Hej!
Jag håller på att mura upp en källarvägg av lecablock som ska ansluta till en befintlig syll som övervåningen vilar på (se bilderna nedan). För detta har jag ett par funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
1) Hur gör jag anslutningen mellan lecablocken och syllen? Det kommer skilja cirka 2-3 cm när de sista två raderna murats. Jag har fått tips om att antingen kila eller lägga dit murbruk. Om det är kilning som gäller, vilka typer av kilar använder jag och vad fyller jag hålrummet runt kilarna med?
2) Har ni några tips på hur jag kan fixera syllen i murblocken så att övervåningen fixeras på plats?
Tacksam för svar!
Jag håller på att mura upp en källarvägg av lecablock som ska ansluta till en befintlig syll som övervåningen vilar på (se bilderna nedan). För detta har jag ett par funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
1) Hur gör jag anslutningen mellan lecablocken och syllen? Det kommer skilja cirka 2-3 cm när de sista två raderna murats. Jag har fått tips om att antingen kila eller lägga dit murbruk. Om det är kilning som gäller, vilka typer av kilar använder jag och vad fyller jag hålrummet runt kilarna med?
2) Har ni några tips på hur jag kan fixera syllen i murblocken så att övervåningen fixeras på plats?
Tacksam för svar!
Jag löste det hela genom att lyfta upp huset något med hjälp av domkrafter (hydraulisk domkrafter ifrån Biltema) i samma hål där stämpen stod för att lägga in extra syll mellan befintlig syll och den murade väggen.
Denna förlängda syll förberedda jag genom att limma dit syllpappen i förväg och sedan sågade jag ut hål för domkrafterna innan jag la dit den och sänkte ner huset igen.
Denna förlängda syll förberedda jag genom att limma dit syllpappen i förväg och sedan sågade jag ut hål för domkrafterna innan jag la dit den och sänkte ner huset igen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ansluta tryckluftskoppling mot vattettekoppling
Vatten & Avlopp -
Avlopp i plast hur ansluta mot gamla gjutjärn när det ser ut såhär?
Vatten & Avlopp -
Hur ansluta ny elmotor
El -
Lost Remote Controls for Ansluta/Omlopp IKEA Lights – Willing to Buy
Belysning -
Hur att ansluta tillbyggnad med gjuten platta mot murad torpargrund
Utbyggnad och tillbyggnad