Hej, precis som föregående tråd söker jag råd här på BH inför elektrikerbesök (sant!).

Har grävt ner kabel (gummikabel i skyddsrör) till två utomhusförbrukare, en vattenpump monterad i brunnen och en värmeslinga till mitt BDT-avlopp.

Kablarna har jag bara lagt in i mätarskåpet just nu (som sitter vägg i vägg med elcentralen). Men funderar över hur de ansluts. Ska de in i huset och kopplas in i elcentralen eller kan man ansluta dem direkt i mätarskåpet? Gissar att de måste vara kopplade till en jordfelsbrytare och att man vid anslutning i mätarskåptet även måste installera JFB i det?

Vad är praxis i sådana här fall? Kunskap är alltid nyttigt!

Oavsett var de ansluts så är det fel med gummikabel nedgrävd i rör. Som tur är så har du lagt rör så att det går att dra ut kabeln och ersätta med en som är godkännd för ändamålet.

1. Gummikabel får ej grävas ner eller användas längre perioder utomhus. Tillfällig installation.

2. Man kan lägga in i elcentralen eller i fasadmätarskåpet. Men i Fasadmätarskåpet för du inte pilla i då det finns nakna plintar i de flesta och plastskyddet är lätt att tappa bort.

Alla förbrukar/ uttag / lampor mm som används utomhus ska alltid föregås av lämplig säkring i rätt storlek efter effekt och kabel dimmension. Jordfelsbrytare är en billig livsförsäkring. I alla ombyggnationer eller nybygge så är JFB ett krav! Inne som ute.

3. Ring en elektriker så blir det riktigt gjort.

Men enligt tillverkaren är kabeln godkänd för fast förläggning? Står i produktdatabladet. Finns det svenska normer som rider över detta?

Och givetvis vet jag att jag ska ringa elektrikern osv osv. Men jag gillar att begripa själv också och inte bara stå handfallen när jag pratar med en fackman. Därför uppskattar jag detta forum.

Och är det nu så att gummikabeln absolut inte får användas är det ju bara att dra ut den.

Redigerat:
Vad heter kabeln ?

Dom bästa kablarna för markförläggning är ekkj eller n1 xv.

http://www.procab.be/Producten/ProductDetail?prodId=1876

Hade 100 meter liggande och fick för mig att den skulle duga för ändamålet. Står att den är för "fixed" installation så jag drog i den i röret.

Men nu blir jag nyfiken: Flera här verkar ju vara på det klara med att en gummikabel inte ska/får förläggas i skyddsrör i mark. Varför är det så? Vad sker med en gummikabel som exvis ekkj inte drabbas av när den ligger i ett rör i marken?

EKKJ, PEX, N1XV är det man normalt kört på idag.

Det bara är bestämt ett en "förlängningssladd" inte är gjord för att ligga i mark. Man brukar normalt bara använda den sortens kabel mellan en säkerhetsbrytare och en maskin tex kompressor så att vibrattioner inte ska fortplanta sig i anslutningar och ha av fåtrådig och enkeltrådiga kablar. Dvs mellan en fast installation och en rörlig del tex en Elmotor. Sen så ser det rent skit ut att förlägga en MK/RK kabel. Skriker hemmapul direkt.

Lite som varför kör du inte mot rött även fast det inte kommer några bilar? Vissa saker gör man bara inte.

Orsaken till att man inte får lägga gummikabel i mark är att tillverkarna anser att den inte håller för dom krav man ska ställer på en kabel i mark.

Precis det svaret som jag inte hoppades på, tyvärr: "Vissa saker gör man bara inte".

Jag vill inte propsa på för att det är rätt att göra så, men undrar fortfarande varför det är fel.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Till ditt försvar TS finns vissa gummikablar som skulle kunna användas som du tänkt, men det är som du förstår av svaren ett ännu mycket ovant och okänt förfarande. Oaktat vad just kabeln du länkade till skulle ha för egenskaper är det för undvikande av diskussioner lämpligt att du byter till något mer vant.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Såg inte ditt svar innan jag postade @elmont .

Jo, men den kabel jag har står ju att den är för både "fixed=fast" och "mobile" förläggning? Se länk ovan.

Som sagt, tänker inte propsa på för att jag absolut ska ha en gummikabel i mitt skyddsrör. Det är inte många kronor att köpa ny kabel. Men när jag har två uppgifter som står emot varandra vill jag försöka förstå hur det faktiskt förhåller sig.

Onekligen verkar det vara emot praxis och i vissa fall även emot tillverkarnas anvisning att lägga den i mark.

Uppgiften i #10 är korrekt men jag går inte just nu in på om den du länkade tillhör de "vissa" som får användas så.

Såg inte ditt svar @GK10 innan jag postade #11 !

Jo, som sagt, verkar finns en väldigt tydlig praxis på just detta område! Ska höra med elektrikern också så klart. I värsta fall får jag väl göra ett par förlängningssladdar av tåtarna jag dragit i.

Jag tittade på produktbeskrivningen och kan inte se att det står att den får ligga i mark. Så jag är rätt säker på att den inte är godkänd för just markförläggning.

Hmm, jag uppfattade nog "fixed" som inkl. mark. Men så behöver det ju inte vara. Får väl bli att handla lite EKKJ eller N1XV isf, @elmont !

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.