Ok! Jo den satt med N i mitten, men jag ändrade på dem då proppens utsida ser ut såhär.

• Närbild på en elpropp med bokstäverna L, S och N omkring de tre stiften, märkt med 230V och 25A.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att det N:et betyder att den är godkänd i Norge. Det viktiga är hur som helst att jorden hamnar rätt.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Haha va? Så N står inte för Neutral? Men spelar det ingen roll då eller ska jag ändra tillbaka så att svartbrun sitter i mitten och blågrå på kanten?

• Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
Läste någonstans att S kan det stå istället för L medz dvs istället för ledare.

Haha slutat sälja, ja det känns ju tryggt. Nej man är jag är 200% säker på att jorden hamnar på rätt plats. Däremot så undrar jag som sagt över N Och L, deras piggar , om det spelar någon roll.

Länken jag delade går till tillverkarens hemsida. De har ritat nollan i mitten och jag tror på dem. Skall det vara principiellt riktigt så skall du ha nollan i mitten. Men spisen kommer att fungera lika bra om du kastar om fas och nolla.

Ok men då sätter jag den i mitten! Tack för all hjälp!

E
Eluttag med tre poler märkt med "250V" och symboler för Liv, Neutral och Jord.

Tack!

Verkar funka perfekt! Nåt jag ska mäta eller kolla bara för säkerhets skull?

Norwesco donet är väl förbjudet att användas tillsvidare.
https://www.elinstallatoren.se/inne...kopplingen-norwesco-stoppar-norska-spisdonet/
FRESTAH FRESTAH skrev:
Haha va? Så N står inte för Neutral? Men spelar det ingen roll då eller ska jag ändra tillbaka så att svartbrun sitter i mitten och blågrå på kanten?
N Står för Norge
S Står för Sverige (Semko)
Vit elkontakt med tre stift märkt med "L", "N" och en jordningssymbol, varnad för felkoppling. De är dom två jacken som skall förhindra att kontakten vänds fel, men med lite våld så går den att trycka i på fel håll. Särskilt då den förväntas att vara trög,

Va? Är det förbjudet? En elektriker satte seriöst in det för 2 veckor sedan. Tar gärna källa på att det är förbjudet, så jag kan visa dem det.

E
FRESTAH FRESTAH skrev:
Verkar funka perfekt! Nåt jag ska mäta eller kolla bara för säkerhets skull?
Gör en kontinuitetsmätning av skyddsjord innan du spänningssätter.
Tre mätningar V~ i uttaget ger 230/230/0 Volt.

Tvinga inte in kontakten i uttaget på fel håll. Men då hade det troligen inte fungerat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.