änden av ladugården. inga övriga djur).
Har nu byggt en annan byggnad 15 meter ifrån ladugården, därav behovet att ansluta ytterligare en undercentral där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.