Hur sågar jag detta på ett lämpligt sätt som blir snyggt? Skiljer ca 5 mm i ena änden och vid hörnet nästan 10 mm. Kan tänka mig att gera och göra lite snickarglädje men har svårt att tänka vad som är snyggast.

Hilfe!

• Tröskel övergång mellan parkettgolv och klinkers med tomtefigur bredvid; skillnad i nivå syns, potentiell fråga angående snygg lösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvnivåskillnad vid dörrkarm, cirka 5 mm på ena sidan och 10 mm vid hörn. Behov av att skära eller ge om för snyggare utseende.
    Skapa konto
  • Olika golvmaterial i hörn av rum med synlig skillnad i nivå och ett eluttag på väggen.
    Skapa konto
  • Trägolv och grått klinkergolv vid list med ojämn fog.
    Skapa konto
Måste skarven vara i trä? Annatrs kan en profil i metall med lite flex göra susen
Övergångsprofil i rostfritt stål, 30 mm bred och 200 cm lång, visas på en produktbild online med pris.
Skapa konto

Z zamen skrev:
Måste skarven vara i trä? Annatrs kan en profil i metall med lite flex göra susen
[bild]
Ah - fattade nu att det inte var skarven som var problemet - glöm vad jag skrev! :-)

• Haha
  • Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
Z zamen skrev:
[bild]
Förlåt jag ser nu att jag inte varit helt tydlig i det jag skrev. Nivålisten mellan golven finns och den är bara att kapa i rätt längd. (Syns på första bilden)

Det jag var ute efter var hur sockeln längs väggarna kan skarvas på ett snyggt sätt då klinkern har en höjd och parketten en annan.

Hoppas det gav mer mening. 😊

Klyv av den så den blir smalare över klinkern.

• Gilla
anthoon14
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Klyv av den så den blir smalare över klinkern.
Problemet blir då att hela rummet med klinker behöver klyvas mer eller mindre och det har jag inte verktyg till att göra snyggt och eller tid.

Men om man vänder på det så skulle man kunna fälla in en list under sockeln över parketten. Så din idé var faktiskt inte dum.

Faktiskt kanske snyggast för att inte bryta linjen på sockeln.

Dr Benz Dr Benz skrev:
Problemet blir då att hela rummet med klinker behöver klyvas mer eller mindre och det har jag inte verktyg till att göra snyggt och eller tid.

Men om man vänder på det så skulle man kunna fälla in en list under sockeln över parketten. Så din idé var faktiskt inte dum.

Faktiskt kanske snyggast för att inte bryta linjen på sockeln.
Eller så köper du en bit sockel som är lite högre och klyver ner den i önskad höjd.

• Gilla
7ender och 2 till
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Eller så köper du en bit sockel som är lite högre och klyver ner den i önskad höjd.
Japp den tanken flög förbi precis också.
Det blir nog absolut snyggast och smidigast. Tack. Återkommer.

Såhär blev det. Med lite färg på så märks det nog inte så mkt. Ganska nöjd ändå.

Hittade ingen sockel som kunde sluta än på ett snyggt sätt och orkade inte fundera vidare på det.

Det man kan tycka något om är väl nivåskillnaden. Men den finns ju där av en anledning.

• Närbild på golvlister och sockel runt ett hörn, där sockeln inte matchar perfekt och en nivåskillnad mellan golvmaterialen syns.
    Skapa konto
  • Nivåskillnad mellan golvytor med mörk och ljus träpanel, intill en vit sockel och ett hjul.
    Skapa konto
  • Närbild på en person som håller en bit av en vitmålad trälist mot ett golv. Golvet är i trä och en svart sladd syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Bilden visar en hörna med vit sockel och trägolv, där sockeln inte sluter helt tätt. En nivåskillnad syns mellan golvet och underlaget.
    Skapa konto
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Likt hur vi löste det. Lite mjukfog och färg på det sen så.
Hörn med golvlister och möte mellan två golvtyper, en i stenlook och en i trä, infogad list med skarv och behov av mjukfog.
Skapa konto

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Ja frågan är om man skulle haft lite lutning på skarven istället… hm det såg nog lite bättre ut ändå.

F
Såhär gjorde vår tidigare ägare.

Närbild av en avhyvlad sockel vid en nivåskillnad mellan två rumsgolv, med en mässingsfärgad tröskel i förgrunden.
Skapa konto

Sockeln är avhyvlad vid nivå skillnaden. Ingenting vi tänker på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.