Antag att jag själv tillverkat en lampskärm av icke ledande material, t.ex. trä eller plast. Den monterar jag på en godkänd lamphållare av plast. Även dragavlastningen är av plast. Det finns således inget att jorda. Jag vill ansluta den till ett vägguttag ( ej takuttag) och hänga den i taket.
Alla uttag i rummet är jordade. Jag måste alltså använda en jordad stickpropp.
1. Kan jag använda en tvåledare sladd eller måste jag ha en sladd med tre ledare.
2. Skall ev jordledare anslutas i stickproppen och klippas i lamphållaren.
3. Får jag utföra detta själv eller krävs det en fackman.
4. Hur skulle en fackman göra.
5. Vad blir påföljden om jag inte får göra det, men ändå gör det.
6. Antag i stället att lampskärmen är en traditionell textilklädd metalltrådsstomme, förändrar det något av ovanstående.
Alla uttag i rummet är jordade. Jag måste alltså använda en jordad stickpropp.
1. Kan jag använda en tvåledare sladd eller måste jag ha en sladd med tre ledare.
2. Skall ev jordledare anslutas i stickproppen och klippas i lamphållaren.
3. Får jag utföra detta själv eller krävs det en fackman.
4. Hur skulle en fackman göra.
5. Vad blir påföljden om jag inte får göra det, men ändå gör det.
6. Antag i stället att lampskärmen är en traditionell textilklädd metalltrådsstomme, förändrar det något av ovanstående.
Jag vill själv välja kabelns längd och färg på kabel och lamphållare.
Man får själv "bygga" tex en armatur för eget bruk, "apparaters" utförande regleras inte av föreskrifterna som gäller för elinstallationer. Men naturligtvis ligger på tillverkaren att ha dom kunskaper somgör att denne kan bygga en säker armatur. Är armaturen icke ledande och du har två isolerande lager hela vägen så kan du inte jorda och då finns det ingen orsak att ha en "sladd" med jord. Armaturen kan då bli av typen dubbelisolerad. Men trä räknas inte som ett isolerat skikt så genom trä ska du ha en "sladd" med dubbla lager plast.K Kvisthberg skrev:
Men får jag använda en vanlig jordad stickpropp.
Europastickpropp finns ju bara som färdig pågjuten på kabel.
Europastickpropp finns ju bara som färdig pågjuten på kabel.
En jordad stickpropp utan ansluten jord innebär ju ingen risk om lampan är dubbelisolerad. Det finns mycket som har en jordad stickpropp som inte har någon jord ansluten. Ett exempel är dammsugare som nästan alltid är dubbelisolerade och är anslutna med en tvåledare. Dom stickpropparna brukar även sakna jordbleck.K Kvisthberg skrev:
Fast just moderna dammsugare har aldrig en jordad stickpropp utan en ojordad med små ursparingar för jordblecken.E elmont skrev:En jordad stickpropp utan ansluten jord innebär ju ingen risk om lampan är dubbelisolerad. Det finns mycket som har en jordad stickpropp som inte har någon jord ansluten. Ett exempel är dammsugare som nästan alltid är dubbelisolerade och är anslutna med en tvåledare. Dom stickpropparna brukar även sakna jordbleck.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Nej, uttaget bestämmer inte det. Det är lampan som bestämmer vilken slags stickpropp det ska vara, ojordad eller jordad. Du verkar ha tillverkat en lampa som kan klassas som dubbelisolerad. Då ska den ha en ojordad stickpropp. Sådana finns för montering på sladd, men inte i Sverige där de är förbjudna, utan du får köpa utomlands. Bättre är att köpa ett färdigt sladdställ som du klipper i "lampänden", eller ett färdigt set med både lampsockel och stickpropp. Då får du på köpet allting dubbelisolerat.K Kvisthberg skrev:
Om du har en dubbelisolerad lampa så ska du använda en tvåledare.K Kvisthberg skrev:
Nej.K Kvisthberg skrev:
Du får.K Kvisthberg skrev:
Som jag beskrev ovan, plus allt annat man ska tänka på vid konstruktion av en lampa, t.ex värmeutveckling. Sedan beror det på om lampan är för eget bruk eller som den ska ges bort eller säljas. Det medför stora kostnader för CE-märkning.K Kvisthberg skrev:
Allt från böter till livstid. Påföljden beror på den olycka du har orsakat. Det är först då som ditt alster hamnar under luppen och avgör straffet. Om du försöker sälja den utan CE-märkning så finns det säkert nåt straff för det också.K Kvisthberg skrev:
Kanske. Lampan kan vara inklädd i metall men ändå vara dubbelisolerad. Det ska finnas en "dubbel isolering" mellan spänningssatta delar och andra ledande delar som är berörbara. Hur mycket dubbel isolering "är" går inte att säga. Man provar kravet på dubbel isolering, dels isolationsresistansen på sådär 4 Mohm och dels den elektriska hållfastheten med typ 4000 V och dels beröringsströmmen på typ 0.7 mA. Ett färdigt sladdställ är dubbelisolerat i form av sin lampsladd och isolerande stickpropp och lampsockelK Kvisthberg skrev:
Varför tror du att europastickproppen för eftermontage är förbjuden i Sverige. Gäller inte samma regler i hela EU?
Tack för alla svar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Anledningen till beslut framgår aldrig i föreskrifter och standarder. Sverige har ett undantag, that's it.
Jo då, det är en europeisk standard, EN50075.K Kvisthberg skrev:
Flat icke demonterbar tvåpolig stickpropp 2,5 A 250 V med sladd för anslutning av bruksföremål av klass II
https://www.sis.se/produkter/elektroteknik-24c2329a/eltillbehor/stickproppar-uttag/ssen50075/
Flata stickproppar har visserligen sålts i butik i Sverige och jag lyckades köpa några innan de försvann från hyllan.
Kanske är de tillåtna i Sydafrika eller Sydamerika?
Problemet med att köpa ett sladdställ med pågjuten flat stickkontakt och en godkänd lamphållare också med fast sladd löser man enkelt genom att skarva kablarna i en strömbrytare. Man kanske ändå vill ha en strömbrytare, eller så får man väl skarva kabeln i ett skarvblock med dragavlastning avsedda för ändamålet.
Den här tråden diskuterar frågan: https://www.byggahus.se/forum/threads/utbruten-euro-plug-regler.348335/
Standarder och regler är en snårig djungel näst intill ogenomtränglig för de flesta vanliga dödliga…
Från toppen finns elsäkerhetsföreskrifter som är styrande för Sverige.
Här FS-SÄK 2015-1 uppdaterad 2018.
Elsäkerhetsverkets föreskrifter (2018:1) om ändring i Elsäkerhetsverkets föreskrifter (2015:1) om stickproppar och uttag för allmänbruk, https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/foreskrifter/elsak-fs-2018-1.pdf
Där listas SS-EN 50075 och den svenska standarden med särskilda krav för Sveriges övriga stickproppar.
Stickproppar och uttag för allmänbruk – Särskilda fordringar på stickproppar och uttag använda i Sverige, SS 428 08 34, utg 3:2013
https://elstandard.se/standard/1338201
(Länk för att tjuvkika på en ~tusenkronors standard https://elstandard.se/documents/preview/1338201 )
Jag anser lilla eurostickproppen duger till lampor och andra små förbrukare men att standarden SS-EN 50075 är en bastard till standard som specificerar mått, vinklar och detaljer på en kontakt som egentligen inte riktigt passar i de uttag den är avsedd för. Det plus sitt plastiga utförande gör att den bara klarar 2,5A. Den är också så liten att det inte går att göra en säker stickpropp där man kan byta sladd och få till en bra dubbelisolering och dragavlastning.
Kanske är det bra att europroppen inte finns
med skruvanslutningar så den inte hamnar på någon dammsugare där den kanske skulle orsaka överhettning och ev brand.
Dammsugare kan dra 3,5 - 10A.
SS 428 08 34 är ett Svenskt tillägg till den internationella IEC 60884-1 (se ovan). Där beskrivs den ojordade CEE 7/17 som tydligen inte heller får vara isärtagningsbar (byta/skruva fast kabel ej tillåtet) då den är dubbelisolerad (måste vara av typen helgjuten plast).
Denna har samma mått på stift som den jordade stickproppen och passar med standarden för uttagen. Stiften klarar mer ström (10-16A) och värme då de inte är gjorda i plast som på lilla europluggen.
Nu är ju dessa standarder halvhemliga, eller iaf så dyra att man inte har råd att köpa och läsa själv, så jag litar på vad Bo skriver…
Det kan nog vara bra att det inte finns ojordade stickproppar som folk riskerar att sätta på prylar där de inte är tillåtna, men för oss som inte vill ha långa lampsladdar hängande eller ligga och skräpa på golvet så ställer det till med lite problem då man vill kapa till en lampsladd i rätt längd. Ofta går det att lösa ändå.
(Tja, det finns väl viktigare saker att ägna sig åt, men en dag som denna och då det regnat i två dagar och knappt ens hunden vill gå ut så blev det en stund över…).
Från toppen finns elsäkerhetsföreskrifter som är styrande för Sverige.
Här FS-SÄK 2015-1 uppdaterad 2018.
Elsäkerhetsverkets föreskrifter (2018:1) om ändring i Elsäkerhetsverkets föreskrifter (2015:1) om stickproppar och uttag för allmänbruk, https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/foreskrifter/elsak-fs-2018-1.pdf
Där listas SS-EN 50075 och den svenska standarden med särskilda krav för Sveriges övriga stickproppar.
Stickproppar och uttag för allmänbruk – Särskilda fordringar på stickproppar och uttag använda i Sverige, SS 428 08 34, utg 3:2013
https://elstandard.se/standard/1338201
(Länk för att tjuvkika på en ~tusenkronors standard https://elstandard.se/documents/preview/1338201 )
Jag anser lilla eurostickproppen duger till lampor och andra små förbrukare men att standarden SS-EN 50075 är en bastard till standard som specificerar mått, vinklar och detaljer på en kontakt som egentligen inte riktigt passar i de uttag den är avsedd för. Det plus sitt plastiga utförande gör att den bara klarar 2,5A. Den är också så liten att det inte går att göra en säker stickpropp där man kan byta sladd och få till en bra dubbelisolering och dragavlastning.
Kanske är det bra att europroppen inte finns
SS 428 08 34 är ett Svenskt tillägg till den internationella IEC 60884-1 (se ovan). Där beskrivs den ojordade CEE 7/17 som tydligen inte heller får vara isärtagningsbar (byta/skruva fast kabel ej tillåtet) då den är dubbelisolerad (måste vara av typen helgjuten plast).
Denna har samma mått på stift som den jordade stickproppen och passar med standarden för uttagen. Stiften klarar mer ström (10-16A) och värme då de inte är gjorda i plast som på lilla europluggen.
Nu är ju dessa standarder halvhemliga, eller iaf så dyra att man inte har råd att köpa och läsa själv, så jag litar på vad Bo skriver…
Det kan nog vara bra att det inte finns ojordade stickproppar som folk riskerar att sätta på prylar där de inte är tillåtna, men för oss som inte vill ha långa lampsladdar hängande eller ligga och skräpa på golvet så ställer det till med lite problem då man vill kapa till en lampsladd i rätt längd. Ofta går det att lösa ändå.
(Tja, det finns väl viktigare saker att ägna sig åt, men en dag som denna och då det regnat i två dagar och knappt ens hunden vill gå ut så blev det en stund över…).