FRESTAH FRESTAH skrev:
Va? Är det förbjudet? En elektriker satte seriöst in det för 2 veckor sedan. Tar gärna källa på att det är förbjudet, så jag kan visa dem det.
Ska vara godkänt numera efter någon justering är jag för mig.

FRESTAH FRESTAH skrev:
Ny matning draget, 220-240v 16A, 1 fas.
Är den nya matningen tillräcklig?
Stall vara 3 X 4mm²

Man har alltid använt 4 mm² till spisar i lägenheter, vad har din elektriker använt?

Efter kontakten används parallella 1.5 mm²

Redigerat:
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Norwesco donet är väl förbjudet att användas tillsvidare.
[länk]

N Står för Norge
S Står för Sverige (Semko)
[bild]De är dom två jacken som skall förhindra att kontakten vänds fel, men med lite våld så går den att trycka i på fel håll. Särskilt då den förväntas att vara trög,
Detta har man ju missat totalt, står i artikeln att den är stoppad för försäljning men den går att plocka ut från elektroskandia. Gjorde det själv senast för ett par dagar sen!
Kontakten är ju dessutom räfflad så ska till mycket våld för att kunna få in den åt fel håll!

Man skall väl helst vara lite försiktig med när man tar ordet "förbjudet" i sin mun. Av artikeln framgår att tillverkaren stoppade produktionen för ett och ett halvt år sedan. Det står ingenting om ett förbud. Eftersom den säljs lite överallt verkar det som att tillverkningen tagits upp igen. Se till att inte vända stickproppen fel. Sedan är det bara att använda spisen.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Tack alla för hjälpen! Funkar perfekt! Vilken skillnad, la ut samma fråga på ngn elektriker Facebook grupp, tog 1 minut sen var det bara massa hånande inlägg om si och så, noll hjälp. Återigen, tack!

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
E
A Avemo skrev:
Man skall väl helst vara lite försiktig med när man tar ordet "förbjudet" i sin mun. Av artikeln framgår att tillverkaren stoppade produktionen för ett och ett halvt år sedan. Det står ingenting om ett förbud. Eftersom den säljs lite överallt verkar det som att tillverkningen tagits upp igen. Se till att inte vända stickproppen fel. Sedan är det bara att använda spisen.
Har man 3 faser fram, vilket är det vanliga kan man använda gamla gederliga Perilex och koppla enfasigt i kontakten.

FRESTAH FRESTAH skrev:
Tack alla för hjälpen! Funkar perfekt! Vilken skillnad, la ut samma fråga på ngn elektriker Facebook grupp, tog 1 minut sen var det bara massa hånande inlägg om si och så, noll hjälp. Återigen, tack!
Kan vara intressant med mer kunskap, kan du blurra namnen och lägga upp dessa svar här så kan jämföra tankegångarna.

FRESTAH FRESTAH skrev:
Den gled in hur lätt som helst. Inget våld. Angående att den ska vara förbjuden, säljs ju lite överallt.

[länk]
Det var totalt försäljningsstopp april 2019 och Semko(intertek) var inblandade att godkänna kontakten igen efter omkonstruktion.
Jag har inget bevis att länka till men nu tillverkas den och säljs igen 1 år och 8 månader senare.
Antar att dom ”filat lite” på toleranserna så den inte går att tryck in på fel håll längre.

E
blackarrow blackarrow skrev:
Det var totalt försäljningsstopp april 2019 och Semko(intertek) var inblandade att godkänna kontakten igen efter omkonstruktion.
Jag har inget bevis att länka till men nu tillverkas den och säljs igen 1 år och 8 månader senare.
Antar att dom ”filat lite” på toleranserna så den inte går att tryck in på fel håll längre.
https://www.elsakerhetsverket.se/yr...agg-till-standard-for-stickproppar-och-uttag/

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Har man 3 faser fram, vilket är det vanliga kan man använda gamla gederliga Perilex och koppla enfasigt i kontakten.
Ja det kan man. Men varför koppla spisen till en fas om man har tre? Och hur hjälper det TS som har enfas 20A till spisen?

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
E
A Avemo skrev:
Ja det kan man. Men varför koppla spisen till en fas om man har tre? Och hur hjälper det TS som har enfas 20A till spisen?
Mycket vanligt förfarande då ugnen klar sig med 1. Så får hällen övriga två.

Om detta hjälper TS har jag ingen aning om, vet du något som jag inte vet?

E
blackarrow blackarrow skrev:
Tillåten , men den tillfälligt försäljnings stoppad.
Den ska vara omkonstruerad och omtesta av semko.
Elinstallatören [länk]
Det är den gamla länken du postade, ändra gärna till den där det står om den nya konstruktionen och S/N godkännande.

E El-Löken66 skrev:
Mycket vanligt förfarande då ugnen klar sig med 1. Så får hällen övriga två.
Ja. Det är ett mycket vanligt förfarande för att ansluta häll och ugn till tre faser. Inte till en fas som du skrev.

E El-Löken66 skrev:
Om detta hjälper TS har jag ingen aning om, vet du något som jag inte vet?
Jag vet bara vad som står i tråden. Och av det framgår att det är en 20A enfasmatning till spisen samt att det är en enfaslägenhet.

E El-Löken66 skrev:
Det är den gamla länken du postade, ändra gärna till den där det står om den nya konstruktionen och S/N godkännande.
Jag rörde nog ihop två artiklar i Elinstallatören. So jag skrev tidigare har jag inget bevis, testrapportbfrån semko etc, men så här ståt Dt i artikeln jag länlade:
Därför har Norwesco nu stoppat försäljningen av det norska spisdonet, och börjat utveckla en ny prototyp som ska säkerställa att den här sortens misstag blir omöjliga.
– Vi har också pratat med Intertek Semko om problemet, och bett dem göra nya tester när prototypen är klar. Tills en ny produkt är färdig och godkänd råder fullständigt försäljningsstopp, säger Per Hemstadius.

Jag spekulerar vilt i att de gjort vad de sagt att de ska göra och att det är färdigt så här drygt 1,5 år senare.
Om inte riskerar Norwesco förlora sitt ISO9001 certifikat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.