1 820 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Ansluta till utanpåliggande normkapsling
Hur ansluter man egentligen utanpåliggande kablage till en sånhär (eller liknande): http://www.jula.se/enkelradig-normkapsling-med-dorr-402328 på bästa sätt?
Gör man urgrävningar i "locket" mot väggen? Kabelgenomföring går ju knappt om man vill öppna upp och ansluta i efterhand.
Hade den varit tvådelad så hade ju väggdelen kunnat sitta kvar och man kunde ju då koppla bäst man ville utan att påverka redan installerat kablage.
Har jag missat något eller tänker jag fel?
Gör man urgrävningar i "locket" mot väggen? Kabelgenomföring går ju knappt om man vill öppna upp och ansluta i efterhand.
Hade den varit tvådelad så hade ju väggdelen kunnat sitta kvar och man kunde ju då koppla bäst man ville utan att påverka redan installerat kablage.
Har jag missat något eller tänker jag fel?
Dom centraler jag har sett så går alltid locket ända in till vägg, locket går utanför bottenplattan.BBJB skrev:
Ok, då var det som jag misstänkte, tackar!
Har sett ett par olika med "locket" ända in till väggen.
Då kommer naturligtvis följdfrågan:
Varför är det så? Hade det inte varit mycket bättre med tvådelad konstruktion? Då hade man ju kunnat öka på ip-klassen också rätt enkelt (och bibehålla den genom kabelgenomföringen)
Försumbart ökat tillverknignskostnad och konstruktionstänk tycker jag.
Har sett ett par olika med "locket" ända in till väggen.
Då kommer naturligtvis följdfrågan:
Varför är det så? Hade det inte varit mycket bättre med tvådelad konstruktion? Då hade man ju kunnat öka på ip-klassen också rätt enkelt (och bibehålla den genom kabelgenomföringen)
Försumbart ökat tillverknignskostnad och konstruktionstänk tycker jag.
Dom normkapslingar som är IP65 är delade ungefär på mitten och där kan man sätta kabelgenomföringar, men en vanlig normkapsling (IP30/IP40) för normalt inomhusmontage har jag bara sett med hel sida.Nissepisse skrev:Ok, då var det som jag misstänkte, tackar!
Har sett ett par olika med "locket" ända in till väggen.
Då kommer naturligtvis följdfrågan:
Varför är det så? Hade det inte varit mycket bättre med tvådelad konstruktion? Då hade man ju kunnat öka på ip-klassen också rätt enkelt (och bibehålla den genom kabelgenomföringen)
Försumbart ökat tillverknignskostnad och konstruktionstänk tycker jag.
Klicka här för att svara