Hur ansluter man egentligen utanpåliggande kablage till en sånhär (eller liknande): http://www.jula.se/enkelradig-normkapsling-med-dorr-402328 på bästa sätt?
Gör man urgrävningar i "locket" mot väggen? Kabelgenomföring går ju knappt om man vill öppna upp och ansluta i efterhand.
Hade den varit tvådelad så hade ju väggdelen kunnat sitta kvar och man kunde ju då koppla bäst man ville utan att påverka redan installerat kablage.
Har jag missat något eller tänker jag fel?
 
Man jackar ur i bakkant av locket (topp och/eller botten).

Exempel på Förfarande med utanpåliggande kabel: montera centralens bakstycke, koppla kablar, provmontera locket, jacka ur, montera locket.
 
Vad jag vet så delar man den en bit in, själva "botten plattan" har en ram med några cm plast och där gör man genomföringarna. Själva locket går alltså inte hela vägen in till väggen. (men det kanske är olika)?
 
BBJB skrev:
Vad jag vet så delar man den en bit in, själva "botten plattan" har en ram med några cm plast och där gör man genomföringarna. Själva locket går alltså inte hela vägen in till väggen. (men det kanske är olika)?
Dom centraler jag har sett så går alltid locket ända in till vägg, locket går utanför bottenplattan.
 
Ok, då var det som jag misstänkte, tackar!
Har sett ett par olika med "locket" ända in till väggen.

Då kommer naturligtvis följdfrågan:
Varför är det så? Hade det inte varit mycket bättre med tvådelad konstruktion? Då hade man ju kunnat öka på ip-klassen också rätt enkelt (och bibehålla den genom kabelgenomföringen)
Försumbart ökat tillverknignskostnad och konstruktionstänk tycker jag.
 
Finns ju kapslingar med urstansningar för kabelgenomföringar (gummimuff eller förskruvning beroende på vad man är ute efter. Där går inte locket in till väggen.
 
Nissepisse skrev:
Ok, då var det som jag misstänkte, tackar!
Har sett ett par olika med "locket" ända in till väggen.

Då kommer naturligtvis följdfrågan:
Varför är det så? Hade det inte varit mycket bättre med tvådelad konstruktion? Då hade man ju kunnat öka på ip-klassen också rätt enkelt (och bibehålla den genom kabelgenomföringen)
Försumbart ökat tillverknignskostnad och konstruktionstänk tycker jag.
Dom normkapslingar som är IP65 är delade ungefär på mitten och där kan man sätta kabelgenomföringar, men en vanlig normkapsling (IP30/IP40) för normalt inomhusmontage har jag bara sett med hel sida.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.