Hej,

Jag planerar att byta ut hängrännan och stupröret på min altan, något jag tror mig klara av trots att jag inte är händig. Problemet är att markavloppet är förskjutet ca 10 cm i sidled från där det nuvarande stupröret går ner. På bild1 kan ni ser hur det ser ut just nu. På bild 2 kan ni se vad som har suttit mellan stuprännan och markavloppet fram tills nyligen, men denna del är nu trasig. Det är husets förra ägare som gjort denna lösning och jag antar att det är ett hemmabygge där en snett avkapad brunnsutkastare är ihopsatt med ett rör. Böjen på stupröret antar jag är en vanlig rörvinkel? Röret i backen har dimension 90 mm, och verkar inte vara anslutet till dagvatten utan bara gå rätt ner i jorden (en bit ner i röret ser jag bara jord).

Nu till min fråga: hur bör man ansluta stupröret till markavloppet i detta fall så det ser hyfsat snyggt ut? Min tanke just nu är att ansluta ett sockelknä till stupröret som ansluts till markavloppet via brunnfläns. Tror ni det är en bra lösning? Var får man i sådana fall tag på ett sockelknä? Googlar jag på det så hittar jag bara tillverkarnas sidor och grossister, men hittar det inte på byggkedjornas hemsidor. En annan tanke är att köpa en renstratt, eftersom den är ganska bred och därför borde kompensera för förskjutningen. De verkar dock bara komma i dimensionerna 110 mm så i sådana fall behöver jag även en muff.

Tacksam för alla råd jag kan få.

• bild1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det normala sättet att lösa det är ju med 2st 45 graders böjar, snyggast hade ju varit med 110 böjar under markytan så röret kommit upp på "rätt" ställe"..

Om markröret verkligen bara går ner i jorden så finns väl ingen anledning att koppa på det nya stupröret öht! Ta bort markröret, gräv bort lite jord och fyll upp med lite singel. Stupröret kan avslutas med en böj bort från altanen och mynna ovanför singlet!

Hej,

Tack för svar. Att markröret bara går ner i jorden vet jag inte, det var bara något jag tänkt när jag såg att det var fullt av jord. Till dagvattenbrunn kan det väl knappast leda när det ser ut så? Kan det leda till en stenkista? Jag kanske helt enkelt måste fråga förra ägaren.

islander: Två 45-gradersböjar blir väl samma som en sockelknä. Vet ni var man som privatperson kan köpa antingen ett färdig sockelknä eller två 45-gradersböjar som kan anslutas till stuprör? En vanlig rörvinkel är ju 70 grader.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.